Willie Wortel & Bob de Bouwer @ work

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Koets » wo aug 20, 2008 16:56

En je vrouw is nu ook op een idee gekomen, Willem :?: :lol: :lol: :oops: :oops:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Brecht » wo aug 20, 2008 19:18

Koets schreef:En je vrouw is nu ook op een idee gekomen, Willem :?: :lol: :lol: :oops: :oops:

:shock: :shock: :lol: :lol: :lol: :lol:
kleine gangsters beroven een bank, grote gangsters leiden een bank.
Brecht

Beroep: akkerbouw en vleesvee/student
Interesses: landbouw,veevoeding, rundveehouderij, melkgeitenhouderij

Berichtdoor Henk » wo aug 20, 2008 20:30

willemk schreef:Ik heb vandaag een trainingshalsband voor een grote hond gekocht :D Deze wil ik de stier om zijn hals hangen die bij ons los tussen de koeien loopt. Met een afstandsbediening kan ik hem dan stroomschokjes geven. Kan ik hem wegjagen als die de verkeerde koe probeert te dekken :P :P :P

Denk da ge die bul knettergek en vals maakt Willem...Kiek dr maar mee uut wa...:yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erik S. » wo aug 20, 2008 20:45

willemk schreef:Ik heb vandaag een trainingshalsband voor een grote hond gekocht :D Deze wil ik de stier om zijn hals hangen die bij ons los tussen de koeien loopt. Met een afstandsbediening kan ik hem dan stroomschokjes geven. Kan ik hem wegjagen als die de verkeerde koe probeert te dekken :P :P :P

:lol: :lol: vind het wel zeer vindingrijk
Let wel, jij ziet dat die stier de verkeerde koe pakt, die stier voelt alleen een stroom stoot en heeft geen flauw idee waarom.

Denk gezien het om diverse koeien gaat etc. dat het niet gaat werken gezien er teveel variabelen in zitten :idea:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Corjan » wo aug 20, 2008 21:11

Kheb wel eens een kreng van een stier een paar keer bewerkt met de stroom prikker :oops: Later hoefde ik alleen mijn cellphone op hem te richten en weg wassie :idea: :lol:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo aug 20, 2008 21:14

Ben je bang dat ie een koe dekt die niet tochtig is? Dit is toch een zeer onzinnig idee. Trouwens als je dat een paar keer doet dekt ie helemaal niet meer ben ik bang voor.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor willemk » wo aug 20, 2008 23:19

Dat van dat dekken was maar een geintje hoor, hij mag van mij alles dekken waar hij zin in heeft. Ik hoop wat meer veiligheid te creeren als de stier wat ouder wordt. Vooral als de koeien naar de wachtruimte gaan en er is er een tochtig. Mocht het niet lukken dan krijgt hij een enkeltje macdonald.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor willemk » vr aug 22, 2008 10:59

Een uurtje geleden de stier de halsband omgedaan. De ontvangsteenheid heb ik ingebouwd in het plastic huis van de voercomputerzender. Toen ik hem terug wou jagen naar de stal had die weinig zin. Een drukje op de knop en de stier liep tien keer harder. Nog even afwachten hoe lang de baterij het volhoud. Ik denk dat ik er dan voor de pinkenstier nog een koop.
willemk

Berichtdoor knedo_stables » vr aug 22, 2008 11:27

willemk schreef:Een uurtje geleden de stier de halsband omgedaan. De ontvangsteenheid heb ik ingebouwd in het plastic huis van de voercomputerzender. Toen ik hem terug wou jagen naar de stal had die weinig zin. Een drukje op de knop en de stier liep tien keer harder. Nog even afwachten hoe lang de baterij het volhoud. Ik denk dat ik er dan voor de pinkenstier nog een koop.

Je kunt beter je stier opvoeden, consequent zijn en je ogen en oren goed de kost geven wanneer je tussen 'zijn' kudde aan het werk bent. Hij zal je maar in een dolle of kwade bui willen aanvallen en dan zijn net de batterijen op.... Leuke 'even Apeldoorn bellen...' reclame zal dat opleveren by the way

Wat ik mij dan afvraag is of het mogelijk is om er voor te zorgen dat bv je stier op de weide blijft doormiddel van zo'n band gelijk bij honden.

http://www.antiblaf.nl/petsafe-draadloze-omheining-p-296.html

Ikzelf moet nogthans reguliere stroomdraden plaatsen om er zorg voor te dragen dat onze stieren niet bij de buurman zwart gaan bij klussen....
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor willemk » vr aug 22, 2008 15:19

Het heet ook een traininghalsband en dit is maar een deel van de opvoeding :lol: :lol: :lol: :lol: Dit bedrijft verkoopt ook onzichtbare omheiningen, maar hier kan je maar 1500 meter mee omheinen. Je zou hier dus wel een weidje voor de stier mee kunnen afzetten waar de koeien zo in kunnen lopen en de stier niet uit. Echter ook hier heeft het dier een ontvanger die de stroomstoot geeft en ook hier kan de batterij na een bepaalde tijd leeggaan :!: :!: :!: :!: Het setje wat ik gekocht heb heeft trouwens wel oplaadbare batterijen
willemk

Berichtdoor melkchauffeur » vr aug 22, 2008 15:24

Dan moet je stier elke nacht aan de lader Afbeelding

Smiley met dank aan het Buzzybeeforum.
Er zit verschil tussen gelijk HEBBEN en gelijk KRIJGEN
Afbeelding
melkchauffeur

Beroep: RMO-chauffeur
Interesses: zeer divers

Berichtdoor knedo_stables » ma aug 25, 2008 09:02

Of deze nu echt hierbij horen weet ik niet, maar vind persoonlijk het beregoede oplossingen voor problemen waar wij ooit eens tegen aanliepen:

1-

Stier op de weide, maar vanwege werkzaamheden zelf niet er oog op kunnen houden wanneer en of hij koeien dekt (cq. dus drachtig maakt), probleem werkt door in je kalverij (wanneer moet welke koe kalveren) en een gedeelte van je afmeststrategie (guste koeien direct bij opstallen afmesten).

als model/voorbeeld namen wij een dektuig voor schapenrammen
Afbeelding

hiervan haalde wij het wasblokhoudergedeelte (leuk woord voor galgje en scrabble) eraf en bevestigde dit op een runderhalster (eigen fabricaat, want de gangbare waren of te klein en te licht uitgevoerd of te sierlijk/showhalter)
Afbeelding

Wasblok eronder en bij de stier aantrekken.
Afbeelding

Wanneer de koeien gedekt worden geeft de was af op de koe en zo kan je zien welke dieren gedekt zijn. Helaas is de kwaliteit van de wasblokken wel minder geworden, had je vroeger 'harde' en 'zachte' wasblokken heb je enkel 'zachte' waardoor soms bij het dekken van 1 koe het gehele blok op is.
Afbeelding

Elke drie weken ander kleurtje en je weet precies welke koeien meerdere cyclussen nodig hebben om drachtig te worden.
Wij werken hier nu al zo'n dikke 25 jaar mee.

2-

bijna 200 stuks vee moeten sprayen ter behandeling van schurft....
Enkele tientallen deden en doen we dan nog altijd met de rugspuit, maar voor zeer grote koppels -en dit twee- of driemaal moeten herhalen!- is het haast niet te doen.

Extra aftapnippel op een veldspuitje gemonteerd
Afbeelding

Aantal meters Gardena-slang er aan en het spuitstuk van de SOLO-rugspuit gemonteerd
Afbeelding

Tank vullen met water en de benodigde hoeveelheid schurftwasmiddel, koeien vastzetten in voederhek of even in de potsstal goed bij elkaar ophokken en sprayen maar!

Tevens ook goed te gebruiken om na het reinigen van de stallen alles met desinfectiemiddel na te lopen....
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor Koeienboer Jannes » di sep 09, 2008 08:39

@ Knedo
(y) Handig man :!:

Afgelopen weekend een koe met melkziekte in de ligboxenstal. Zulke koeien liggen natuurlijk nooit voor de deur. Ja, die van de melkstal.
Afbeelding
:idea: Maar daar hebben we een brancard voor gemaakt. (lees: rubbermat die groot genoeg is voor een koe met daaraan een ijzeren strip en een ketting)
Afbeelding
De volgende ochtend stond ze weer blij in de wei.
Afbeelding
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor auke » di sep 09, 2008 08:44

grote probleem is natuurlijk hoe krijg je die koe op die mat :?:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Koeienboer Jannes » di sep 09, 2008 08:50

Koe omrollen natuurlijk :!: :roll:
Stel koe ligt op haar linker zijde. Dan leg je de mat rechts van haar . Rol de koe op haar ander zij, en ze ligt op de mat. :idea:
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

VorigeVolgende

Keer terug naar Community