Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor jan.nl » di nov 21, 2017 20:53

Robert schreef:
van wijk schreef:Robert; zijn het niet twee verschillende zaken: Nertsenhouderij is een goed renderende bedrijfstak die verboden wordt en daar geen enkele compensatie voor krijgt. (n)
Melkveehouderij wordt beperkt in totale produktieruimte maar de sector zelf geeft waarde aan de fosfaatrechten. Als die dingen 1 euro per kg zouden kosten dan was er niks aan de hand.

Ik weet wel dat het verschillende zaken gaat. Maar de fosfaat regeling is absurd, veel te laat ingesteld en kent geen fatsoenlijke overgangsregeling. Ook dat is stelen want de tekortkoming in regelgeving ligt bij de overheid.

Overheid is sturend bezig geweest,na positieve uitspraak van de rechter van de eerste groep boeren,mocht de rest vd boeren ook de lichte toets invullen van rvo......Ongeveer 3000 ingevuld,meeste goedgekeurd door rvo.
Duss,stel dat de rechter beslist had dat ieder knelgeval wat door de toets was gekomen geholpen moest worden ,dan was het hele fosfaat plan opgeblazen :yes: En was derogatie ook van tafel,gevolg vele failissementen. :yes:
Lichte toets was de redder in nood...
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor sivert » di nov 21, 2017 21:28

Bovendien zijn de boeren die na 2 juli 2015 fors hebben uitgebreid voor dit jaar ook nog beloond. De gemiddelde boer zal vermoed ik zo richting de 10% hebben moeten inleveren en de sterke groeiers maximaal 12%, dat is maar een klein verschil, daarmee konden die dit jaar dus ook nog meer dieren houden dan op 2 juli 2015 en meer melkgeld beuren dan de bedrijven die dit niet deden. Zij hebben de eerste beloning dus al te pakken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Robert » di nov 21, 2017 21:41

Jullie rekenen vanuit jullie eigen portemonnee.
Wat ook veelzeggend is.....

Ik kan het niet anders zien dat de overheid en regelgever te laat en te zwak zaken heeft geregeld.
En dat de rechter de zwakke overheid niet houdt aan redelijkheid, billijkheid en eigendomsrecht is en blijft kwalijk.
Grondregel is altijd nog "als een goed huisvader".
Nu dat is los.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor sivert » di nov 21, 2017 22:23

Feit is dat iedereen kon zien aankomen dat er een beperking zou komen. Verder zal het fosfaat wat aan knelgevallen wordt toegekend bij de rest vandaan moeten komen. De boer die helemaal niet heeft uitgebreid moet zoals het nu lijkt al 8,7% inleveren ten behoeve van de groeiers. Als je het goed bekijkt zou je daar al vraagtekens bij kunnen plaatsen, het is eigenlijk raar dat iemand die niets doet automatisch dieren moet inleveren omdat andere boeren wel gas geven. Dat is voor mij meer dan genoeg reden om alleen bedrijven met persoonlijke rampspoed of rampspoed met het vee hieronder te laten vallen. Maak je de regeling ruimer dan zijn er naast de boeren die een inschattingsfout hebben gemaakt ook weer allerlei creatievelingen die met zogenaamd onomkeerbare verplichtingen fosfaatrechten willen binnen hengelen. Niet doen dus.

Verder ben ik het wel met jou eens dat de overheid veel te laks heeft gereageerd, die is de hoofdschuldige aan dit gedoe.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hindrik » di nov 21, 2017 22:25

Eerder kon niet Robert, toen was het noch geen 1/7/15 geweest :idea:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Sander » di nov 21, 2017 22:39

van wijk schreef:mn opvolgster :cheers: :cheers:

:) :) :) (y) :yes:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor jan.nl » di nov 21, 2017 23:59

Robert schreef:Jullie rekenen vanuit jullie eigen portemonnee.
Wat ook veelzeggend is.....

Ik kan het niet anders zien dat de overheid en regelgever te laat en te zwak zaken heeft geregeld.
En dat de rechter de zwakke overheid niet houdt aan redelijkheid, billijkheid en eigendomsrecht is en blijft kwalijk.
Grondregel is altijd nog "als een goed huisvader".
Nu dat is los.

Daar is iedereen het wel over eens,maar toevlucht zoeken bij de overheid levert nix meer op...
Liberaal gedachtegoed is nu ieder voor zich...
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor van wijk » wo nov 22, 2017 00:20

@sivert: - Die 12% beperking van wat jij generaliserend "de groeiers"noemt geldt alleen voor 2017. En over wat er meer "gegroeid" is betalen ze solidariteitsheffing aan de rest. In 2018 staan ze weer met lege handen.

- Koeien die net voor of na 2 juli 2015 binnen nederland gekocht zijn, zijn bij een andere boer verkocht. En die "ruimte" is lang niet altijd weer opgevuld. Dat ging ook moeilijk omdat je alleen via een moeilijke constructie die ruimte kon overdragen. Niet iedereen kan een advocaat inschakelen om zoiets te regelen :yes: En als het al lukt hoor je dat pas in december2017 van rvo....

- Ook knelgevallen waar geen discussie over is ( behalve in Oeffelt) hoorden dat pas vanaf 17 mei. Maar alleen via zuivel.nl . Dus niet via een beschikking van rvo. Onder anderen ikzelf zit daar nog steeds op te wachten.

Al dit gedoe was niet nodig geweest als er per 1 januari 2016 fosfaat gehandeld had kunnen worden. Dan was het net als in 1984 met het quotum, dat is uiteindelijk met 19 procent gekort maar de last werd gelijk verdeeld.
Dan hadden we nu al twee jaar gewoon in fosfaat gehandeld , had HVB mij niet hoeven uitmaken voor domme fascist, en had ik niet mn medisch dossier hoeven opsturen aan de rvo om gewoon mn recht te halen....

Jan.nl zn neo-liberale principe van ieder voor zich is voor de sector als geheel de dood in de pot. Maar dat leg ik binnenkort nog wel uit als ik mn zaakjes geregeld heb :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor marcelv » wo nov 22, 2017 09:51

Dat laatste ben ik wel met je eens maar wat denk jij dan, dat we de sanering van de landbouw kunnentegenhouden :?: :no: . Ik verwacht dat er over 50 jaar helemaal geen landbouw meer over is in nl. Als je doorkrijgt hoe zo'n reeks artikelen in nrc van voor tot achter een politiek doel heeft dan zakt de moed je wel in de schoenen :( . De banden met groen links zijn zo innig dat het steeds meer gat opvallen (n)
marcelv

Berichtdoor opelmanta » wo nov 22, 2017 10:12

Zeg van Wijk dat is allemaal wel mooi maar dit hele verhaal kun je beter voor jezelf houden.

Op de een of andere manier heb je fosfaat gekregen die je op 2 juni niet molk. Dat komt bij een ander vandaan.

van wijk schreef:Maar of ik ze echt ga melken is afhankelijk van mijn gezondheid en/of het studietempo van mn opvolgster :cheers: :cheers:

Twee keer cheers. De eerste keer krijg je gratis fosfaat dat van een ander is.
De tweede keer pers je die ander af door hem fosfaat te verleasen. Of te verkopen, ouwe speculant.

Het wordt tijd dat je jezelf een schop onder de reet geeft. Of gewoon voor jezelf houden, de wijze doet kwaad in stilte.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » wo nov 22, 2017 11:35

Arie van wijk je kunt gewoon teruglezen wat je allemaal hebt gedaan. Je hebt je mq eerdt jaren verlead verhandeld en toen duur verkocht. Toen ben je weer begonnen. Gedoe met de bank waar je op kon wachten. Uiteindelijk goed gekomen. Good 4 you en net op tijd :D 30 juni :D Wat een wonderlinge speling van de hogere macht :D Koeien bijgekocht dus snel e terwijl IEDERE MELKVEEHOUDER ALLANG WIST DAT ER EEN DATUM AAN ZAT TE KOMEN lees maar gerust terug op alle fora, liet jij vrolijk de koeien op dat bedrijf staan en kreeg die boer de rechten. Dat noem ik dom. Als ondernemer immers er kwam iets aan en je kon lezen dat de topbestuurders vrachtwagens vee aanvoerden ook jij wist dat. Maar rvo heeft dat hersteld :roll: Hoe dat kan is mij een volstrekt raadsel maar goed jij kunt goed lullen.

Daarnaast zat je bij Netwerk Grondig samen met Henk en ik heb die club, die in werkelijkheid Milieu defensie is en die dus ineens 2 x aan DE tafel zat vergeleken met de nsb. Dit om hun positie snel duideijk te maken. te laat helaas. Want nu moet ik 8.3% inleveren terwijl ik al jaren koeien melk en jij niks terwijl jij liep te speculeren met je quotum geld.

Netwerk Grondig had NIETS te zoeken aan die tafel en heeft heel veel schade aangericht. En IK moet dan weer flink uit de hoek komen om dit allemaal snel te duiden want helaas was ik weer de enige die het door had. :idea:

De vergelijking met tussen milieu defensie en de nsb komt voort uit het feit dat md structureel alles wat mis is in de maatschappij werkelijk alles de schuld geeft aan een kleine bevolkings groep namelijk de boeren :idea:

Lees maar eens de column in de Boederij van de bio akkerbouwer/filosoof

En dat pik ik niet langer. Ook de nazis en daarmee de meeheulende nsb ers gaven structureel altijd overal de schuld aan kleine minderheden Joden homo's zigeuners en gehandicapten. Omdat dei moeilijk iets terug kunnen doen.

Ook wilden ze deze groepen opruimen.

De vergelijking is 1 op 1 duidelijk vandaar dat ik hem maak. En als mensen daar mee mee heulen wijs ik ze daar ff op. Voordat ze een historische blunder begaan :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » wo nov 22, 2017 15:23

Het geheel of gedeeltelijk verkopen van mq is an sich niet uniek. Velen zeer velen deden dat ook.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor van wijk » wo nov 22, 2017 15:36

-Er zijn er echt wel meer die fosfaat overgedragen hebben. Duurt alleen lang voordat t eens geregistreerd is.

-Knelgevalregeling kon je indienen voor begin maart 2017. Was algemeen bekend.

-Positieve uitslag heb ik hier op vtf gemeld rond 17 mei. Alleen door die rechtzaken is dat weer onzeker geworden.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor gary » wo nov 22, 2017 16:22

Er zal vast wel een goeie reden zijn, maar stoppen en dan jaren later weer beginnen is geen kloten waard
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor G.U. » wo nov 22, 2017 16:50

Ik hoor geluiden dat verpachters nog wel recht krijgen op een deel van de waarde van P rechten. Ik meende dat dat niet zo zou zijn...
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Community