Gemiddelde leeftijd melkkoeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Bram » wo jan 10, 2007 10:47

Ik zou wel eens willen weten wat jullie gem. leeftijd van melkkoeien is; als ik soms leeftijden van nog geen 4 jaar hoor denk ik dat daar nog veel te winnen is, ik zeg echt niet dat het alleen maar fokkerij is maar celgetal, vruchtbaarheid en afvoer om uier of beenwerk of te weinig kracht is denk toch fokkerijaangelegenheid. Wij scoren bij laatste melkcontrole 5.4 jaar, dat vindt ik acceptabel maar moet naar 6 jaar kunnen.
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Henk » wo jan 10, 2007 15:03

4.11 :idea: Zogauw de quotering gedaan is vliegt de gem. leeftijd van de koeien omhoog in NL
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jurjen » wo jan 10, 2007 15:26

4.08 :( 40% vaarzen wegens uitbreiding) :(
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Robert » wo jan 10, 2007 15:38

Dit is ook al deels ter sprake gekomen onder topics
-DU en werkelijke levensduur
-afkalfleeftijd vaarzen

Gisteren stond er een stukje van Nammen Schaap over de grote vraag van vaarzen vanuit Rusland. Dat zal de eerste jaren nog wel blijven.
Goed voor de levensduur op de Nederlandse bedrijven!
Goed voor plaatsingruimte mest??

Het aantal varkensslachtingen neemt ook af en biggen export stijgt.
Positief voor de mest!
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor boer pieter » wo jan 10, 2007 15:48

4.o8 typisch deens veel vaarsen 50% maar ik hoop dat ik er wat kan verkopen voor export brengt nog steeds meer op dan een slacht koe :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor peter » do jan 11, 2007 11:20

Bram schreef:Ik zou wel eens willen weten wat jullie gem. leeftijd van melkkoeien is; als ik soms leeftijden van nog geen 4 jaar hoor denk ik dat daar nog veel te winnen is, ik zeg echt niet dat het alleen maar fokkerij is maar celgetal, vruchtbaarheid en afvoer om uier of beenwerk of te weinig kracht is denk toch fokkerijaangelegenheid. Wij scoren bij laatste melkcontrole 5.4 jaar, dat vindt ik acceptabel maar moet naar 6 jaar kunnen.

dit stond bij onderdeel kalfziekte
Bram schreef:En wij de laatste in 2000, en wij geven gem. 3 tot 5 koeien per jaar ca/mg infuus, ik denk dat de gem. leeftijd van deze koeien ong. 8 jaar is. Je hebt altijd baas boven baas. :lol: :wink:

of bedoel je daarmee gemiddelde afvoerleeftijd :?:

Wij hebben totaal geen idee wat gemiddelde leeftijd is van onze veestapel, ik weet wel dat we wel heel wat meer oude krengen hebben dan een aantal jaren geleden, maar we zien geen redenen om af te voeren, vruchtbaarheid en beenwerk is zelden een reden, uier dat niet te melken is (MRIJ gehalte veestapel :?: :?: ) komt wat vaker voor maar dat wordt ook steeds minder, dus selecteren we maar op productie en conditie van koe
peter

Berichtdoor Sander » do jan 11, 2007 14:47

peter schreef: dus selecteren we maar op productie en conditie van koe

Waarom afvoeren als der niks mee is?

Gemiddelde afvoer leeftijd in 2006:

5 jaar 3 maanden en 28 dagen. Veel te jong maar hier zat een pink in, een net afgekalfde vaars met blauwuier en een vaars die niet drachtig wou worden. Geen excuus uiteraard. Kg vet en eiwit ligt op de helft van wat ik wil, dus dit jaar beter!
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor van wijk » do jan 11, 2007 15:58

4.08 En dat voor mij een goede waarde. Vroeger in de MRY tijd ruimde je vlotter op, vlees was nog geld. De kwaliteit in HF stond vlgs mij vooral bij andere mensen :( :( :( :( . Nu nemen de FLV F1-tjes de macht over lijkt het toch beter te worden. Ik had nog ouwe koeien die vroeger "niet-marker" geent waren tegen IBR. Nu toch genoeg vee dus die ouwen er uit, voor de IBR status.
En een lastig gevolg van mijn bedrijfssysteem is dat ik bij aanhoudend hoog celgetal en of acute mastitis maar 1 mogelijkheid heb,,,, vion bellen.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Corjan » do jan 11, 2007 16:02

Zou het ook niet weten wat de gemiddelde leeftijd is :oops: Kan het nergens vinden :? Wat ik wel weet dat 25.2% vaars is. Waarbij ook een vaars, of liever gezegt een Rubens koe die al bijna oma is, die ik niet met kalf kan krijgen en nu 670 dagen aan de melk is en nog steeds 25 liter geeft :twisted:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Bram » do jan 11, 2007 16:35

Peter schreef:
Bram schreef:
Ik zou wel eens willen weten wat jullie gem. leeftijd van melkkoeien is; als ik soms leeftijden van nog geen 4 jaar hoor denk ik dat daar nog veel te winnen is, ik zeg echt niet dat het alleen maar fokkerij is maar celgetal, vruchtbaarheid en afvoer om uier of beenwerk of te weinig kracht is denk toch fokkerijaangelegenheid. Wij scoren bij laatste melkcontrole 5.4 jaar, dat vindt ik acceptabel maar moet naar 6 jaar kunnen.

dit stond bij onderdeel kalfziekte
Bram schreef:
En wij de laatste in 2000, en wij geven gem. 3 tot 5 koeien per jaar ca/mg infuus, ik denk dat de gem. leeftijd van deze koeien ong. 8 jaar is. Je hebt altijd baas boven baas.

of bedoel je daarmee gemiddelde afvoerleeftijd

Wij hebben totaal geen idee wat gemiddelde leeftijd is van onze veestapel, ik weet wel dat we wel heel wat meer oude krengen hebben dan een aantal jaren geleden, maar we zien geen redenen om af te voeren, vruchtbaarheid en beenwerk is zelden een reden, uier dat niet te melken is (MRIJ gehalte veestapel ) komt wat vaker voor maar dat wordt ook steeds minder, dus selecteren we maar op productie en conditie van koe

die 5,4 is gemiddelde leeftijd van de melkkoeien, en die 8 jaar is de gemiddelde leeftijd van koeien die Ca/mg infuus krijgen; in 2006 4 stuks: 1 tien jaar en 3 van 8 jaar.
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor peter » do jan 11, 2007 16:47

Sander schreef:
peter schreef: dus selecteren we maar op productie en conditie van koe

Waarom afvoeren als der niks mee is?

tja ik ga ze een beetje melken voor telkens 5 liter, ze wordt te vet, moet dan ook nog kosten tellen voor droogstand en hopen dat er een goed kalf van komt en dan maar niet te spreken over de problemen na kalven omdat ze te vet is.

Toevallig is net de veearts weg na pbb en dracht contole van 7 koeien, ( :D tussen de vorige pbb en nu niet meer geweest :D ) 2 koeien die te kort drachtig zijn om nog aan te houden, eentje misvormd kalf en eentje leeg na waarschijnlijk verwerpen dus komende week 4 koeien weg
peter

Berichtdoor Henk » do jan 11, 2007 18:01

Morgenvroeg 7 koeien weg. 1 FLV (Manager) die niet drachtig wil worden :oops: , 1 mietje(Cosmo) die niet bezwangerd wil raken, nog un mietje(Proloog) met twijfelachtig beenwerk allen voor de vion, nog un zeer taai schot(Trademark), un schot(Cauriol) zolderspeen, un monti(eigen stier) en un Vaars(Amaranto) voort leven :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jacobsen » do jan 11, 2007 20:26

Henk schreef: un schot(Cauriol) zolderspeen

Wat is de benaming in ABN :?: :?:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Christel » vr jan 12, 2007 09:50

De opmerkingen van Van Wijk over antibiotica vrij werken hebben een eigen topic gekregen bij Koe en Gezondheid.
Christel
Moderator

Beroep: Projectleider communicatie
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor van wijk » vr jan 12, 2007 12:42

ok christel, optreden als we afdwalen.

Een afgekalfde vaars is toch in ABN gewoon een schot?????? Of is dit weer een geval van " de kuuskes gaan wetteren" door met een emmer water naar het varkenshok te lopen?????
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij