De vakbladen

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

De vakbladen

Berichtdoor Henk » zo jul 01, 2007 10:01

Uiteraard krijgt iedereen wekelijks een x-aantal vakbladen in de bus.
Het lijkt me wel tof om opvallende artikelen of uitspraken hier es te bespreken :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » zo jul 01, 2007 10:09

In de Melkveemagazine een artikel over de Heihoeve :!: Een bedrijf dat 25 jaar geleden al meer as 300 koei telde en een biovergister had, dus zeer vooruitstrevend was :idea:
Opvallend is het nu te constateren dat zukke grote jongens never nooit geen drup quotum kochten, nog werken met hetzelfde tijdrovende voersysteen as indertijd, en dat de biovergister al jaren stil staat :shock:

Vind ut toch wel iets hebben; wars van alles je eige kop volgen :idea: maar da zukke grote bedrijven het gaspedaal 25 jaar geleden loslieten en nie meer intrapten, vink tóch opvallend :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Berichtdoor Groenwold » zo jul 01, 2007 11:32

hoezo tijdrovend voersysteem :?:
beter bij de hand dan bij de voet anders moet je bukke
Groenwold

Beroep: student veehouderij N 4
Interesses: koeien voetballen en euh......

Berichtdoor auke » zo jul 01, 2007 12:20

goed idee Henk heb er ook al eens over lopen te denken maar je bent me voor :!:
Heb Melkveemagazibne niet ontvangen gister :twisted:
Om het overzichtelijk te houden moet je denk ik wel voor elke reportagre een apart topic maken
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor auke » zo jul 01, 2007 12:21

Dat ze geen kwotum bijgekocht hebben is lulkoek. Heb een van de mannen de Groot, dacht van Jan , ene keer gehoord, ze hadden toen 3 ton melk gekocht. was wel in de beginjaren van de superheffing
auke

Berichtdoor Henk » zo jul 01, 2007 13:51

auke schreef:Dat ze geen kwotum bijgekocht hebben is lulkoek. Heb een van de mannen de Groot, dacht van Jan , ene keer gehoord, ze hadden toen 3 ton melk gekocht. was wel in de beginjaren van de superheffing

Jan :?: Er is alleen een Louis.... :roll: en er staat dat ze 'per saldo' nooit geen mq gekocht hebben wat kán betekenen dat ze de div. kortingen int begin wel trug gekocht hebben.... :wink: Zelf zegt ie nooit geen heil in mq kopen gezien te hebben maar wel in grond (onlangs 40 bunder bijgekocht :!: )

@ Groenwold:

Een tijdrovend voersysteem, dwz torensilo's waarbij ze oa opmerken dat het inkuilen mot gebeuren bij gras van >45% ds en dat de vulcapaciteit ligt op 2 ladewagens per uur :( terwijl de loscapaciteit 2 uur bedraagt voor 200 koei :idea:

Bedrijf doet 5 ton melk per VAK :idea:

Henk

Berichtdoor Groenwold » zo jul 01, 2007 13:59

Henk schreef:
auke schreef:

Bedrijf doet 5 ton melk per VAK :idea:
klopt maar wel met minder uren dan meenig boeren :idea:
beter bij de hand dan bij de voet anders moet je bukke
Groenwold

Beroep: student veehouderij N 4
Interesses: koeien voetballen en euh......

Berichtdoor Corjan » zo jul 01, 2007 18:22

Dan mogen ze die torencilo's ook wel een keer updaten :idea: Vanmorgen 3 ton mais uit torensilo geladen, en goed ik ben niet de snelste maar ff proberen aan tegeven hoe lang ik bezig was. :arrow: Toen ik mijn morgen ronde in de stal aant doen was druk ik ff op de knop. Dit is natuuurlijk heel moeilijk in teschatten maar ik denk dat ik ongeveer tussen de 0.2 en 0.5 seconden werk mee had en dan ff later een keer als ik bijna uit mijn neus loop tevreten in de stal laat ik de losser ff zakken door een staal kabel 7 slagen te laten zakken. Dat deed ik in precies 7 seconden :wink: Goed de meeste van jullie zouden dat wel in 5 seconden kunnen, maar ik ben niet zo snel :oops: En dan het opvullen :arrow: Dat kost bij de mais ongeveer 30% meer tijd :( Vooral omdat als de kipper de bak omhoog gooid in de stortbunker dan moet deze wachten tot de mais onder zijn kont vandaan getrokken is voordat hij weer weg kan rijden :? De blower (lijkt heel veel op een hooikanon) kan met een trekker van 200pk, die er plat voor kan gaan ongeveer net zo hard blazen als een hakselaar.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Sander » zo jul 01, 2007 21:54

bij het artikel lezend vraag ik mij af waarin men heeft geinvesteerd de afgelopen 25 jaar. Bij 2 miljoen liter komt er nogal wat geld in het laatje, neem ik zo aan.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor auke » zo jul 01, 2007 22:06

Jan is een van degene die het bedrijf hebben opgestart.
Wat ze nog met die torensilo's doen snap ik niet. 2 uur lossen per wagen? Moet je geen 50 ha los hebben liggen.
Dr is gewoon nix gebeurd de afgelopen 25 jaar als ik het zo lees. Blijkbaar was het geld nodig om de aandeelhouders tevreden te stellen.
auke

Berichtdoor van wijk » zo jul 01, 2007 22:44

Niks gebeurd op de Heihoeve? Kom nou toch.... daar wordt al 25 ( of is het al 35)jaar GELD verdiend, wat gedeeltelijk buiten het bedrijf besteed wordt.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor auke » zo jul 01, 2007 23:09

alles is nog htzelfde als 25 jaar terug lees ik toch Arie. dus is er nix gebeurd volgens mij
auke

Berichtdoor Henk » ma jul 02, 2007 12:42

Het bedrijf zelf is vlgs mij een geldboom voor externe zaakjes... :wink:

Henk

Berichtdoor van wijk » ma jul 02, 2007 12:46

Ik heb het artikel niet gelezen, maar van school uit gingen we daar op excursie, en de laatste 9 jaar kom ik er wel eens, tis niet zo ver weg hiero. Maar er wordt daar vanalles geprobeerd en vertimmerd. En de hele familie is er bij betrokken. Als er 1 bijvoorbeeld een winkeltje in Utrecht opstart, leunt dat ook op Heihoeve BV.....

Als in het algemeen een boer niet spectaculair nieuwbouwt, maar netjes zn hypotheek aflost en er goed van eet........dan is het toch ok.....
Probleem is dat bouwen en investeren zichtbaar is, en tja,,,,, aflossen dat zie je niet he......
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » ma jul 02, 2007 13:13

Bedrijf draait toch ook volledig op personeel :?: Een eenvoudige medewerker is natuurlijk al minimaal 2 x zo duur als een boer. Vrouw van medewerker zal ook wel nie voor nix mee komen helpen als mede niet de kinderen en de ouders. Ook overuren kosten dan geld.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Volgende

Keer terug naar Community