Willie Wortel & Bob de Bouwer @ work

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » di sep 09, 2008 10:36

Koeienboer Jannes schreef:Koe omrollen natuurlijk :!: :roll:
Stel koe ligt op haar linker zijde. Dan leg je de mat rechts van haar . Rol de koe op haar ander zij, en ze ligt op de mat. :idea:

En asse in de box liet :?: Eerst dr uut drukk'n en zo...
Maar tis idd een hendig, goeikoop en slim verzinsel KBJ (y)

Bdw, ge het dezelfde houtere lijmspanten as op mn vorige toko zaliger...:yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » di sep 09, 2008 11:01

koei uit de box? Band of dik touw voorlangs, eind achter de koe strak zetten en vervolgens dwars aant touw trekken. Hoeft niet ver naar achteren als je zweefboxen hebt, want dan rol je de koei gewoon dwars uit de box.
Je moet wat als je altijd alleen in de stal staat......
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor knedo_stables » di sep 09, 2008 11:01

Koeienboer Jannes schreef:@ Knedo
(y) Handig man :!:

Afgelopen weekend een koe met melkziekte in de ligboxenstal. Zulke koeien liggen natuurlijk nooit voor de deur. Ja, die van de melkstal.
:idea: Maar daar hebben we een brancard voor gemaakt. (lees: rubbermat die groot genoeg is voor een koe met daaraan een ijzeren strip en een ketting)
De volgende ochtend stond ze weer blij in de wei.

Thnks!

Bij jouw vinding krijgt 'slepende melkziekte' direct een hele andere betekenis. :wink
:
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor john jakobs » di sep 09, 2008 11:04

nou arie hier kan ik geen touw aan vast knopen.maar ik wil wel weten hoe de ge da nou doet.
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor van wijk » di sep 09, 2008 11:43

ok probeer ik t opnieuw.
De koe ligt plat in de box. Brede spanband of dik touw voor onder de koe door. Lus er in, touw achter een paal langs en trekken maar met de trekker-heftruck of wat dan ook. In de meeste stallen rij je dwars op de ligboxen.

Ben je echter alleen dan span je het touw op en duw of trek je halverwege dwars aan het touw.

Wat ik ook wel eens doe is een heupklem op de koe, touw over gording-spant en dan trek je de koe omhoog met de trekker op de voergang.

In beide gevallen krijg je de koe zonder schuurplekken uit de box. En daar was t om begonnen.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Koeienboer Jannes » di sep 09, 2008 13:11

Heupklem en gording is hier geen optie, omdat ik anders eerst isolatie moet slopen. en rondrijden op roosters is ook geen optie.

Een koe krijgen we heel makkelijk uit onze ligbox omdat er geen rand achter de box zit.
Je knoopt een touw aan een van de achterste(die bij de roosters)poten van de ligbox, en legt het touw voor de borst van de koe langs. En trekken maar.
Touw moet wel boven de voorpoten langs, anders trek je het er onderdoor.
Heb je geen R-box? Pak dan een touw dat lang genoeg is om bijvoorbeeld aan een box aan de andere kant van de mestgang/roosters vast te maken.
Hierbij ook nog een paar foto's van Albertje, zij was zo gewillig om ff model te staan/liggen. Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze manier wil 't het beste, want als je eerst iets naar rechts trekt, trek je haar heupbeen om de poot van de box heen.
Koeienboer Jannes

Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor koen » di sep 09, 2008 13:41

ik ben ook geen grote uitvinder,maar heb voor mijn broer en mijzelf
van de week nieuwe melkkrukjrd van hout gemaakt.
die gebruiken we bij het voorbehandelen en bij het namelken.
de groetjes van mijn koetjes
koen

Berichtdoor Hans van Bergen » di sep 09, 2008 14:37

Bij jouw ook nog ff geen robot Koen I asume 8) :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » di sep 09, 2008 14:39

Zeg jij was toch diegene die naar Brasil op vakantie ging :?: Heb je ons daar al ooit over verteld hoe het daar was :?: Of ben je nou pas trug :?: :?
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor jurjen » di sep 09, 2008 15:21

Jannes, zijn die boxen niet wat aan de kleine kant :?:
En als je het snel wilt doen wurm je tussen koe en muur en drukken maar,maar grote kans dat je daarna met rugpijn verder moet :x :oops:
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor koen » di sep 09, 2008 15:57

heb daar indertijd al iets over verteld,maar door een crah van de computer zijn alle fotos verloren gegaan.
Ga over 10 minute maar eens beginnen met melken, moet alles vandaag alleen doen en door mijn beperking ben ik iets lanzamer,maar het lukt me goed. Er gaat er vanavond waarschijnlijk ook nog een kalven,dus werk zat.houdoe.
de groetjes van mijn koetjes
koen

Berichtdoor Koeienboer Jannes » di sep 09, 2008 16:09

jurjen schreef:Jannes, zijn die boxen niet wat aan de kleine kant :?:
En als je het snel wilt doen wurm je tussen koe en muur en drukken maar,maar grote kans dat je daarna met rugpijn verder moet :x :oops:
1. ik ga m'n stal niet aanpassen voor 1 grote koe.
2. en als je die boxen aan de krappe kant vind, ben je wel een beetje levensmoe om er dan tussen te kruipen. :roll:
Koeienboer Jannes

Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor john jakobs » di sep 09, 2008 16:19

arie en jannes bedankt op die manier hak et nog nie bekeken
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Arno » di sep 09, 2008 17:27

Kben bang dajje boxen nie alleen te klein zijn voor die ene grote koe jannes ,of melluk je verder alleen 100% jerseys :wink: :lol: :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Koeienboer Jannes » di sep 09, 2008 18:33

Arno schreef:Kben bang dajje boxen nie alleen te klein zijn voor die ene grote koe jannes ,of melluk je verder alleen 100% jerseys :wink: :lol: :?:

Gemiddelde stokmaat van onze koeien is 143cm.
Onze boxen zijn btw 115 breed. lengte weet ik zo ff niet, maar ik weet wel dat dat breder is dan de meeste stallen die in dezelfde tijd zijn gebouwd. Gelukkig hebben m'n koeien niet zo vaak last van melkziekte.
Er stond een tijdje terug 'n artikel in Veeteelt van een met hoog gemiddelde exterieurscore, met ongeveer dezelfde stal. En hij vond dat z'n koeien flexibel genoeg moesten zijn om uit 'krappe' boxen te kunnen komen. Als ze dat niet konden lag 't aan de koe en niet aan de box. :(
Ben ik 't niet helemaal mee eens: Een oudere koe is nou eenmaal minder flexibel dan een vaars. Maar het is wel zo dat de ene koe onafhankelijk van grote soms makkelijker overeind kan komen dan de ander.
Koeienboer Jannes

VorigeVolgende

Keer terug naar Community