Fokdoel van de veehouder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Alex » za mei 17, 2008 18:13

Ja, wij hebben barbie koeien die keuringen winnen maar niet in een stro box zitten. Ra ra hoe kan dat???? Oh yeah! Komt ook nog melk uit!!! Waarom veel stieren gebruiken. Je kunt ook een stier gebruiken die dan heel erg tegen valt. Kun je er in ieder geval een poos van genieten. Maar ja, jullie hebben nog nooit een verkeerde stier gebruikt :evil: Nog even een leuk weetje dat. Laatste 5 jaar met 25 dieren naar verschillende kueringen geweest. Gem 87 punten met 2-1 305d 10457 4.10 3.61 LW117. Nu proberen de hele stal vol van deze barbie's te krijgen.
Alex

fokdoel

Berichtdoor trees de canadees » za mei 17, 2008 18:22

Wij willen graag koeien die lang productief zijn.

Daarom is het belangrijk om te weten wat de gem. productie is ,als de koeien worden afgevoerd,dit was voor ons afgelopen jaar 37000 ltr.

Dan zijn er ook elk jaar een groep vaarzen beschikbaar voor verkoop.

Omdat wij een grupstal hebben is het van belang dat elke stal zo productief mogelijk is met zo weinig mogelijk arbeid,daarom ook geen stro maar rubber matten.

Om deze redenen gebruiken we stieren met goede uiers,beenwerk en kracht,hoogtemaat is niet zo belangrijk,en Semex geeft ons genoeg keus.
En bovendien geeft het plezier om mooie koeien te melken.
trees de canadees

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien , fotografie

Berichtdoor Bram » za mei 17, 2008 18:40

Alex schreef:Ja, wij hebben barbie koeien die keuringen winnen maar niet in een stro box zitten. Ra ra hoe kan dat???? Oh yeah! Komt ook nog melk uit!!! Waarom veel stieren gebruiken. Je kunt ook een stier gebruiken die dan heel erg tegen valt. Kun je er in ieder geval een poos van genieten. Maar ja, jullie hebben nog nooit een verkeerde stier gebruikt :evil: Nog even een leuk weetje dat. Laatste 5 jaar met 25 dieren naar verschillende kueringen geweest. Gem 87 punten met 2-1 305d 10457 4.10 3.61 LW117. Nu proberen de hele stal vol van deze barbie's te krijgen.

ipv 25 nieuwe stieren te gebruiken die idd tegen kunnen vallen kun je ook een beperkter aantal oudere stieren gebruiken. Oudere stieren hebben vaak duizenden dochters aan de melk, dus betrouwbare fokwaarden. Stieren als Starleader, Boss Iron en Kian zullen niet snel tegen vallen :idea: In het verleden zwaar ingezet op Marconi :D we hebben wel tijden gehad dat bijna de helft van de melkkoeien een Marconi was. In het begin niet al te fors ingezet maar toen koeien aan de melk kwamen wel fors ingezet en daar zijn we nog steeds tevreden over. maar ook hier zijn floppers gebruikt: Knock out, Slogan en Trevor; deze dieren worden er echter snel uitgefokt door dochters te insemineren met BB, invloed blijft dan wel beperkt :idea:
Ik moet wel zeggen dat van onze koeien de koeien met 't hoogste exterieur de beste zijn (77-87), kunnen zich vaak probleemloos handhaven want koeien met 78 punten zijn vaak toch ergens op afgestraft; maar zie meerwaarde van koeien van 88 punten tov van 85 punten niet direct in :idea:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Koets » za mei 17, 2008 19:30

Tja, Alex is van Koepon...en daar komen natuurlijk dagelijks van die fokkerijpippo's kieken die geinteresseerd zijn in Alta-material...en dan mot zo'n veestapel wel een beetje representatief wezen...maw; barbies on the catwalk en harde latjes van die baywatchfanaten op de voergang 8)
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Alex » za mei 17, 2008 19:36

Koets een heel volwassen antwoord. Kan niet anders zeggen. Leuk vooral. Kom je ook eens kijken? Lijkt me leuk.
Alex

Berichtdoor Koets » za mei 17, 2008 19:39

8) ik hoor het vaak zat van het neefje van Jan Vos....die lompe knakker JK uut Riessen.... :idea: :lol: :lol:
Koets

Berichtdoor dimitri » za mei 17, 2008 19:43

ons fokdoel

koeien die hun melkproductie aan kunnen met goeie gehalten,goed beenwerk da ze goed gebruiken,en een uier die je gemakkelijk kan aansluiten.
da een koe der goed uit ziet is natuurlijk ook belangrijk,je moet er altijd voor opstaan en dit liefst met plezier he
ook kenmerken zoals vruchtbaarheid en karakter vin ik belangrijk
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor Alex » za mei 17, 2008 19:46

Als je het over lomp hebt. JK uit Riessen. Iets te veel groei hormonen.
Alex

Berichtdoor Koets » za mei 17, 2008 19:47

:lol: :lol: :lol: :lol: Inderdaad.....en Alle Dagen Hartstikke Druk (ADHD) 8) :lol: :lol:
Koets

Berichtdoor John V » za mei 17, 2008 20:21

Het lijkt mij dat dit voor iedereen persoonlijk is, wat en op welke manier iemand zijn fokdoel probeerd te bereiken.Iedereen wil op zijn eigen wijze een functionele koe op stal.De één doet het met kruislingen en de ander weer met AAA.De één gebruik veel verschillende stieren en de ander weer met een natuurlijk dekkende bul.Als jezelf maar het "goede"gevoel erbij hebt en dat je immers wel richting je eigen fokdoel komt die je voor ogen hebt.En of een functionele koe nu 1.40m of 1.60m is maakt dan volgens mij niet uit.Of je stal moet het niet aankunnen.
Persoonlijk zie ik ook het liefst een grote functionele koe met enorm veel inhoud en een sterk vastgehecht uier.Als vaars mogen ze veel jeugd tonen en hoeven niet direct die hoge productie te hebben, al is dat natuurlijk wel mooi meegenomen als dat wel zo is.
John V

Beroep: Boertje
Interesses: fokkerij,sport

Berichtdoor dimitri » za mei 17, 2008 20:29

ook dit nog persistentie
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor Niek Arends » za mei 17, 2008 20:31

Arno schreef:Goed wielstel :wink: goeje uiers ,nie te groot ,compact gebouwd ,eigelijk t niet show type.
Dit probeer ik te bereiken door geen paringen te doen en heeeeel ver bij Semex vandaan te blijven :wink: :lol: :lol:
FF serieus :oops: ,iedereen weet inmiddels wel hoek da probeer te bereiken.

Yep met zo min mogelijk stieren een uniform veestapel fokken. Waar van je weinig werk hebt. Zodat jij je kan richten op je cursus hoe typ ik normaal en leesbaar Nederlands :twisted: :twisted:
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Arno » za mei 17, 2008 21:30

Kzal r s wa an denkke :wink: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor lot » za mei 17, 2008 21:55

Ons fokdoel is een veestapel met koeien die makkelijk 8 tot 10 jaar oud wordt! Ik kies daarom indien mogelijk graag zonen (ben in dit geval ook niet vies van proefstieren) van 100.000 liter koeien of in ieder geval duurzame voorouders gepaard met een bewezen stier. Daarbij hoeven ze niet meteen veel meer melk te gaan geven. Genetisch zit het bij dergelijke nakomelingen wel goed met vruchtbaarheid en uiergezondheid en uierkwaliteit. Dat is bij ons toch DE reden van afvoeren.

Belangrijk vind ik verder beenstand, klauwhoek, eiwit, persistentie.

Het valt overigens niet mee om de gemiddelde leeftijd omhoog te krijgen.
Het werken met aAa helpt ons wel mee in dit streven.
lot

Beroep: boerin

Berichtdoor Niek Arends » zo mei 18, 2008 08:20

Arno schreef:Kzal r s wa an denkke :wink: :lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: (y) (y)
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij