Vakbladen

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Vakbladen

Berichtdoor Corjan » do aug 04, 2011 01:21

Dan maar saldo en werruk vreugde per box :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor jvt » do aug 04, 2011 06:14

Frans-Jan schreef:
jvt schreef:na 2015 telt kg vet en eiwit per box harder door dan % eiwit, dus doet over 3 jaar niet meer terzake, als dochters aan de melk komen.

Daar geloof ik niet zo in :no: :no: :no: Heel veel melk per box met hoog eiwit levert altijd nog meer op dan heel veel melk met laag eiwit :yes: :yes: :yes:

klopt helemaal (y) maar als je niet oplet met de gehaltestieren heb je dus weinig melk per box met hoog eiwit icm mestbeleid dus een lager saldo. Negatieve grondprijs is idd een punt, maar met gebruik van bijv. paramount zit je echt niet meteen aan de 3% eiwit... Ken genoeg mensen die altijd hoog eiwit% stieren gebruiken die altijd rond de 3,6 leveren, en mensen die gaan voor de stieren met liters en niet extreem lage gehalen die rustig 3,5 leveren, maar dan wel met 1500 kg melk meer per koe. Na 2015 en waarschijnlijk nu al een hoger saldo...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » do aug 04, 2011 08:26

jvt schreef:

klopt helemaal (y) maar als je niet oplet met de gehaltestieren heb je dus weinig melk per box met hoog eiwit icm mestbeleid dus een lager saldo. Negatieve grondprijs is idd een punt, maar met gebruik van bijv. paramount zit je echt niet meteen aan de 3% eiwit... Ken genoeg mensen die altijd hoog eiwit% stieren gebruiken die altijd rond de 3,6 leveren, en mensen die gaan voor de stieren met liters en niet extreem lage gehalen die rustig 3,5 leveren, maar dan wel met 1500 kg melk meer per koe. Na 2015 en waarschijnlijk nu al een hoger saldo...

Je praat as 'n mapman jvt... :wink:
Iemand die xxtreem op gehaltes gefokt heeft zou maar 3.6 afleveren en een literboer bijna utzelfde maar wel 1500 liter meer... :mrgreen:
As dees 2 boeren identiek voeren ken er zomaar 0.4 verschil in eiwit zitten, meebie wel meer :yes: maar jij vergelijkt een gehaltemelkert die amper voert, met een litermelkert die hard voert, de 'mapmanway' dus... :wink:

Dikke melk maken met gemiddelde liters geeft nog steeds het beste saldo :yes: Mestwet heeft er ansich weinig mee van doen :no: maar mapmannen sleuren er ut liefst vanalles bij wa om te kunnen verkopen... 8) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » do aug 04, 2011 09:28

Jij schrijft ook een column, jvt :lol: Eentje die zeker reacties zal opleveren en dat is niet omdat die aanbevelingen op winst is gebaseerd. :mrgreen: :lol:

Veehouders hebben helemaal niks aan stiervader. De gemiddelde stierenkoper en KI zou al 5 x failliet zijn geweest als hij dezelfde prestaties neerzette in een boeren bedrijf. :wink: 95% van de aangekochte stieren gaat naar het slachthuis en van de overgebleven 5% is het merendeel maar matig. Stiervaders is zoeken naar een hype omdat de behaalde resultaten beschamend zijn 8) :mrgreen:
Kun je wel een heleboel bulletjes noemen maar die zijn over 3 jaar geen topper meer. Dan zijn er namelijk fokstierdochters aan de melk :oops: Kun je nu wel met Jeeves komen (nog steeds) maar er zijn nog geen fokstierdochters aan de melk :mrgreen: je hebt wel een erg kort geheugen :lol:

Daarbij staan er bulletjes bij die nu al voor een negatief inkomen zorgen :lol: :lol: Maar ja, jij hebt Roy en Ked Juror ook verkocht. Beide hebben zeker gezorgd voor meer crossies :lol: :lol: Want de combinatie groot, zwart, geen gehalten en bovenal sissie bleek niet bij het verkooppraatje te zitten 8) dan maar aan de vitale, kleinere crossies. Wordt er tenminste nog geld verdient :lol:

Dan maar kijken naar de fokwaarden in het land van herkomst. Dat pakt goed uit voor jou geliefde Shottle. 8) Hij staat hier in GB nogal wat lager dan in Nederland 8) En als de uitbetalingsprijs van eiwit zo blijft dan is Shottle nu niet echt een topper voor NL. In GB maakt dat niets uit. 3.7% vet en 3.1% eiwit kun je wel halen en voor meer gehalten wordt toch niet betaald.

Zolang jij de kg vet en eiwit propagandeert kan Hans reclame blijven maken voor gehalten en benenstieren. 8)
Robert

Berichtdoor Hans van Bergen » do aug 04, 2011 10:36

Van mijn stukje is maar een gedeelte overgebleven. Het ging eigenlijk over weidemelk. Dat lijkt i de media een groot suc6 maar in werkelijkheid ziet de boer er geen euro van terug. De kleine plus wordt niet betaald door de supermarkt of de consument maar door de collega's die de koeien binnen houden. En daar stoor ik me aan. Immers het landschap stofferen en de miljoen (buitenlandse)toeristen vermaken met buitenkoeien, dat enorme kapitaal wordt de veehouder weer volledig door de neus geboord. En zo kwam ik de binnenkoe die naar mijn smaak goed beenwerk moet hebben. En dus maar eens aand8 voor de beste benenstier, buiten de brown swissen. De alverhandelaar vertelde immers dat de veehouders m,aar raar reageren op onze bruine stiertjes, als ze die in zijn karrteje zien staan. Vandaar en ook vanuit de extreem lage gebruikscijfers van bs gekeken naar alle andere rassen. En dan kwam Kylian winnend uit de bus :yes:

Maarals ik een stier gemisd heb met beter beenwerk dan hoor ik dat graag :yes: Heb het dan tuuk over bruikbare stieren.

De keuze voor Kylian af kraken en vervolgens geen andere stier kunnen noemen is tuuk uitemate slap (n)

En nogmaals Kylian is nie alleen benen. Ook torenhoog :D kg eiwit zeer veel voorhandbreedte 105 condite kruisligging en 105 celgetal en 477dgn levensduur :yes: en 110 beengebruik en 105 klauwgezondheid. Dat laatste cijfers is nie in de usa nie :no:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor melker » do aug 04, 2011 11:24

:yes: Ik koop er een 100 voor op m'n crossies, zijn vast beter dan de scan.red want die vallen me nog niet mee, klein grut kort samengevat. Zijn allemaal nog vaarzen misschien dat ze over paar jaar toch nog meevallen was bij de bs-en ook zo. Heb ook een 100 Oman Megabuck verspoten op crossies ook goed beenwerk en 110 conditiescore, op papier :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Robert » do aug 04, 2011 13:48

Hans van Bergen schreef:Van mijn stukje is maar een gedeelte overgebleven.
Het ging eigenlijk over weidemelk.

:lol: je weet het onderwerp toch en het aantal tekens van 3800 aan ruimte :mrgreen:
Tis wat stukkieschrijver zijn :wink:
Robert

Berichtdoor jvt » do aug 04, 2011 14:40

Henk schreef:
jvt schreef:
Je praat as 'n mapman jvt... :wink:
Iemand die xxtreem op gehaltes gefokt heeft zou maar 3.6 afleveren en een literboer bijna utzelfde maar wel 1500 liter meer... :mrgreen:
As dees 2 boeren identiek voeren ken er zomaar 0.4 verschil in eiwit zitten, meebie wel meer :yes: maar jij vergelijkt een gehaltemelkert die amper voert, met een litermelkert die hard voert, de 'mapmanway' dus... :wink:

Dikke melk maken met gemiddelde liters geeft nog steeds het beste saldo :yes: Mestwet heeft er ansich weinig mee van doen :no: maar mapmannen sleuren er ut liefst vanalles bij wa om te kunnen verkopen... 8) :wink:

als we extreem gehaltenfokkerij gaan doen dan moeten we het hebben over spencer en niet over kylian. Dan krijg je idd grotere verschillen bij zelfde voerregime, anders zal t allemaal wel meevallen. Mestwet heeft er wel mee te maken, evenals kg vet en eiwit per box. Als je een nieuwe stal bouwt voor pakweg 5000 euro per koe, is het wel makkelijk als deze koe dan zonder teveel poespas veel kg vet en eiwit geeft..
jvt

Berichtdoor wit » do aug 04, 2011 14:43

Juist,zonder teveel poespas (y)
Misschien is het beter om te streven naar een hoog saldo/box ipv veel kg vet en eiwit/box
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor jvt » do aug 04, 2011 14:58

Hans van Bergen schreef:Van mijn stukje is maar een gedeelte overgebleven. Het ging eigenlijk over weidemelk. Dat lijkt i de media een groot suc6 maar in werkelijkheid ziet de boer er geen euro van terug. De kleine plus wordt niet betaald door de supermarkt of de consument maar door de collega's die de koeien binnen houden. En daar stoor ik me aan. Immers het landschap stofferen en de miljoen (buitenlandse)toeristen vermaken met buitenkoeien, dat enorme kapitaal wordt de veehouder weer volledig door de neus geboord. En zo kwam ik de binnenkoe die naar mijn smaak goed beenwerk moet hebben. En dus maar eens aand8 voor de beste benenstier, buiten de brown swissen. De alverhandelaar vertelde immers dat de veehouders m,aar raar reageren op onze bruine stiertjes, als ze die in zijn karrteje zien staan. Vandaar en ook vanuit de extreem lage gebruikscijfers van bs gekeken naar alle andere rassen. En dan kwam Kylian winnend uit de bus :yes:

Maarals ik een stier gemisd heb met beter beenwerk dan hoor ik dat graag :yes: Heb het dan tuuk over bruikbare stieren.

De keuze voor Kylian af kraken en vervolgens geen andere stier kunnen noemen is tuuk uitemate slap (n)

En nogmaals Kylian is nie alleen benen. Ook torenhoog :D kg eiwit zeer veel voorhandbreedte 105 condite kruisligging en 105 celgetal en 477dgn levensduur :yes: en 110 beengebruik en 105 klauwgezondheid. Dat laatste cijfers is nie in de usa nie :no:

Heb al 2 stieren genoemd, maar dat jij deze niet beter vind wil niet zeggen dat ik ze niet genoemd heb!!

Levensduur bekijken we op pl, is 2,6 voor Kylian. Behalve zijn eiwit% vererving scoor Garrett bijvoorbeeld ook beter op alle!!! punten, tenminste als je de moeite neemt om eens op dairybulls te kijken...
jvt

Berichtdoor Hans van Bergen » do aug 04, 2011 14:59

Wie zijn dan die stieren die, zonder poes pas, dat hoge saldo brengen :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor jvt » do aug 04, 2011 15:03

wit schreef:Juist,zonder teveel poespas (y)
Misschien is het beter om te streven naar een hoog saldo/box ipv veel kg vet en eiwit/box

beter kan ik het niet aanvullen, maar meestal wordt dit wel gerealiseerd met de genoemde produktie. Ben ook anti poedertjes, drenches en weet ik meer, en dat lukt me door elkaar prima, ondanks dat ik ABS bulletjes gebruik :mrgreen:
jvt

Berichtdoor jvt » do aug 04, 2011 15:05

Hans van Bergen schreef:Wie zijn dan die stieren die, zonder poes pas, dat hoge saldo brengen :yes:

hier met 95% abs bulletjes als vader:
laat jouw cijfers dan maar eens zien met jouw perfecte fokkerijbeleid

Aanwezige dieren (laatste MPR: 13-07-2011)
levensproductie laatste lact landelijk
groep aant ALVA lft lact drg melk kgM/d %v %e kgV+E lw NDR -50 +50 NDR
vaarzen 18 2.01 2.08 237 6280 6.4 4.32 3.47 489 100 1.53 1.21
2e kalf 13 2.01 3.09 550 60 17374 12.7 3.91 3.41 1272 106 2.93 2.44
3e kalf 16 2.01 4.11 898 137 26898 15.1 4.26 3.48 2081 97 3.71 3.18
4e kalf 9 2.02 6.02 1292 176 40293 17.9 4.19 3.53 3112 101 4.39 3.69
> 4e kalf 7 2.01 7.11 1844 309 62530 21.5 4.21 3.39 4752 96 5.14 4.16
melkvee 63 2.01 4.07 799 149 24914 15.0 4.18 3.46 1903 100 3.19 2.57

Afgevoerde dieren (periode)
levensproductie laatste lact landelijk
groep aant (%) lft lact drg melk kgM/d %v %e kgV+E lw celg n ins NDR -50 +50 NDR
vaarzen 5 38 % 2.09 229 5668 5.7 4.29 3.46 439 90 90 3.00 1.29 1.26
2e kalf 3 23 % 3.03 447 55 11076 9.3 3.83 3.34 794 81 127 0.33 2.10 2.43
3e kalf 3.16
4e kalf 1 8 % 5.01 983 164 28397 15.3 4.31 3.45 2204 78 29 0.00 3.80 3.67
> 4e kalf 4 31 % 9.03 2179 356 77921 23.1 3.96 3.37 5712 105 1692 0.00 5.40 4.16
melkvee 13 21 % 5.00 937 219 30896 16.8 3.99 3.38 2279 92 587 1.23 2.93 3.01

Vervanging dieren

aant (%) landelijk aant (%) landelijk
insteek (eigen opfok + aanvoer) 19 30 % 44 % vrouwelijk jongvee 52 45 % 45 %
afvoer melkkoeien 14 22 % 41 % < 1 jaar 28 24 % 25 %
dood 3 1 - 2 jaar 20 17 % 17 %
export 0 > 2 jaar 4 3 % 3 %
ouderdom 0 0 % 4 %
overtollig 2 18 % 9 % geboren kalveren 68 108 % 123 %
afgemest of slachtrijp 0 0 % 11 % vaarskalf 35 51 % 49 %
been of klauwaandoening 1 9 % 10 % stierkalf 33 49 % 51 %
voedingsstoornissen 1 9 % 2 %
problemen rond het afkalven 0 0 % 1 %
hoog celgetal of mastitis 2 18 % 16 % vlot 31 43 % 43 %
vruchtbaarheid 2 18 % 16 % normaal 31 43 % 50 %
overige gezondheid 0 0 % 4 % zwaar 8 11 % 5 %
lage productie 2 18 % 4 % keizersnede 2 3 % 1 %
melkbaarheid 0 0 % 2 % afgezaagd 0 0 % 0 %
slecht exterieur 0 0 % 1 % andere hulp 0 0 % 1 %
gedrag 0 0 % 0 % onbekend 0 0 % 0 %
onbekend 1 9 % 20 % doodgeboorte 4 6 % 5 %

Legenda
04-08-2009 t/m 04-08-2010
04-08-2010 t/m 04-08-2011
jvt

Berichtdoor Henk » do aug 04, 2011 15:08

jvt schreef: Mestwet heeft er wel mee te maken, evenals kg vet en eiwit per box. Als je een nieuwe stal bouwt voor pakweg 5000 euro per koe, is het wel makkelijk als deze koe dan zonder teveel poespas veel kg vet en eiwit geeft..

Ja dat stokstaartje berijden veel mappers nog steeds terwijl het tegendeel zwart op wit bij de grote accountantskantoren ligt... :wink:
Tis in de afgelopen 25 jaar div, malen hip geweest om een trent te volgen nl heeeel veel wit water melken :yes: aber keer op keer achterhaalde het economisch verhaal deze trent :yes: Je ken nog steeds veel sjeaper solids melken dan veel water met weinig solids erin :yes: Komp bij, al zou het invloed op de mestwet hebben, dat hp waterkoetjes veel ongunstiger inrekenen bij BEX :idea: maar eind van de rit issut ongeveer lood om ouw ijzer in je excretieberekening :yes:

Watermelkers schermen graag met ut feit ajje laag vet% levert dajje dan meer kg eiwit mag leveren. Helaas gaat dat voordeel totaal teniet aan de significant lagere melkprijs juist vanwege dat pover vet... :idea:
En ook dit is al jarenoude info welke gratis op te halen is bij uw accountantskantoor :yes: Liters eronder voeieren kost je meer vemmetjes dan er gehaltes bij te voeren :yes:

Ik denk dat saldo/box nog niezzo verkeerd is (y) of gewoon koesaldo of per kg melk :yes:
Kg v&e/box is nog zo nietszeggend want het zegt nxx over wat die kilo's gekost hebben :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jvt » do aug 04, 2011 15:19

Henk schreef:
jvt schreef: Mestwet heeft er wel mee te maken, evenals kg vet en eiwit per box. Als je een nieuwe stal bouwt voor pakweg 5000 euro per koe, is het wel makkelijk als deze koe dan zonder teveel poespas veel kg vet en eiwit geeft..

Ja dat stokstaartje berijden veel mappers nog steeds terwijl het tegendeel zwart op wit bij de grote accountantskantoren ligt... :wink:
Tis in de afgelopen 25 jaar div, malen hip geweest om een trent te volgen nl heeeel veel wit water melken :yes: aber keer op keer achterhaalde het economisch verhaal deze trent :yes: Je ken nog steeds veel sjeaper solids melken dan veel water met weinig solids erin :yes: Komp bij, al zou het invloed op de mestwet hebben, dat hp waterkoetjes veel ongunstiger inrekenen bij BEX :idea: maar eind van de rit issut ongeveer lood om ouw ijzer in je excretieberekening :yes:

Watermelkers schermen graag met ut feit ajje laag vet% levert dajje dan meer kg eiwit mag leveren. Helaas gaat dat voordeel totaal teniet aan de significant lagere melkprijs juist vanwege dat pover vet... :idea:

let wel: ik ben ook geen fan van lage gehalten, maar als je ziet wat 25 jaar eiwit% fokkerij ons in Nl aan stijgen van % van eiwit heeft laten doorvoeren is dat nihil. Maar... als je een bepaalde stier met wat lagere gehaltenvererving gebruikt omdat zijn andere kenmerken apart hoog zijn, en je zet op de andere koe een hoog eiwit% stier, zal je per saldo je tankpercentage over 3 jaar niet zien zakken...
Ben er ook volledig mee eens dat als je maar3,30 melkt je een veel lager saldo creert dan dat je 3,60 levert!!!
Maar... de meeste boeren zitten tussen de 3,45 en 3,60 en dan zijn de verschillen ineens een stuk minder groot. Boekhoudcijfers ken ik trouwens wel, en ik kan ze gelukkig ook nog intepreteren...
En ook dit is al jarenoude info welke gratis op te halen is bij uw accountantskantoor :yes: Liters eronder voeieren kost je meer vemmetjes dan er gehaltes bij te voeren :yes:

Ik denk dat saldo/box nog niezzo verkeerd is (y) of gewoon koesaldo of per kg melk :yes:
Kg v&e/box is nog zo nietszeggend want het zegt nxx over wat die kilo's gekost hebben :idea:

ben zoals aangevenook eens met saldo/box, saldo per koe vind ik persoonlijk een slechter kengetal, daar het nogal wat uitmaakt of het een koetje is met 5500 kg of 11.000 kg..
jvt

VorigeVolgende

Keer terug naar Community