Willie Wortel & Bob de Bouwer @ work

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Willie Wortel & Bob de Bouwer @ work

Berichtdoor MelkboerLuc » zo jul 27, 2008 16:48

Ben je een echte Willie Wortel (een uitvinder dus), vertel hier dan wat je laatst hebt gemaakt of uitgevonden, en waarvan je het de wereld wil vertellen.

Zelf ben ik deze morgen creatief bezig geweest om een verlengstuk te maken voor de boom van de verreiker, verdergebouwd op originele aanpikhaken van JCB.
Nu kan ik tot op de punt van verlengstuk 13 meter hoog, ofwel met verlengstuk horizontaal ongeveer 9 meter voor de banden van de verreiker.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles zit aan elkaar, moet nu nog volledig sterk gelast worden.
Daar vind ik wel een hulpje voor, één dezer dagen.
Daarna zal ik even testen.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Erik S. » zo jul 27, 2008 17:33

luc zocht een topic om zijn prachtige creatie te showen en een regen van complimentjes te mogen ontvangen 8) :lol: :lol:

Gekheid Luc, Ziet er mooi uit!!, wat wordt het precieze doel??

zal is kijken of hier nog wat boeiends kan vinden om hier te posten :roll:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor MelkboerLuc » zo jul 27, 2008 18:00

Erik S. schreef:luc zocht een topic om zijn prachtige creatie te showen en een regen van complimentjes te mogen ontvangen 8) :lol: :lol:

:oops: :oops:

Erik S. schreef:Gekheid Luc, Ziet er mooi uit!!, wat wordt het precieze doel??

Doel : sandwichpanelen van 9 meter lang (220 kg) als plafond op muur van sandwichpanelen leggen van 2,75 meter hoog
dus: heel ver reiken dit keer.
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor Koets » zo jul 27, 2008 18:06

Zietter sterk uit, Luc (y) :yes:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor hawk » zo jul 27, 2008 19:12

ik denk dat je ook nog wel een contragewichtje mag lassen, voor de veiligheid...
hawk

Berichtdoor Erik S. » zo jul 27, 2008 19:40

hawk schreef:ik denk dat je ook nog wel een contragewichtje mag lassen, voor de veiligheid...

idd. weet niet hoeveel die jcb volledig uitgeschoven mag tillen, maar paar metertjes extra dan tikt die 220kg behoorlijk aan :!:

maar zou het eerst zonder proberen, anders is het alleen maar extra werk weinig lol 8)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor auke » zo jul 27, 2008 20:53

zon ding noemen we in nederland een jip als ik het wel heb. bouwkranen hebben ze vaak bij zich. tis dus geen echte uitvinding van je Luc maar een goede namaak :oops:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » ma jul 28, 2008 08:00

Koets schreef:Zietter sterk uit, Luc (y) :yes: Je kan welles romeinse voorouders hebben, die maakten ook altijd van die vernuftige constructies :) Nu nog een keer een cursusje damwanden zetten (foto 1) :oops: :oops:

Stoer staafje idd :yes: maar ook wel superlink....
Bdw, ruim je erf es een keer op (foto 4)... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MelkboerLuc » ma jul 28, 2008 11:16

Damwanden zetten ben ik aan het leren (maar aan de andere kant van die metaalplaten zaten droge koeien en die moesten uitgemest worden met de verreiker, en die reed vanzelf een beetje te ver. Enfin, er zijn er nog geen ontsnapt...)

Erf opruimen is niet mijn allersterkste kant, dat doe ik wel na ....
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor MelkboerLuc » ma jul 28, 2008 11:21

Betreft het tillen:
in de documentatie van de JCB zit een schema'tje hoeveel je mag heffen, en daar staat ook zo'n hefconstructie op van 4 meter voor de verreiker en in uitgeschoven positie geeft men een hefgewicht op van 400 kg doorheen heel het traject (van plat van de grond tot 11 meter hoog)

Ik zal het wel eens uittesten met wat frontgewichten van de J D

Bloot aan het hefbord hang ik normaal een bak die 1000 kg weegt, en wanneer in die bak 2600 kg ligt dan stopt ie van heffen, uiteraard de boom niet uitgeschoven. Hij heft dan de kont nog niet op, maar scheelt niet veel, dus blijft wel veilig.
Dus ik denk dat het wel meevalt, vergelijking de bak van 3600 kg ingeschoven t o v hefmastje van 300 kg volledig uitgeschoven met dan 250 kg aan de haak.
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor Henk » ma jul 28, 2008 11:35

Maarja, strxx hebbie je dakje dr opgetilt en dan ligt da stuk ijzer ok weer erges op je erf rond te slingeren... :?
Kojje nie beter je bouw uitbesteden en zelluf wa meer kaas maken oid :?:

Dr is immers nog geen boer geweest die NETTO kos verdienen door zelluf de bouwvakker uit te hangen... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MelkboerLuc » ma jul 28, 2008 12:19

Henk schreef:
Dr is immers nog geen boer geweest die NETTO kos verdienen door zelluf de bouwvakker uit te hangen... :wink:

Geloof ik niks van.
Het verschil tussen wat ik besteed met zelf aangekochte 1ste en 2de keus materialen + eigen werk is GIGANTISCH t o v de prijsoffertes die ik heb ontvangen.
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor Koets » ma jul 28, 2008 12:36

Henk schreef:Maarja, strxx hebbie je dakje dr opgetilt en dan ligt da stuk ijzer ok weer erges op je erf rond te slingeren... :?

Ff afschuren, mooi JCB-peentje der op en verpatsen :yes: :lol:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma jul 28, 2008 17:22

MelkboerLuc schreef:
Henk schreef:

Geloof ik niks van.
Het verschil tussen wat ik besteed met zelf aangekochte 1ste en 2de keus materialen + eigen werk is GIGANTISCH t o v de prijsoffertes die ik heb ontvangen.

Zo is het maar net Luc. Mijn loods, gebouwd van gebruikte spanten uite een ligbox en eigenhandig omgelast naar kapschuurmodel komt op de helft van wat ik aan offerte heb gehad van mijn aannemer. Duurt alleen wat langer om de bouw klaar te krijgen aangezien hier een aantal projecten door elkaar heen lopen.

oude loods:

Afbeelding

Nieuwe loods in aanbouw:

Afbeelding

Nieuwe loods bijna klaar:

Afbeelding
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Door » ma jul 28, 2008 17:53

Vind het altijd knap van de 'willie wortels' onder ons. Thuis zijn we daar absoluut niet goed in. Kleine dingen die gaan nog wel, maar gesleutel aan machines of het bouwen van gebouwen, tja, dat is niet het sterkste punt. Het kost dan meer, maar je moet gewoon je grenzen kennen. Moet wél goed gebeuren.
Door

Beroep: Student
Interesses: Koeien & Voetbal

Volgende

Keer terug naar Community