Gemiddelde leeftijd melkkoeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Gemiddelde leeftijd melkkoeien

Berichtdoor h. groothuis » za sep 05, 2015 07:25

Robert schreef:ik vond 't opvallend dat ik één van de weinige was die in de oren zat te loeren om de naam van de vader te achterhalen. De meesten keken naar boven naar 't grote dak met de brede lichtstraat. Perfecte vloer en koeien die heerlijk in de box lagen.
Slechte dieren hebben ze daar niet. Tis een goed bedrijf met goed personeel. Als er dan toch zijn die niet goed genoeg zijn, die krijgen die dieren vast een andere baas. De koppel had ik al goed bekeken toen ik mooi aan het pad kon staan terwijl de vaarzen naar de melkput liepen. Er komt een lichting dieren (stieren), die al bij Koepon zijn te zien, die zeer efficient zijn. Hoge producties halen, niet te groot zijn, fijn van bouw en bot. Ideale efficiënte koeien. Toch is mijn inschatting dat veel stieren niet brengen bij 'de gemiddelde boer' waar behoefte aan is.

Ben er ook een poosje geweest, en viel me op dat er nogal wat dieren me DE op het oornummer liepen.Dat er geen slechte tussen liepen kunnen ze ook niet gebruiken dunkt me, zou ook geen geode reclame zijn.Ik was er misschien wel 10 jaar niet meer geweest, wat me toen al opviel was de enorme capaciteit in de dieren :yes: denk dat de jongveeopfok daar uit de kunst is als je dat rantsoen bekijkt zie je daar geen stro oid in zitten, maar juist wel weer mais wat volgens de geleerden weer (n) is, wat vaderdieren van het vee betreftgaat het mij tegenwoordig te snel en laat ik maar aan de geleerden over en stap wel iets later in, maar hier lopen wel de dieren van de normale boeren van de toekomst.
Ben ook bij Shoonvelde geweest,niks ten nadele en iedere boer zijn Eigen keus maar aan deze dieren is de productie meer af te lezen dan die crossies en de benen (y) beter op de droge koeien na die op rubber liepen die wel erge lange tenen krijgen.
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

Berichtdoor Robert » za sep 05, 2015 07:36

Aan het voerhek vond ik de dieren ook groot, diepe ribben. Toen de vaarzen naar de melkput liepen vond ik dat er veel variatie in zat. Kleinen zaten er niet tussen, erg groten wel. De mannen daar hebben het gewoon goed in de vingers
Robert

Berichtdoor h. groothuis » za sep 05, 2015 08:01

verkijk je er niet op , is een show stal koeien stonden volgens mij gelijkvloers of haast nog iets hoger, en dan bij een minstens gemiddelde hoogtemaat van denk +10 cm :?: is het snel heel indrukwekkend...
h. groothuis

Berichtdoor Sander » za sep 05, 2015 08:02

zijn die koeien ook rendabeler dan?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor kobonde » za sep 05, 2015 08:48

Tja grote lummels van koeien, kunnen veel melkgeven kleinere koeien bv Jerseys hebben een betere voer efficientie
dat scheelt een paar % en kunnen met kleine boxen en smallere gangen volstaan en 15 % minder mest.
Zeker als je gesektst sperma gebruik en blauwen op de rest zijn ze rendabeler dan HF.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor melker » za sep 05, 2015 13:50

Koeien worden er wel 3 maal per dag gemolken, dag productie 35 kg per koe met 3,85 vet. Zonder meer bakken van koeien en heb er geen kreupele gezien. Was er verder goed georganiseerd en niet echt druk. Ik verbaasde me er over dat ze aan A ware de melk leveren. Maar liefst 3700 zonne panelen op daken :shock:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Schoonvelde » za sep 05, 2015 14:23

aan de geleerden over en stap wel iets later in, maar hier lopen wel de dieren van de normale boeren van de toekomst.
Ben ook bij Shoonvelde geweest,niks ten nadele en iedere boer zijn Eigen keus maar aan deze dieren is de productie meer af te lezen dan die crossies en de benen (y) beter op de droge koeien na die op rubber liepen die wel erge lange tenen krijgen.[/quote]

Net de edf cijfers binnen. Hookwood mag aangeven wie de hoogste productie per koe had. .. Niet dat het wat uitmaakt maar de fabel dat crossies geen melk geven..

Verder bij ons, 18% uitstoot, 1% sterfte tussenkalftijd 392, percentage geboorten 115. Dit zonder stappentellers, bedrijfsbegeleiding, drachtonderzoek,1 keer bekappen, en 2.100.000 kg melk met 1,6 vak. We hebben de cijfers ooit wel eens naast elkaar gelegd met koepon, durf het nog steeds wel aan.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Sander » za sep 05, 2015 15:15

(y)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor h. groothuis » za sep 05, 2015 16:00

Is helemaal super schoonvelde (y) (y) maar ik denk dat als de koeien van Pon bij jou lopen de cijfers niet zo heel veel veranderen, dat zijn ook harde beesten met naar mijn mening betere benen dan jou dieren die ook nog op die mooie zachte groene vlag roosters lopen en de pon koeien (misschien met wat meer personeel erachter) op het beton.Op de drogen na.

En productie is voeding, geen dier geeft van de wind :no: zal bij jou net zo zijn...dus moet er wat in en dat is voor beide hetzelfde, daar liepen ook vaarzen met 40/50 liter en koeien met 50/60 .

Denk dat de pon koeien, klaar voor de slacht meer wegen als de meeste crossies om over de jerseys die even eerder genoemd worden maar niet te spreken en bij het einde van de beesten carriere maar te stoppen.

Maar ik respecteer ieders keuze, daarom hebben we ook een mooi vak, ieder op zijn eigen manier die het beste bij hem past (y)
h. groothuis

Berichtdoor melker » za sep 05, 2015 16:56

Toch denk ik dat de doorsnee boer de koeien van Schoonvelde beter kan managen dan die bijna perfecte koeien bij Pon :yes: Beetje afgemolken Pon koe zal idd wel tussen de 300 en 400 kg aan de haak wegen :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » za sep 05, 2015 19:53

Robert schreef:ik vond 't opvallend dat ik één van de weinige was die in de oren zat te loeren om de naam van de vader te achterhalen.

Dan ben je een echte kenner wanneer je aan de oren de afstamming al ken zien :o (y) (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » za sep 05, 2015 20:16

:no: een snuiter,
een beetje liefhebber schrijft de naam van de vader (en moeder) op het oornummer. :cheers:
Robert

Berichtdoor rvm » za sep 05, 2015 21:05

De echte liefhebber kent dat natuurlijk uit z'n hoofd 8)
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Robert » zo sep 06, 2015 13:36

de de eigenaar ook wel, maar ja je wilt natuurlijk ook wel eens met een collega praten met dezelfde afwijking.
Wellicht gaan alle VTF lezers nu de naam van de vader in het oornummer schrijven. (y)
Robert

Berichtdoor Marcel V » zo sep 06, 2015 13:38

Robert schreef:de de eigenaar ook wel, maar ja je wilt natuurlijk ook wel eens met een collega praten met dezelfde afwijking.
Wellicht gaan alle VTF lezers nu de naam van de vader in het oornummer schrijven. (y)

doe ik eik al jaren :oops: :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij