Willie Wortel & Bob de Bouwer @ work

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Willie Wortel & Bob de Bouwer @ work

Berichtdoor Erik S. » za dec 24, 2016 21:56

@Sander, grote bult is 1e + 2e snede en kleine is najaars snede
@fly, idd. niet jaarrond, doel is ongeveer 6 maand per jaar, volgend jaar dus 3 ipv 2 ha zetten.
mbt. voer aanschuiven nu schuiven we om 16:00 aan en dan zitten er nog bieten in het rantsoen tot 16:00 ligt er gewoon rest van het rantsoen nog binnen bereik van de koeien. ivm selectie tijdje geprobeerd eerder en vaker aan te schuiven maar dit maakt selectie alleen maar erger.
@pieter, filmpje goed bekijken, dan snap je waarom ik dus GEEN bak wil
@Auke, gras had circa 8 weken op land staan 'groeien' waarvan laatste 6 dat het gort en gort droog was ofwel wisselende opbrengst en alles knetter verhout en ik had nog OEB nodig dus nat laten worden na het harken 8)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Corjan » zo dec 25, 2016 00:12

Erik (y) (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor jvt » zo dec 25, 2016 00:16

Mooi gemaakt Eric...maar voor ons geen voederbieten meer. Leuk als je arbeid te over hebt, leuk als je ze goed op kunt slaan. Deze winter ook, had je ze drie weken terug af moeten dekken met stro en plastic, nu weer alles eraf anders gaan ze broeien, komende week weer alles erop, en dan laat je alles maar liggen want je bent t zat. Gevolg is dat je maart lekker half rotte bieten kunt gaan voeren. Bakje aankoppelen, malen, allemaal maar ff, maar moet wel gebeuren. Kan mijn tijd beter besteden bij de koeien of evt. zelf wat bouwwerkzaamheden en reparatie verrichten, bieten is einde verhaal hier.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor poekske » zo dec 25, 2016 09:07

En inkuilen met je mais joost?
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Henk » zo dec 25, 2016 09:56

Rendement van voederbietels tussen de mais inkuilen is veel minder seku zinloos.

@ Erik; goed bedacht allemaal (y) de molen (y) de silowandjes (y) de eenvoud (y) en tuuk de crossies (y) :wink:
Bdw, voor nog meer gemak :arrow: koop een old skool horizontale menger en gooi dr als eerste de bieten in :yes: dan zijn ze in enkele minuten helemaal aan moes :yes: tenminste zo deden wij dat vroegah :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Niek Arends » zo dec 25, 2016 12:23

(y) (y) Erik
Niek Arends

Beroep: Boer in ruste . Gleuvenvuller
Interesses: fokkerij koeien

Berichtdoor Erik S. » ma dec 26, 2016 00:02

@Henk, zijn net af van oldskool horizontale mengert :oops:

nadeel, dat kost tijd, nu kan ik schonen en snijden en ondertussen de mengwagen laden :yes:
Erik S.

Berichtdoor jvt » ma dec 26, 2016 01:03

poekske schreef:En inkuilen met je mais joost?

je mist 20 ton opbrengst in vlaanderen en nederland omdat bieten pas echt groeien vanaf half october tot eind november, is mais allang in de kuil. Daarnaast hoor ik alleen maar verhalen van maiskuilen hier samen met bieten ingekuild waar je eitjes op kunt bakken, zo heet..bieten in mais versneld broei en wat je dus wint aan voerderwaarde bieten gaat de lucht in door vemdaling van de mais met broei (q)
Maar... wij zijn er niet voor niets aan begonnen, is gewoon geen gewas wat zoveel kvem uit de grond haalt, tis smakelijk produkt, op papier ben je stom als je er geen teelt. Maar bij ons pastte het gewoon niet, klaar, punt, uit. Heb nog een beetje mais omdat je als ex-brabander gewoon mais wilt telen, rest is nu allemaal grasland geworden. Energie koop je bij in vorm van maismeel of aardappelprodukten of mais, tijd die we over zouden kunnen hebben investeren we liever in de stallen en last but not least, aan het gezin. Misschien lijkt het jullie reuze romantisch om samen met de vrouw plastic en stro over de bieten staan te trekken, ik doe liever iets anders met ons Dien dan zoiets..
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Jappie » ma dec 26, 2016 01:16

Nee niks aan om met plastic aan de gang te gaan nee :mrgreen:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Sander » ma dec 26, 2016 07:55

in verleden ook wel voederbieten door mais gehad. nadeel is dat ruwe as wat toeneemt :wink: maar kan me van broei niks herinneren. ook wel apart gekuild maar wij lieten het gewoon onder stro zitten bij winterdag en tegenwoordig heb je van die vliesdoeken dus dan ga je ook niet meer met plastic aan de gang. of je doet vliesdoek en dan bij vorst nog plastic erover en je laat stro achterwege. inkuilen in een silootje van stropakken scheelt ook al hoop gedoe.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Marcel V » ma dec 26, 2016 10:40

Het mooie van het systeem van Erik vind ik dat je het meeste zand eruit haalt :yes: . Het is zelfs nog een optie om een dikke waterslang boven die molen te hangen als er nog teveel zand aan blijft plakken.
.
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Erik S. » ma dec 26, 2016 10:59

@Marcel, alles zand etc. wat onder de trommel zit is van 1 week :!:

hebben jaar of 15-20 geleden ook bieten door maïs gehad, broei is geen probleem maar je mist opbrengst en het 'bieteneffect' is zo goed als weg doordat de bieten helemaal voos worden (sponsachtig)

@JVT, vliesdoek scheelt al heel veel werk :yes: maar zoals nu (dus als echt koud wordt banden over vliesdoek met daarover landbouwplastic) zet ik vraagtekens of dat goed gaat bij -10.

je kan ook wat fijner net over de bieten doen, dan stro en dan dat vliesdoek, is voldoende luchtig dat het bij vorstvrije dagen er weer niet af gehaald hoeft te worden. Maargoed eerst deze winter maar eens ervaring op doen :cheers:
Erik S.

Berichtdoor Erik S. » ma dec 26, 2016 11:07

Sander schreef:graskuil welke snede erik?

mooi systeem (y)

heb net filmpje eens goed bekeken, kuiltje die in beeld komt is die nat geregende najaarssnede :mrgreen:
Erik S.

Berichtdoor kobonde » ma dec 26, 2016 13:23

http://www.oerum-smeden.dk/roevasker/

Bietenvasser gemaakt door lokale machine frabrikant.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Sander » ma dec 26, 2016 13:30

vind water altijd maar een gesmeer. en gedoe met vorst

waarom laat je die trommel niet wat harder draaien erik. krijg je ze dan nog niet wat schoner? na een poos in de kuil wordt meeste zand ook wel droog denk ik. heb je die plastic pallets er tussen voor een soort van beluchting?
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Community