Fokdoel van de veehouder

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo mei 18, 2008 08:57

lot schreef:Het valt overigens niet mee om de gemiddelde leeftijd omhoog te krijgen.

Is helemaal niet zo moeilijk hoor, gewoon minder vaarzen aanhouden, wordt je vanzelf wat zuiniger op je oude koeien. Je hebt er alleen wat meer werk van misschien.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Henk » zo mei 18, 2008 12:56

lot schreef:
Het valt overigens niet mee om de gemiddelde leeftijd omhoog te krijgen.
Het werken met aAa helpt ons wel mee in dit streven.

Al met al ook geen onderdeel om veel tijd in te investeren, omdat ut heel hendig te doen is :idea:
Gewoon niet meer groeien, maximaal vaarzen verkopen waardoor je ook automatisch meer tijd hebt voor je probleemkoeien, die je daarom bliet houden :idea:

Bedrijven die hard groeien zijn al goed (y) bezig as ze de gem. leeftijd weten vast zu halten...:yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor lot » zo mei 18, 2008 18:41

Jaja, vaarzen verkopen maar dat doet zeer. Dat zijn nou juist die beesten waarvan we denken dat ze wel oud kunnen worden bij ons. En.. we willen ze graag eerst eens een jaartje aanzien. (..tenzij rare onderdelen) Zo gaat dat he.

De oudere koeien mogen heel lang blijven, breek me de bek niet open,.. wat we allemaal wel niet doen voor een zieke koe.

Het vervangingspercentage is 30%. Het groeien van het bedrijf hoeft nu niet meer zo. We verkopen meestal nog wel 2e of 3e kalfs melkkoeien ergens in de loop van het quotumjaar. Die hebben hun opfokperiode dan wel terugverdiend. Hebben we toch een selectiemoment voor de eigen veestapel. Tja, dus toch weer gewoon verderfokken op sterkere koeien?

Als test hebben we ook 5 stevige zweedsroodbonten rondlopen. Twee nu aan de melk.
Komen makkelijk mee. De Peterslund viel tegen. Die geeft echt rare onderdelen. Om daar even op terug te komen. Bij twee dochters van Peterslund zien we één achterbeen dat heel stijl is met een zeer zwakke koot. Losse voeten noemen we ze. Nou ja, het was een experiment. De orraryds zijn mooier.. met zwarte klauwen. Lot's man zegt trouwens dat die zwarte klauwen net zo goed problemen kunnen geven. Misschien wel omdat ze juist zo hard zijn. Ben ik nog bij het juiste hoofdstuk.. ben zo aan het blablablabberen.
lot

Beroep: boerin

Berichtdoor auke » zo mei 18, 2008 19:58

als je gem leeftijd omhoog gaat omdat je probleemkoeien langer blijven ben je vs mij verkeerd bezig. je moet proberen koeien te kriojgen die zonder problemen oud kunnen worden. heb je veel meer aan. dus oude probleemkoe meteen weg doen, oude geen probleem koe houden en dure vaarzen verkopen
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor harm » zo mei 18, 2008 20:04

:yes: :yes: trammelant koeien zo snel mogelijk dur uittrappen en mooi een goeie vaars aanmelken
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Inge » vr mei 23, 2008 08:44

Op veler verzoek: automatisch voetenbad heeft een eigen topic gekregen op:
http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=3445&start=15

Dan kunnen we hier verder met het onderwerp fokdoel.
Inge
Moderator

Beroep: redacteur Veeteelt

Berichtdoor Arno » vr mei 23, 2008 12:27

harm schreef::yes: :yes: trammelant koeien zo snel mogelijk dur uittrappen en mooi een goeie vaars aanmelken

Yep ,sure ,drekt weg en vervangen door een $2250 vaars ,prima idee ,weejje zeker dajje nie lang in business bent.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Vie » vr mei 23, 2008 15:23

Ja en het liefst ruimen ze ze nog op als ze 25 liter melk geven, komt beter uit op de volgende mpr :?
Vie

Berichtdoor boer pieter » vr mei 23, 2008 19:05

bij mij gaan ze niet direkt weg maar ik kloot er ook niet te veel me om het ligt er een beetje aan maar op meer werk zit niemand te wachten
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » vr mei 23, 2008 19:44

boer pieter schreef: maar op meer werk zit niemand te wachten

Ik wel :yes: verveel mij eigen dood :cry: Strax gaat mijn crossie proef mischien wel zo goed werken, en week helemaal nie meer wak moe doen :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Vie » za mei 24, 2008 03:27

Kom maar hellepe beesment timmeren :idea:
Vie

Berichtdoor Arno » za mei 24, 2008 03:50

Onze beesment is van beton :idea: Wel ff steviger asje je hokkie dr op skeurt :yes: En ze kenne tegenwoordig met xtra calcium en warrum water in t beton ook me koud weer storten :lol: :yes: dus da moe lukke daar in zaskaaztsjiewan
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Vie » zo mei 25, 2008 01:30

Hout is goedkoper :idea: Isoleert beter :idea: En aangezien het op deze zandgrond nooit en never nat zal worde heeft beton geen nut :idea:

Maar ik bedoelde eigenlijk de binnekant betimmeren, t huis staat er al op en hijs nog steeds nie naar beneje komen zeilen :D
Vie

Berichtdoor Gerrit » zo mei 25, 2008 15:51

'k zit toch liever in een concrete basement als er een tornedo over m'n zaakie heen komt dan in zo'n houten ingegraven FEMA trailer :lol:

En Henk als de polen smelten dan komt ut grondwater je zo je basement in :lol: (als we die malle Al Gore motten geloven :roll: )
So you're pro-abortion, and against killing terrorists? I told you that liberalism IS a mental disease :yes:
Gerrit

Berichtdoor Corjan » zo mei 25, 2008 16:45

Neu Gerrit da zie je helemaal verkeerd :no: 10 jaar geleeje lag er op de plek van Henkkie huus nog een gletsjur :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij