Wanneer is een stier te duur?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Wanneer is een stier te duur?

Berichtdoor Henk » wo jan 03, 2007 13:33

De onderstaande dicussie komt uit het topic over O Man.

Erik schreef:Een super stier is nooit te duur en de goedkope rotzooi is altijd te duur. Soms even wachten tot de stier niet echt hot meer is, dan zakt de prijs vanzelf. Ik wacht niet en will wel 70 euro betalen maar ik gebruik een stier pas als ik dochter gezien heb. Ik heb oman's aan de melk. Totaal ext onder bedrijfs gem van 5 gekeurde vaarzen. Zijn bikkel hard niet al te groot maar wel sterk en lenig. Melken goed. Kalven allemaal weer voor de tweede keer ondanks het lagere ext.

maak jezelf wat wijs Erik :wink: de gemiddelde veehouder in nl verspuit toch algauw 150 rieten per jaar. tussen 70 euri en 18 euri zit 52 euri x 150 = 7800 euo per jaar ( voor de omrekenaars: 17.189 gulden) ik zou me persoonlijk heel onprettig voelen als ik van mezelf wist dat ik duizenden euro's pro jahre weggooide :( en dat dan jaar na jaar na jaar.... :roll:...en dan wetende dan stieren van 18 euro voor minimaal evenveel rendement kunnen zorgen.....
Allemaal hobby Erik :idea: Of anders, laat bij de topic 'jaarcijfers' zien dat ik er gans neffe zit...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Anton » wo jan 03, 2007 19:57

maar voor hobby verspuit je toch niet 150 dure rieten :shock: dan doe je er toch tien bij in de pakketkorting :lol: gemiddeld moet je wel onder de twintig euri blijven.
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor Erik » wo jan 03, 2007 20:38

Henk, niet alleen stieren van 70 euro. Jij hebt wat tegen fokkerij. Stakker!!! Gewoon is proberen, je lacht de hele dag. :wink: Maar ik kan je verzekeren dat goedkope en vooral mindere goede stieren altijd tegenvallen. En als je dan zegt, "productie is wel goed" dan spoor je niet meer. BOeren is pas leuk als de koeien er net zo uitzien als jij graag je vrouw er uit will laten zien. Maar misschien hoe je wel van een drie kleurige mrij dikkont.
Erik

Beroep: Veehouder
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Rienk » wo jan 03, 2007 20:53

Ben gedeeltelijk met Erik eens..
Zelf gebruiken we ook Duplex, Damion, Toystory.. zijn toch niet heel goedkope stieren.. maar als je van zulke stieren betere dochters krijgt, dan dat je nu in je stal hebt lopen.. dan zie ik ECHT geen probleem om duurdere stieren te gebruiken..
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

Berichtdoor auke » wo jan 03, 2007 22:03

Erik schreef: BOeren is pas leuk als de koeien er net zo uitzien als jij graag je vrouw er uit will laten zien.

Ahum, ik ben tevreden met hoe mn vrouw eruit zietdus ik heb dik schik aan het boeren :D
voor de rest is het je eigen mening Erik. een goede stier is nooit te duur en een slechte altijd. als een stier me wat lijkt gebruik ik hem. dat betekend van een balwue van 10 euro tot Ramos van 25. Bos Iron kost 35 en lijkt me ook wel wat. mn beste vaars is van een eigen stier, dus....
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » wo jan 03, 2007 22:19

Erik schreef:.... Zijn bikkel hard niet al te groot maar wel sterk en lenig. Melken goed. .....

Om in jou 'weloverwogen woordkeuze' :roll: te blijven: Dus zo ziet jou vrouw dr uit... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor sjakie » wo jan 03, 2007 22:33

:D :lol:
Zonder arbeid geen arbeidsvreugde!
sjakie

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koeien melken met alles wat daarbij komt kijken.

Berichtdoor van wijk » wo jan 03, 2007 23:37

Ervan uitgaande dat er in amerika gewerkt wordt om geld te verdienen wordt daar dus een stier betaald naar wat ie waard is. Als datzelfde rietje hiero 50€ meer kan opbrengen zit er in nederland te veel oud geld onder de boeren, of de melkprijs is nog veel te hoog, of die verkopers zijn vaklui, of economisch gesproken zitten er onder ons waardeloze ondernemers.
Het beroerde is dat een "hoge produktie/dure stieren boer" die het ook nog lekker brengt, altijd navolgers krijgt, meestal jonge gasten die op vaders beurs teren. Dure rietjes, showkoetje van de veiling erbij, en dan lukt het allemaal net niet. En dan moet de vrouw "om sociale redenen" gaan werken om het spul draaiend te houden. O-man, wat gaat het lekker met de veehouderij.
Nee jongens, 1% van de veehouders kan geld maken met dat dure stierenspul, voor de rest geldt maar 1 ding: Lean and Mean, scherp zijn en snijden in alle kosten, anders haalt de toekomst je in.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Bram » do jan 04, 2007 00:21

Henk schreef:
Erik schreef:
.... Zijn bikkel hard niet al te groot maar wel sterk en lenig. Melken goed. .....

Om in jou 'weloverwogen woordkeuze' te blijven: Dus zo ziet jou vrouw dr uit...

:lol: :lol: :lol: :lol: :shock:
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor john verhaar » do jan 04, 2007 01:49

Auke je verteld dat Boss iron 35 euro kost :shock: maar wat moet je er voor betalen om hem in je vat te krijgen :?: een jaartje geleden pikt ik 25 verschillende stieren van acceleratet genetics 4 jersey en 19 HF van accel. en zij importeren hier de It. stieren dus ook Boss iron en Ford total 2500 rietjes bood hem $10000 na wat tegen stribbelen werd het vat gevuld :lol: :?:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor van wijk » do jan 04, 2007 10:22

Rietje maken van een eigen stier kost €1,50 of zoiets. Reken maar dat alles boven de €3 marge is. En zelfs bij een topzware verkooporganisatie €10 meer dan kostendekkend. Alles daarboven is luchthandel. Maar ja, dat deden de Hollanders in 1650 al met tulpebollen. En vandaag gebeurt het met russische aandelen, melkquotum, en duitse auto- EN trekkermerken :!: :!: :!:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » do jan 04, 2007 11:26

van wijk schreef:Ervan uitgaande dat er in amerika gewerkt wordt om geld te verdienen wordt daar dus een stier betaald naar wat ie waard is. Als datzelfde rietje hiero 50€ meer kan opbrengen zit er in nederland te veel oud geld onder de boeren, of de melkprijs is nog veel te hoog, of die verkopers zijn vaklui, of economisch gesproken zitten er onder ons waardeloze ondernemers.
Het beroerde is dat een "hoge produktie/dure stieren boer" die het ook nog lekker brengt, altijd navolgers krijgt, meestal jonge gasten die op vaders beurs teren. Dure rietjes, showkoetje van de veiling erbij, en dan lukt het allemaal net niet. En dan moet de vrouw "om sociale redenen" gaan werken om het spul draaiend te houden. O-man, wat gaat het lekker met de veehouderij.
Nee jongens, 1% van de veehouders kan geld maken met dat dure stierenspul, voor de rest geldt maar 1 ding: Lean and Mean, scherp zijn en snijden in alle kosten, anders haalt de toekomst je in.

Exact goed gezien. Het zijn op dit forum ook heel vaak belgen die wat geld over houden omdat ze geen quotum kopen en absurt dure rietjes kopen. Zijn natuurlijk ook meer levensgenieters dan rekenaars die zuiderburen. 8) :)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Bram » do jan 04, 2007 12:02

Auke; op site staat dat Iron 29,50 't rietje kost en 21 + 4. Is nog steeds veel maar toch beter dan 35.
Ik denk dat Iron veel kan toevoegen; super gezondheid en duurzaamheid, ook erg goed exterieur; super uiers.
Ik denk dat je wel moet opletten met productie en beenwerk, draaiers fokt Iron zeker niet naar voren, eerder naar achteren; maar als je met productie en draaiers rekening houdt is het een hele beste stier. Wij hebben nu drie rietjes verspoten :arrow: 3 drachtigheden. :D
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Hans van Bergen » do jan 04, 2007 12:08

Stier met de draaiers naar achteren :?: Dochters die niet kunnen lopen of opstaan :?: Prullebak in er mee en mag ik de partij van de dieren uitnodigen hier kamervragen over te stellen over dit dierenleed comming
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

o-man

Berichtdoor koekeloerus » do jan 04, 2007 12:33

Ik gebruik 100 rietjes per jaar, de helft hierven zijn belgische blauwen en proefstieren. Blijven er 50 over voor de fokkerij laat die nou eens tien euro meer kosten dan de gemiddelde stier op de kaart. Dan praat je over 500 euro, nou dat merk je wel in je bedrijfsresultaat!!! :oops: Blijft over dat ik als er een vaarskalf geboren word, er gemiddeld zeven jaar mee moet werken en tegenaan moet kijken. Dan toch maar liever tegen een fraaie koe, als tegen een gewoon beestje met een bos wortelen als uier. En als je een stier tegenkomt die je jouw fokdoel het dichst benadert moet je hem op al je koeien gebruiken, dan kan je goedkoop inkopen en ben je het snelst waar je wezen wilt :lol: :lol:
koekeloerus

Beroep: melkveehouder

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij