Vakantie

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Vakantie

Berichtdoor pieterv » wo aug 09, 2017 15:58

Onderste zin vind ik der wel over Roderick maar ik kan snappen wat je bedoelt.

Ik kan ook de logica van Henk niet zo best volgen.

Je bent boer en je hebt een eigen bedrijf EN het is iets met LEVEND materiaal... Dan vind ik dat je der dag en nacht moet zijn voor 't geval der wat voorvalt.
Ik bedoel: als kalfje of een koe ziek is heeft 't geen nut om mij te bellen maar de vet te bellen als 't ernstig is. Maar een kalfje red je al vlug door spuitje Borgal, Rimadyl of Draxxin. En een emmer elektrolyten doet ook wonderen... Voor een koe is't anders.
Als een koe niet kan kalven bel de vet maar niet mij.
En als de farm plat brand zoals Henk vaak zegt heeft't ook geen nut om mij eerst te bellen maar de brandweer.

Maar als een koe mastitis heeft zou ik het wel graag weten. Vooral omdat je met sommige koeien NIET meer verder wilt en dan kan je de koopman bellen dat ie de trut effe komt ophalen. Anders kost ze je NOG een pak geld extra.
Of als je problemen hebt met iets technisch moet je toch effe kunnen terugvallen want het is en blijft nog altijd jouw bedrijf en niet dat van de vervanger. En voor een simpele kraan die niet juist staat of een lek in de waterleiding de man van 't sanitair bellen; dat is er ook over.

En moet je dagelijks contact hebben met je vervanger? :no: Absoluut niet. En heb je hem 5 dagen niet gehoord; des te beter maar als der wat is... neem de Phone dan effe en bel vlug of stuur een app. Niks mis mee.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor wijnbergen » wo aug 09, 2017 16:23

Roderick schreef:Echt Henk,
Er mag niemand jou bellen op vakantie anders kan je nie relaxen :shock: :lol: :lol: :roll:
Goeie vervanger of nie, er gebeurd altijd wel weer iets waar het effe makkelijk is voor hun om een belletje te kunnen doen.
Waarom zou je ze 2 uur laten zoeken naar de juiste kraan om een waterbak af te sluiten en te fixen terwijl ik hem dat over the phone in 1 minuut uit kan leggen. :roll: :roll:

Toen ik zelf vroegah bij een dotje farms vervanger was, belde ik ook zo min mogelijk. maar vond het verrekte handig dat het wel kon alst nodig was. :yes: (y)

Maar valt mij wel weer op dat veel van diegene die zo makkelijk "los" kenne laten geen koeien meer melken of zijn onderweg om te stoppen.
Toeval :?:

Roderick :wink:, heb hier ook goeie vervangers maar van mijn part bellen ze 10 x per dag mocht het nodig zijn, beter dan dat bij wijze van spreken de tent affikt en je ziet het pas als je thuiskomt. Vind het zelf een fijn idee als men laat weten dat het goed gaat en idd watssapp is ideaal.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Corjan » wo aug 09, 2017 17:31

Wij komen net weer terug van een paar daagies weg en geen appie of belletje gehad. Viel ook niet mee want we hadden geen berijk op de camping :idea: ........Denk dat wij ook geluk hebben met onze medewerkster :yes: (y) Ze is preciezer dan ik dus heeft toch nie veel aan mij :yes: (y) Dus ziek koetje of kalfie kan ze makkelijk zelf af of beld de vet. Storing aan robots hetzelfde. Normaal vroeg ik wel eens een buurman voor nood. Elke hoek van de straat zit tegenwoordig wel een robotsnuiter :idea: Maar dat was ik dit keer ook vergeten te vragen :wink:

Zal ook wel een keer anders worden maar ik geniet ervan. En hoe minder vragen hoe beter het is vind ik persoonlijk (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor poekske » wo aug 09, 2017 21:28

G.U. schreef:
poekske schreef: 8)
meegaan met de tijd henk, hoe moderner en electroniser, hoe moeilijker er mee te werken valt als je er niet altijd mee bezig bent

Maar whatsapp en elektronisch gestuurde hydroventielen heeft ie een hekel aan :lol: :lol:

kheb zelfs nog schoquerender nieuws, kan zelfs al met autotrac van john deere werken en instellen :wink: :lol: :mrgreen:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor pinguin » do aug 10, 2017 13:41

Nja boel verhalen hier boven en t tussen de oren niet weg kunnen is natuurlijk deels waar, maar t is gewoon niet voor iedereen even makkelijk, ik heb ook als doel dat t over 2-3 jaar makkelijker gaat mr vind t nu gewoon heel moeilijk zowel geestelijk als ook financieel. Vakantie kost geld, vervanging kost geld dus das 2x uitgeven. Daarnaast een factor mantelzorg die ik gewoon moeilijk los kan laten geestelijk. Melken en voeren is wel uit te besteden maar vervanging is meer dan alleen werkzaamheden..

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor Henk » do aug 10, 2017 14:25

poekske schreef:
G.U. schreef:
poekske schreef: 8)
meegaan met de tijd henk, hoe moderner en electroniser, hoe moeilijker er mee te werken valt als je er niet altijd mee bezig bent

Maar whatsapp en elektronisch gestuurde hydroventielen heeft ie een hekel aan :lol: :lol:

kheb zelfs nog schoquerender nieuws, kan zelfs al met autotrac van john deere werken en instellen :wink: :lol: :mrgreen:

Ja goed en daar heb ik dan weer geen cheese van gegeten... :oops:

Corjan schreef:Wij komen net weer terug van een paar daagies weg en geen appie of belletje gehad. Viel ook niet mee want we hadden geen berijk op de camping :idea: ........Denk dat wij ook geluk hebben met onze medewerkster :yes: (y) Ze is preciezer dan ik dus heeft toch nie veel aan mij :yes: (y) Dus ziek koetje of kalfie kan ze makkelijk zelf af of beld de vet. Storing aan robots hetzelfde. Normaal vroeg ik wel eens een buurman voor nood. Elke hoek van de straat zit tegenwoordig wel een robotsnuiter :idea: Maar dat was ik dit keer ook vergeten te vragen :wink:

Zal ook wel een keer anders worden maar ik geniet ervan. En hoe minder vragen hoe beter het is vind ik persoonlijk (y)

Jup :yes:
Kheb zelf ook jarenlang elders gewerkt voordat ik boer werd. Zowel in binnen- als buitenland. En dan is er nix zo leerzaam dan dat je zelf dingen op lost (y)
Rody doet net alsof vervangers retarded zijn :roll: en bij een lekke drinkbak niet effe kenne zoeken naar de afsluiter.
Nope :no: meteen vlug vlug bellen want er zou es nagedacht moeten worden :mrgreen:
Toen ik jong was en elders werkte was er geen cellfeun :no: en ik denk toen Rody jong was ook zo maar amper :wink: dus om bij elke scheve scheet vlug te bellen voor hulp :no: way :idea:
Duk stond je ergens midden in het veld en kon je het uitzoeken :yes: en juist in zukke situaties gingen je grijze hersencellen werken want je moest het zelf oplossen :yes:

En was the boss op vakantie dan liet je het wel uit je botte kop hem te bellen :mrgreen: Khad toch geen idee waar ie uithing :lol: laat staan dat hij een cellfeun had :lol: Tis een wonder dat in die tijd alle farms niet naar de mieter gingen :mrgreen:
Wat dat betreft wordt het de huidige jonge gasten wel heel makkelijk gemaakt :yes: Voordat er ook maar over een oplossing wordt nagedacht gaat de hand al naar de cellfeun want er mot geappt of gebeld worden :mrgreen:

Maar wat ik al duuzend keer zei; ieder zn ding (y) en ben je op je holliday graag in contact met je bedrijf moet je dat vooral doen :yes:

Laatste opmerking van Rody slaat uiteraard nergens op :no: maar dat weet ie zelf ook wel...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » do aug 10, 2017 14:41

20 of 30 jaar geleden had je minder ingewikkelde dingen en storingen henk...
poekske

Berichtdoor boer pieter » do aug 10, 2017 15:43

ik hoor ook wel eens dat al die hi-tech nooit stuk gaat :lol: :lol: dus kun je makkelijk weg ,en ping jou tijd komt ook nog vind het (y) wat je allemaal doet (y)
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor rvm » do aug 10, 2017 16:07

Als ik naar mijn bankrekening kijk voel ik mij ook opeens niet moe meer :mrgreen:
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » do aug 10, 2017 18:13

poekske schreef:20 of 30 jaar geleden had je minder ingewikkelde dingen en storingen henk...

Heb je zelf voor een groot deel in de hand poekie :wink:
Enigste verschil van toen met het laatste melkjaar was dat de melkstal toen stil stond en later rond draaide :)
Khad trouwens 20 jaar geleden een melkstal met meer toeters en bellen dan de afgelopen jaren :yes:
Toen wij in 2003 gingen bouwen wist ik dat het simpel simpel en simpel moest :yes: en goedkoop want de beurs was dun :wink:
Dus simpel melkstalletje met alleen afname en infrarood meters.
Geen koeherkenning :no: geen kv computer :no: kortom niks ingewikkelds :no: zodat elke vervanger moeiteloos de boel kon overnemen :yes: en dat was geregeld nodig.
Ik probeer me altijd in zo'n jongen te verplaatsen en dan lijkt mij dat het voor hem fijn is en motiverend werkt als ik hem zn ding laat doen :yes: zonder mee te spieken en dat ie zelf problemen het hoofd biedt :yes:

Want daar leren ze alleen maar van :yes: (y)

Henk

Berichtdoor poekske » do aug 10, 2017 18:15

Klopt, alleen ik beslis niet wat een ander koopt hé :wink:
poekske

Berichtdoor Henk » vr aug 11, 2017 15:49

Dat zou wel mooi zijn idd ja :D

Ben eik wel benieuwd hoe CJ zijn vervang(st)er de grillen van zijn behoorlijk geautomatiseerde farm heeft weten uit te leggen.
Of is het wanneer botje of fikkie hapert dat dan standaard de Lelydude komt :?: Soort van contract op beiden mss :?:

Henk

Berichtdoor Corjan » vr aug 11, 2017 18:49

Henk tot nu toe hebben we geluk gehad met personeel :yes: (y) Meeste kwamen ook gewoon aanwaaien (y) Medewerkster die we nu hebben werkte al op een robotfarm en had de farm een keer gedaan toen we op vakantie waren. Robots was geen problem dus. Fikkie was nieuw dus bietje uitgelegd en in notime weet de jongere generatie meer van die computer shit dan ik :oops: En anders kan je altijd nog een lely dude bellen, en haar er door heen lullen :idea: Ook woont Nico hier om de hoek als het moet. We hebben een vol contract en mogen 4x per robot bellen per jaar. En dat halen we niet :wink: Dus kan ze nezzo goed lely bellen dan mij :wink:

Verder wat ik al zei ik zie mijzelf niet iemand die alles beter kan dan iemand anders :!: Kan al het werk niet alleen dus heb ik hulp nodig. Zonder hulp hollen mijn resultaten terug met hulp niet :wink: Dus een medewerker help mij met verbeteren van de resultaten dus een aanwinst voor het team :wink: Voor de rest gaat het hier er lekker simple aan toe :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor john verhaar » vr aug 11, 2017 20:27

Hier valt op vakantie gaan ook niet altijd mee,in theorie zou je denken met bijna 50 medewerkers dat kan altijd
Maar laten de medewerkers nu ook bijna allemaal vakantie's plennen,dus moeten wij nog ff wachten :yes:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Sander » vr aug 11, 2017 21:30

ik wens u allen veel personeel toe :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Community