Hulp gevraagd bij termen over kalverfokkerij

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Hulp gevraagd bij termen over kalverfokkerij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 09, 2018 12:07

agritranslation schreef:
opelmanta schreef:Hoe vertaal jij calf scours in het algemeen?

Zonder verdere specificatie zou ik hier kalverdiarree van maken, aangezien dat is wat je in feite ziet (de zweren zijn er wel, maar uiteraard onzichtbaar - wel aangetoond in onderzoek). Nu komt 'nutritional diarrhoea' ook al voor in deze tekst, maar het is wellicht beter om 'scours' hier ook als 'diarree' te vertalen.

scours = diarree

nutritional scours = voedingsdiarree --> ff paar dagen water met elctrolyten oid
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Roderick » zo dec 09, 2018 12:30

Idd scours is diarree
Nutritional is voeding gerelateerde....
Dus voedingsdiarree dekt de lading (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Hans19 » zo dec 09, 2018 15:14

Lijkt mij dat zolderspeen ook beter de lading denkt. Immers, wanneer een baard twee zolderspenen heeft is het natuurlijk geen driespeen meer.
Hans19

Berichtdoor Hindrik » zo dec 09, 2018 22:25

Hookwood Holsteins schreef:
Hindrik schreef:Zolderspeen word hier ook wel gebruikt voor een kwartier wat van begin af aan geen melk produceert, driespeen ontstaat m.i. vaak na een infectie/mastitus

Zolderspeen is mijns inziens een normaal gebruikt woord en niet specifiek dialect. En idd een kwartier wat niet produceert.

Suggereer jij nu dat het Fries een dialect zou zijn :shock:
Pas maar op, voor je het weet heb je een bus vol blokkeerfriezen op de dam en komt niets of niemand meer het erf op of af...
Maar idd; zolderspeen is in deze een algemeen gebruikt woord voor een loos kwartier, zoals Wit en Auke ook al aangaven
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Flyinghollander » zo dec 09, 2018 22:43

Anders pas ik het wel even aan :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 09, 2018 22:51

Hindrik schreef:
Hindrik schreef:Zolderspeen word hier ook wel gebruikt voor een kwartier wat van begin af aan geen melk produceert, driespeen ontstaat m.i. vaak na een infectie/mastitus

Zolderspeen is mijns inziens een normaal gebruikt woord en niet specifiek dialect. En idd een kwartier wat niet produceert.

Pas maar op, voor je het weet heb je een bus vol blokkeerfriezen op de dam en komt niets of niemand meer het erf op of af...
Maar idd; zolderspeen is in deze een algemeen gebruikt woord voor een loos kwartier, zoals Wit en Auke ook al aangaven

Ik zou niet durven, Heb hier al een blokkeerfries in huis :mrgreen:

Maar agritranslation meende dat zolderspeen dialect zou en daar reageerde ik eigenlijk ook op.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 09, 2018 22:52

agritranslation schreef:
wit schreef:Zo'n blind kwartier word hier "zolderspeen "genoemd.

Ik denk dat dat dialect is, al vind ik 'm wel heel mooi :) Bij ons thuis vroeger (West-Brabant) heb ik eigenlijk alleen maar driespeen gehoord, geen specifieke term voor de niet-werkende speen/het niet-werkende kwartier zelf.

Dit dus Hindrik :wink:
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hindrik » zo dec 09, 2018 23:43

agritranslation schreef:
wit schreef:Zo'n blind kwartier word hier "zolderspeen "genoemd.

Ik denk dat dat dialect is, al vind ik 'm wel heel mooi :) Bij ons thuis vroeger (West-Brabant) heb ik eigenlijk alleen maar driespeen gehoord, geen specifieke term voor de niet-werkende speen/het niet-werkende kwartier zelf.

Dit dus Hindrik :wink:

Aha oke, maar omdat je mij citeerde
Maar soms zijn blokkeerfriezen nogal lichtgeraakt, zoals jij als ervaringsdeskundige...................
Maar ja je doet er niks tegen;
https://www.youtube.com/watch?v=1awRsCclFQo
:cheers:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Berichtdoor agritranslation » ma dec 10, 2018 10:35

Hindrik schreef:

LOL, ik zou zeker niet durven beweren dat Fries dialect is :) - het is alleen niet de taal waarin ik vertaal (of kan vertalen, for that matter) :)

Serieus: als ik google op zolderspeen, kom ik bij dialectwoordenboeken uit, en het lijkt uitsluitend te worden gebruikt in Noord-Nederland (blijkbaar incl. Friesland). Mijn moeder, jarenlang melkveehouder geweest in Noord-Brabant, kent de term niet.
agritranslation

Berichtdoor wit » ma dec 10, 2018 11:15

ik kom uit midden brabant en ook hier de term zolderspeen :yes:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor kobonde » ma dec 10, 2018 12:19

De term zolderspeen wordt gebruikt als er geen verbinding is tussen de speen en de rest van het uier.
De engelse term blind qwarter word gebruikt kwartieren die om wat voor reden dan ook niet gemolken worden, in het
nederlands blinde speen, maar over het algemeen wordt de term drie speen gebruikt voor koeien met een blinde speen.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij