Vakbladen

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Vakbladen

Berichtdoor Roderick » za jul 02, 2011 15:05

Hoef geen boxen te cleanen in een strostal. :no: 8) :wink:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Corjan » za jul 02, 2011 15:20

:roll: En dat stro groeid van zelluf in de stal :?: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Roderick » za jul 02, 2011 15:24

:mrgreen:
Stroblower natuurlijk. 8)
Ben er eerlijk gezegd nog nie zo uit of dat wel de way to go is. :no:
Kijk het effe aan, en als het nie bevalt pleur ik er gewoon een paar rijen zandboxen in. :yes: :idea:
Roderick

Berichtdoor Corjan » za jul 02, 2011 15:26

Ik ben blij als ik straks de droge en een dotje pinken van het stro ken gaan halen :yes: Vin het maar lastig en duur (n)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Roderick » za jul 02, 2011 15:49

Wak wel weet is dajje pinken boven het jaar eigenlijk nie op het stro moet willen :no: (n) ........alleen bij ons moet het maar even zo, totdat het nieuwe hokkie klaar is. :yes: :idea:
Kijk het nog een tijdje aan met jongere pinkjes, maar ik loop er sterk aan te denken om ze vanaf 6 maanden in boxen te pleuren. :yes: :idea:
Roderick

Berichtdoor Vie » za jul 02, 2011 15:56

Roderick schreef:Wak wel weet is dajje pinken boven het jaar eigenlijk nie op het stro moet willen :no:

Wrum nie :?:
Vie

Berichtdoor jan.nl » za jul 02, 2011 16:00

Pinken horen binnen te blijven,of je moet er stier bij doen maar dat is meestal geen goed idee :roll: Wat moet een pink op je dure land doen,kost je een dikke snee gras en als je niet voldoende omweid gaan de wormen er met de pinken vandoor.Dan moeten ze in de herfst ook nog de 6e snee opvreten waar ook nix meer in zit en je krijgt eind van het liedje langharige beestjes thuis met 2 mnd groeiachterstand :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Roderick » za jul 02, 2011 16:06

Henk V schreef:
Roderick schreef:Wak wel weet is dajje pinken boven het jaar eigenlijk nie op het stro moet willen :no:

Wrum nie :?:

Kost veel stro, en stro is hier nou eenmaal duur. (n)
Plus dak nou veelste veel pinken hep, met lange tenen, die allemaal door de kapstal mogen, omdazze nie genoeg afslijten. (n) (n)
Roderick

Berichtdoor Henk » za jul 02, 2011 18:20

jan.nl schreef:Pinken horen binnen te blijven,of je moet er stier bij doen maar dat is meestal geen goed idee :roll: Wat moet een pink op je dure land doen,kost je een dikke snee gras en als je niet voldoende omweid gaan de wormen er met de pinken vandoor.Dan moeten ze in de herfst ook nog de 6e snee opvreten waar ook nix meer in zit en je krijgt eind van het liedje langharige beestjes thuis met 2 mnd groeiachterstand :yes:

:mrgreen: :yes: idd leste 2 maanden groeien alleen nog maar de haren en kriede marmotten op stal... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » za jul 02, 2011 18:26

Pinken kun je ook op extensief- of beheersland doen. In wat langer gras, is structuur meteen in orde. Van eiwit heb je geen last zolang er geen kunstmest opkomt ( en liever ook niet teveel klaver).
Ik doe dit nu een aantal jaren en kan grote zware kalfvaarzen verkopen. Ok, ze zijn gemiddeld 27-28 mnd oud, maar dat zie je wel meer met FLV kruislingen.
Vorig jaar had ik de stier onderschat.... nu kalfden er een paar op 14 mnd. Dat is beroerd, wordt nooit meer wat. Dan kun je beter een keer een overloper hebben die bijna 3 jaar is voordat ie kalft.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » za jul 02, 2011 18:28

Hans van Bergen schreef:Binnenpinken bv moet je voerafval opruimen, boxen schoonhouden, roosters bijhouden, voeren. Al met al benk er toch een uur per dag mee bezig gif or take. Buitenpinken daarentegen take care off demselfes :yes: :cheers:

Voerafval :?: ... :no: ...boxen :?: ...1x per week :yes: ....roosters schuiven :?: :shock: ...ut benne geen mietjes :mrgreen:

Is bdw reuze interessant; poep schuiven bijje pinken :no: ... Lely skuifje heen en weer laten fietsen van de koei naar de pinken en zuruck en ondertussen besmet heel die kutschuif je pinken met poottrubbels van de koei (n)

Tis wa Jan puntennel zegt; je land is te duur om lukraak onder te laten schijten en piesen :yes: Issut nat sjouwen ze de halve plak onder de drek meddun modderpoten (n) , ge bent ut hele focking seizoen doende om hoogdrachtig grei op te halen en weer jonger gestierd grei bij te brengen :x , kortom altied druk met 'n bult volluk (n)
Voor ut hoogste rendement moejje je land akkerbouwmatig gebruiken :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » za jul 02, 2011 21:18

Binnenpinken bv moet je voerafval opruimen, boxen schoonhouden, roosters bijhouden, voeren. Al met al benk er toch een uur per dag mee bezig gif or take. Buitenpinken daarentegen take care off demselfes :yes: :cheers:[/quote]
Een echte graaskoe heeft als pink/kalf buiten gelopen om weerstand op te bouwen en zich zelf te moeten redden, hier loopt alles ouder dan 3 maanden dag en nacht buiten en is hier echt veel minder werk dan binnen, eigenlijk vlieg je op de quad overal even bij langs om te controleren of hekken goed dicht zijn, niets in sloot zit en gras aanbod voldoende is, allemaal vrij relaxt werk eigenlijk en sla ik ook wel eens dag of wat over.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor coen dp » ma jul 04, 2011 13:23

melker schreef:sla ik ook wel eens dag of wat over.

:shock: ga hier toch minimaal 1x dag controleren of er niks in de sloot zit :yes: voor die 5 minuten werk wil ik het risico niet lopen dat er een keer een verzopen is omdat ik er 2 of 3 dagen niet geweest ben :no:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Niek Arends » ma jul 04, 2011 14:11

Faktor Pa maakt elke dag zijn rondje langs ut jongvee hier :yes:
Niek Arends

Beroep: Boer in ruste . Gleuvenvuller
Interesses: fokkerij koeien

Berichtdoor Guus J » ma jul 04, 2011 14:36

van wijk schreef:Pinken kun je ook op extensief- of beheersland doen. In wat langer gras, is structuur meteen in orde. Van eiwit heb je geen last zolang er geen kunstmest opkomt ( en liever ook niet teveel klaver).
Ik doe dit nu een aantal jaren en kan grote zware kalfvaarzen verkopen. Ok, ze zijn gemiddeld 27-28 mnd oud, maar dat zie je wel meer met FLV kruislingen.
Vorig jaar had ik de stier onderschat.... nu kalfden er een paar op 14 mnd. Dat is beroerd, wordt nooit meer wat. Dan kun je beter een keer een overloper hebben die bijna 3 jaar is voordat ie kalft.

met 27-28 maanden hebben wij ze ook wel drachtig... alleen dan voor de 2e keer.... al die dagen zijn gewoon keihard verlies! maar oké als je extensief bent kijkt je niet meer op een maandje of 2, 3, 4???
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Community