Fokdoel van de veehouder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Sander » zo jan 07, 2007 15:55

Een designvaars of misschien wat anders. Of misschien wel helemaal niets. :lol: 15e inderdaad sluitdatum.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor pieterv » za mei 17, 2008 01:03

Even oud topic naar boven gehaald. Eigenlijk op een onmenselijk uur van de dag maar ach ja... een mens moet wat als die niet slapen kan! :? :? :roll: :oops:

Wat is momenteel jullie fokdoel nog? Is er veel veranderd sedert jullie laatste reactie hier.

Ben eigenlijk ook benieuwd wat het fokdoel is van jonge boer, arno, dimitri en snatske (en vele anderen). :yes:

Pleur maar neer deze reactie's zou ik zeggen.

Mijn fokdoel is vooral een veestapel die correct beenwerk voorziet met een gemiddelde productie derbij (8500-9000 max). Een koe die elk jaar een kalf geeft. Top exterieur hoef ik niet in m'n stal en heel grote koeien zeker en vast ook al niet. Eigenlijk echte no nonsens-koeien probeer ik naar te streven. Of het me lukt om deze te fokken is een vraag. Momenteel komt alles hier van extreem melktypisch dus er is wel werk aan de winkel. Daarom denk ik door gebruik te maken van het aAa-systeem toch een beter gebalanceerd dier te fokken. En als ik enkele medeforummers mag geloven: dan werkt aAa ECHT! Ik wacht in elk geval vol spanning af tot de eerste pinken aan de melk komen uit aAa-paringen. :yes: Natuurlijk kan niet alles verholpen worden door aAa maar geloof der wel heel hard in dat dit een groot hulpmiddel is! :yes:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Henk » za mei 17, 2008 08:14

Eeje, ga slapen :shock: :shock: :shock: 's nacht's forumme vraagt om spychische bijstand... :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jonge boer » za mei 17, 2008 13:14

eigenlijk in twee woorden: Balans en Kwaliteit en Laatrijp

Balans lijkt me wel duidelijk en kwaliteit; droog beenwerk, uiertextuur. Laatrijp elk jaar dieper en krachtiger en meer melk. Plus dat ik daarbij wel iets van show wil.

We proberen dit te bereiken met semex stieradvies en zelf goede paringen maken.
jonge boer

Berichtdoor Henk » za mei 17, 2008 13:19

jonge boer schreef:eigenlijk in twee woorden: Balans en Kwaliteit en Laatrijp

eigelluk in 3 woorden dus.... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » za mei 17, 2008 14:34

Goed wielstel :wink: goeje uiers ,nie te groot ,compact gebouwd ,eigelijk t niet show type.
Dit probeer ik te bereiken door geen paringen te doen en heeeeel ver bij Semex vandaan te blijven :wink: :lol: :lol:
FF serieus :oops: ,iedereen weet inmiddels wel hoek da probeer te bereiken.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor pieterv » za mei 17, 2008 15:10

jep Arno, we do! 8)
Maar ik hecht meer geloof bij het slagen van UW fokdoel en het fokdoel van HENK dan dat ik geloof hecht aan 't gebruik van honderdenéén stieren zoals bij jonge boer...

Want zoals ik al aangaf in't topic inseminatie's; is't very triestig gesteld bij jonge boer met al die stieren die hij used... :? :? :? Als je nog geen keuze kunt maken uit bijna 20 verskillende stieren tja... :?
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Alex » za mei 17, 2008 15:43

Vraagje voor vele losers op deze forum:

Waarom kan een koe van 88 punten geen functionele koe zijn!!!! Ik word die zin showkoeien zo spuug zat dat wil je niet weten. 88 punten betekent helemaal niet 160 groot. Jullie spreken steeds over "ik wil koeien met beste benen en super uiers en correct gebouwd. Nou dat willen we allemaal en dat zijn ook de dieren die op de keuring zijn. Ik gebruik ook veel stieren om een zo goed mogelijke paring te maken. ALs ik dan 40 stieren nodig heb, zo wat. VEel success jonge boer. Pieter ook success maar ik zou niet weten waar mee.
Alex

Berichtdoor Vie » za mei 17, 2008 15:53

Elke varken weet dat er 2 soorten hooggepunte koei bestaan. De functionele koeien en de grupstal SHOWKOEIEN :lol: :lol: :lol: Wrijf het er maar es in :lol:

Ik weet nie hoe vaak jij op een keuring kom, maar die koeien zijn groter als de meeste koeien in een ligboxenstal. Heb verscheidene kampioenen gezien maar hoef er geeneen in de stal.

Als jij 40 stieren nodig heb betekent dat dat je geen nee kun zeggen tegen de mapman, en graag overal over mee wil praten en t liefst van elk bulletje een dochter te hebben en te hopen dat iemand een xtje bij je op stal komt kijken.

Verder vind ik het best zielig als je andere mensen losers noem, zegt wel wat over jezelf :idea:
Vie

Berichtdoor Vie » za mei 17, 2008 16:01

Arno schreef:Dit probeer ik te bereiken door geen paringen te doen en heeeeel ver bij Semex vandaan te blijven :wink: :lol: :lol:

Kan het nie laten er effe op te reageren :wink: Als ik de Alta kaart pak, is het grootste deel van de afstammingen semex stieren. Op de semex kaart bar weinig alta :wink:
En ben je soms vergeten waar oppershowbul leduc vandaan komt :?:
Vie

Berichtdoor Bram » za mei 17, 2008 16:06

@Alex: Beetje kansloos om hier mensen voor loser uit te maken :? Uiteindelijk gaat het allemaal om 't saldo, Henk bv. heeft door mekaar genomen niet echt een goed exterieur gemiddelde op z'n veestapel, maar als de koeien geld in 't laatje brengen moet je 't gewoon zo laten. Ik heb ook graag mooie koeien in de stal, hier laatst met bedrijfsinspectie twee vaarzen 1,54 :arrow: 77 punten en 1,53 :arrow: 85 punten. Voordat ze opgemeten waren dacht ik dat er min. 5 cm tussen zou zitten in het voordeel :roll: van die van 1,54. Dat beest heeft geen inhoud en toont dus groot, die van 1,53 zit goed in elkaar dus heeft ze geen last van haar hoogtemaat in een stal uit de eighties :oops:

@HenkV: Ik zou wel graag kampioenen op stal willen hebben, maar niet allemaal... Laatst op de keuring in Breukelen een Laurenzo seniorenkampioen, gewoon supergoede boerenkoe... Heeft wel wat weg van 't dier van AJ :idea: Maar Amerikaanse kampioenen hoef ik ook niet in de stal, dat past hier niet, want we hebben geen strohok :idea:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Bram » za mei 17, 2008 16:07

Ik vind eerlijk gezegd dat Alta weinig resultaat heeft met hun fokprogramma; is een van de weinige KI's waar wij nog nooit rieten hebben besteld :idea:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Arno » za mei 17, 2008 16:08

Afstammingen :?: wazzijndah :wink: :lol: :?: :oops:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor jonge boer » za mei 17, 2008 16:54

een koe van 1,55 kan nog best functioneel zijn. we hebben hier een koe van 1,65 met niet eens goede benen. maar doordat ze rustig is red ze het wel. daarnaast showkoeien kunnen ook functieel zijn en showkoeien hebben veel meer kracht en sterkere lendenen. alle berichten waarin barbie staat zijn onzin... 8) , alex had al een woord voor die mensen gevonden.
jonge boer

Berichtdoor Bassie » za mei 17, 2008 18:01

Alex schreef:Vraagje voor vele losers op deze forum:

Waarom kan een koe van 88 punten geen functionele koe zijn!!!! Ik word die zin showkoeien zo spuug zat dat wil je niet weten. 88 punten betekent helemaal niet 160 groot. Jullie spreken steeds over "ik wil koeien met beste benen en super uiers en correct gebouwd. Nou dat willen we allemaal en dat zijn ook de dieren die op de keuring zijn. Ik gebruik ook veel stieren om een zo goed mogelijke paring te maken. ALs ik dan 40 stieren nodig heb, zo wat. VEel success jonge boer. Pieter ook success maar ik zou niet weten waar mee.

werk jij bij koepon, alex? ik zou zo geen andere weten in feerwerd met 250 koei...
Bassie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij