blik op onze boerderijen 2

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: blik op onze boerderijen 2

Berichtdoor Sander » za nov 21, 2015 00:03

raar wief
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za nov 21, 2015 02:04

Flyinghollander schreef:
john jakobs schreef:flink verhaal heeft ze al een vent en kinder ,, anders wordt de staat de lachende derde

Mevrouw Moret, die enig kind was, is nu 59. Haar man Werner Moret stierf een paar jaar geleden. Kinderen hebben ze niet gekregen.

misschien lezen :?: :idea:

Ik ken haar wel, kom haar af en toe tegen op een vergadering. Ze is nu 76 en is net zo oud als mijn moeder. Ze staat zelfs nog in het poesiealbum van haar. Ik had in het verleden een aantal pachters van haar als klant. Het is net als in het artikel staat, je kunt met haar of niet.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor john jakobs » za nov 21, 2015 08:04

:oops: :oops: :oops: :oops: heb int verhaal de twee dames door elkaar gehaald
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor G.U. » za nov 21, 2015 10:18

Ga er maar vanuit dat de staat niets krijgt. Alles gaat in een stichting of naar de kerk...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » za nov 21, 2015 12:55

wat vind die vrouw mooi dan? ook maar eens een stichting oprichten 8)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor h.groothuis » za nov 21, 2015 14:44

ken ook wel de voorbeelden van pachters van de familie die wat anders willen en het met Morret niet eens worden, bouwen of kopen dan zelf een nieuw bedrijf maar het postadres blijft het oude pachtbedrijf wat dan leegstaat en een verlopen spulletje wordt :roll:
h.groothuis

Berichtdoor Arno » za nov 21, 2015 15:59

Is toch logisch ,als je pacht is het niet van jouw dus heb je eigenlijk nix te zeggen :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » di nov 24, 2015 13:05

Arno schreef:Is toch logisch ,als je pacht is het niet van jouw dus heb je eigenlijk nix te zeggen :idea:

Is tekort door de bocht Arno. Situatie van dat gedoe met die mevrouw ken ik niks van maar pachters zijn behoorlijk beschermd. Zelfs al heb je geen pachtovereenkomst :idea:
Stel je gebruikt enige jaren op rij land van iemand, zonder pachtcontract maar wel jaarlijks een bankaire betaling, dan kun je na enkele jaren naar de grondkamer om er pacht op te vestigen.

Heb zelf zoiets aan het handje gehad bij mn vorige farm. Gebruikte daar in de buurt 4-5 jaar op rij ca. 40 ha grond van een ontwikkelaar, op de helft een grondgebruikersovereenkomst, op de andere helft niks, wel elk jaar via de bank betaald.
Toen de ontwikkelaar later die grond verkocht aan de gemeente aldaar, knikkerde die gemeente mij dr vanaf omdat ik niet meer in hun gemeente woonde. Al snel gingen ze al die gronden verpachten aan boeren uit hun gemeente.
Mn advocaat heeft toen de gemeente aangeschreven dat ik op al die grond bleef en pachtrecht ging vestigen.
Er ligt nu eenmaal jurisprudentie dat dit kan :yes:

Zij een brandbrief gestuurd naar alle nieuwe pachters dat ze voorlopig niet op hun percelen mochten.
Had eigenlijk weinig zin om vanuit huidige locatie op en neer te blijven karren naar ginder :wink: maar door m'n poot stijf te houden hebben ze mij af moeten kopen.

Tis in zo'n situatie tenenkrommend te moeten constateren dat medewerkers van grondzaken aldaar, die werken met vele miljoenen, er zo weinig verstand van hebben.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di nov 24, 2015 13:17

Henk schreef:
Arno schreef:Is toch logisch ,als je pacht is het niet van jouw dus heb je eigenlijk nix te zeggen :idea:

Zij een brandbrief gestuurd naar alle nieuwe pachters dat ze voorlopig niet op hun percelen mochten.
Had eigenlijk weinig zin om vanuit huidige locatie op en neer te blijven karren naar ginder :wink: maar door m'n poot stijf te houden hebben ze mij af moeten kopen.

Is ook de enige juiste weg henk :wink: :cheers:
Arno bedoelt meer dat als je wilt nieuwbouwen op een pachtspul je dan wel toestemming van de verpachter moet hebben. maw je mag zelf eigenlijk niks.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Kees99 » di nov 24, 2015 13:44

Toe maar boys maak het voor een ander maar weer kapot. Denk even anders om.
Kees99

Berichtdoor Kees99 » di nov 24, 2015 13:44

Toe maar boys maak het voor een ander maar weer kapot. Denk even anders om.
Kees99

Berichtdoor G.U. » di nov 24, 2015 13:48

De enige manier om van een pachter af te komen is door het land zelf in gebruik te nemen. Of je dan ook nog moet aantonen of je dat land niet kunt missen voor je bedrijf weet ik zo gauw niet
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Corjan » di nov 24, 2015 13:59

Kees99 schreef:Toe maar boys maak het voor een ander maar weer kapot. Denk even anders om.

(y) (y)

We willen zelf ook gewoon tig regels hebben :wink: (n) Die grond is nie van je dus waarom gaan we doen of het van je zelf is :?: :?: :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » di nov 24, 2015 15:22

Als het erop aan komt telt de wet :idea: En dan blijkt dat pachters een hoge bescherming genieten. Heb ik zelf niet bedacht :no:
En stel je pacht iets enkele jaren en verpachter wil het verkopen. Dan kun je met de wet WVS komen, wil je moeilijk doen.
Als erfpachter geniet je nog meer bescherming. Of je moet zaken willen doen met snelle jongens die een contract maken voor een paar jaar.

Kees & CJ worden er niet vrolijk van en dat mag. Maar bekijk het dan van je eigen kant stel je geeft goedbedoelend wat land elders in gebruik of zo. Wil je tegenpartij kwaad kan ie ut je knap lastig maken. Oftewel; trek er lering uit... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » di nov 24, 2015 15:56

Ik geeft niemand ongelijk die er gebruik van maakt ,zou ik zelf ook doen ,maar dat neemt niet weg dat zulke voorbeelden als jij noemt voor mij tenenkrommend klinken eerlijk gezegd.
Rechten opeisen van iets wat je gewoon huurt vind ik maar een vreemd concept ,dat er in een lange termijn contract staat dat er een jaar opzegtermijn is ofzo lijkt me logisch maar vergoedingen vragen/eisen op iets wat niet van jouw is is typich nederlands :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

VorigeVolgende

Keer terug naar Community