opmerkelijke koeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: opmerkelijke koeien

Berichtdoor boer pieter » ma maart 04, 2019 17:51

Ik heb zo een niet zo veel melk maar bijna net zo veel dagen . maar Ik overweeg om haar maar door te melken ben bang dat ik haar anders nooit meer aan de gang krijg
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » ma maart 04, 2019 18:06

Deze 3 kalfAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor king » ma maart 04, 2019 19:05

hier een koe, die (vorige controle) al 990 dgn :roll: aan de melk, 2x drachtig geweest, beide keren afgestorven (n) , nu niet meer drachtig(gekregen (n) ). huidige lijst met 34300L :D , moet nog iets meer dan 2000 tot de ton en geeft nog rond de 20l/dg :) , dus zal nog zo'n ruim 100dgn moeten. Kan daarna wel gelijk weg, is vet zat :oops:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Talis » ma maart 04, 2019 19:12

king schreef:hier een koe, die (vorige controle) al 990 dgn :roll: aan de melk, 2x drachtig geweest, beide keren afgestorven (n) , nu niet meer drachtig(gekregen (n) ). huidige lijst met 34300L :D , moet nog iets meer dan 2000 tot de ton en geeft nog rond de 20l/dg :) , dus zal nog zo'n ruim 100dgn moeten. Kan daarna wel gelijk weg, is vet zat :oops:

als ze maar beetje door produceren. Toch mooi dat je zon beestje nog 3 jaar kunt melken..
@pieter. Ik zet haar wel gewoon droog. Niet te lang. gewoon 45 dagen. 3 weken voor afkalven een kexxtone erin. En dan ga ik er van uit dat ze weer goed op zal starten. Vind het wel belangrijk dat zon koe even rust krijgt..
Talis

Berichtdoor king » ma maart 04, 2019 19:19

klopt, maar wel jammer, koe zou volgens mij anders nog wel een paar jaar mee gekund hebben, maar willen ook niet te veel poppenkast aan de hand halen om haar alsnog drachtig te krijgen. hebben al tegen onze gewoonte in na beide keren tochtig gespoten, wat op zich wel hielp, maar dus niet meer drachtig.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, is de koe met de dunste melk, dus gehaltes gaan iets omhoog als koe er niet meer is :roll:
Zelfs na 990 dgn maar krap 4%v en ruim 3,5%e (n)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Richt » ma maart 04, 2019 19:32

Talis schreef:
king schreef:hier een koe, die (vorige controle) al 990 dgn :roll: aan de melk, 2x drachtig geweest, beide keren afgestorven (n) , nu niet meer drachtig(gekregen (n) ). huidige lijst met 34300L :D , moet nog iets meer dan 2000 tot de ton en geeft nog rond de 20l/dg :) , dus zal nog zo'n ruim 100dgn moeten. Kan daarna wel gelijk weg, is vet zat :oops:

als ze maar beetje door produceren. Toch mooi dat je zon beestje nog 3 jaar kunt melken..
@pieter. Ik zet haar wel gewoon droog. Niet te lang. gewoon 45 dagen. 3 weken voor afkalven een kexxtone erin. En dan ga ik er van uit dat ze weer goed op zal starten. Vind het wel belangrijk dat zon koe even rust krijgt..

Doe je dat vaker Kexxtone voor afkalven ?
Hier paar keer gedaan in het begin toen droogstand niet liep maar die koeien kregen allemaal dikke kalveren, onafhankelijk van welke stier de koe drachtig was, sinds dien geen kexxtone meer voor afkalven gebruikt.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » ma maart 04, 2019 19:42

Kexxton is hier verboden

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor Talis » ma maart 04, 2019 20:14

Richt schreef:
Talis schreef:

Doe je dat vaker Kexxtone voor afkalven ?
Hier paar keer gedaan in het begin toen droogstand niet liep maar die koeien kregen allemaal dikke kalveren, onafhankelijk van welke stier de koe drachtig was, sinds dien geen kexxtone meer voor afkalven gebruikt.

ja. nu stuk of 5 gedaan. En geen opvallend zware kalveren o.i.d. Maar meesten starten beter op dan jaar ervoor.
Talis

Berichtdoor Talis » ma maart 04, 2019 20:14

king schreef:klopt, maar wel jammer, koe zou volgens mij anders nog wel een paar jaar mee gekund hebben, maar willen ook niet te veel poppenkast aan de hand halen om haar alsnog drachtig te krijgen. hebben al tegen onze gewoonte in na beide keren tochtig gespoten, wat op zich wel hielp, maar dus niet meer drachtig.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, is de koe met de dunste melk, dus gehaltes gaan iets omhoog als koe er niet meer is :roll:
Zelfs na 990 dgn maar krap 4%v en ruim 3,5%e (n)

Ik probeeer in uiterste geval nog weleens een embryo.. wil ook nog wel eens lukken..
Talis

Berichtdoor wit » ma maart 04, 2019 20:38

Dacht dat ik al veel geduld had met m'n koeien drachtig krijgen.
Maar zoveel geduld als jullie heb ik niet :no: ,probeer ze drachtig te krijgen tot ongeveer 300 dim.
Dan niet drachtig, dan blijven ze maar gust.
wit

Berichtdoor Richt » ma maart 04, 2019 21:14

wit schreef:Dacht dat ik al veel geduld had met m'n koeien drachtig krijgen.
Maar zoveel geduld als jullie heb ik niet :no: ,probeer ze drachtig te krijgen tot ongeveer 300 dim.

Hier ook, moet wel een hele uitzonderlijke koe zijn als ze na 280 dagen nog geïnsemineerd word
maar sinds tocht detectie draait toch bijna alles binnen 200 dagen drachtig, tocht detectie pakt er altijd een boel tussen 22:00 en 6:00, in die periode is er hier niemand in de stal :no:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Talis » ma maart 04, 2019 23:05

Richt schreef:
wit schreef:Dacht dat ik al veel geduld had met m'n koeien drachtig krijgen.

Hier ook, moet wel een hele uitzonderlijke koe zijn als ze na 280 dagen nog geïnsemineerd word
maar sinds tocht detectie draait toch bijna alles binnen 200 dagen drachtig, tocht detectie pakt er altijd een boel tussen 22:00 en 6:00, in die periode is er hier niemand in de stal :no:

hier is 25 kg melk de ondergrens ongeveer. Als de koe verder probleemloos is..
Talis

Berichtdoor Henk » di maart 05, 2019 11:16

Talis schreef:

Op moment van laatste keer insemineren :?:

Ik heb daar nooit geen geduld voor gehad :oops: 3x ins am max, drachtig of anders wieberen.
Gevolg is wel dat je gegeven moment zelden nog een koe hebt die 3 ins. nodig heeft (y) Laatste melkjaar was 73% drachtig van 1e ins. 2% had 3 ins. nodig.
Ik denk wanneer je blijft fokken met extreme uitlopers dat je geven moment steeds meer van zukke gevallen krijgt :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » di maart 05, 2019 12:46

Paar jaar kort op de bal spelen, en opgelost. Hoor je van iedereen die dat zo doet, eerste paar jaar hogere afvoer, erna niks dan plezier ipv ploeteren
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Talis » di maart 05, 2019 13:59

Henk schreef:
Talis schreef:

Op moment van laatste keer insemineren :?:

Ik heb daar nooit geen geduld voor gehad :oops: 3x ins am max, drachtig of anders wieberen.
Gevolg is wel dat je gegeven moment zelden nog een koe hebt die 3 ins. nodig heeft (y) Laatste melkjaar was 73% drachtig van 1e ins. 2% had 3 ins. nodig.
Ik denk wanneer je blijft fokken met extreme uitlopers dat je geven moment steeds meer van zukke gevallen krijgt :?:

ja klopt. verhoogd cgt is wel opruimen. Anders krijgt koe bij mij voldoende kansen. vruchtbaarheid heb je maar 1 x in de 3 weken last van. cgt elke dag...
ach dat valt mee. Je kunt alle slechte koeien wegdoen maar dan houdt je toch weer een slechtste koe over...
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij