blik op onze boerderijen 2

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: blik op onze boerderijen 2

Berichtdoor Henk » di nov 24, 2015 17:09

Idd typisch Nederlands; het recht voor de zwakkeren...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » di nov 24, 2015 23:34

hier beschermt de pachtwet ook enorm, en een pachtprijs die lager is of een premie die je kan aanvragen voor een vlinderbloemig gewas bvb, of de gewone premies. en dan is men verwondert dat er amper nog grond verpacht wordt, tja zou het zelf ook niet doen als je er nooit niks meer aan te zeggen hebt, en de pachter minder betaalt dan dat hij er premies voor krijgt (n) :roll:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Hindrik » wo nov 25, 2015 00:58

De door Henk geschetste situatie betreft een overheidsorgaan, dan zou ik er geen moeite mee hebben om mijn rechten te laten gelden.
Bij een particulier voelt dat voor mij [afhankelijk van zijn handelen] toch anders.
Een man een man, een woord een woord staat weliswaar niet in de wet, maar weegt hier zeker mee.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor auke » vr nov 27, 2015 13:03

als je zoals Henk van jaar tot jaar huurt en dan later gaat opspelen en dreigen vink nou niet zo positief. zachtjes uitgedrukt
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » vr nov 27, 2015 14:21

auke schreef:als je zoals Henk van jaar tot jaar huurt en dan later gaat opspelen en dreigen vink nou niet zo positief. zachtjes uitgedrukt

Heb indertijd bij de ontwikkelaar erop aangedrongen dat hij de gemeente moest verwittigen dat er een gebruiker op zat.
En wat krijg je een maand later dan :?: Een gemeente die van niks weet, en een ontwikkelaar die vol houdt het gemeld te hebben aan hunnie :roll:

De 1 zal dan mss alleen maar reageren met 'goh da's jammer' maar die 1 ben ik dus niet...

Henk

Berichtdoor Roderick » vr nov 27, 2015 15:07

Is natuurlijk allemaal wel te begrijpen vanuit jouw oogpunt, maar helemaal kies is het ook niet :no:
Tis niet jouw grond, en dan heb je jezelf uiteindelijk maar te schikken naar de wil van de eigenaar. :roll:
Door zukke dingen zijn veel grondeigenaren ook rete benauwd om hun grond te verhuren. :?
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor G.U. » vr nov 27, 2015 15:40

Roderick schreef:Is natuurlijk allemaal wel te begrijpen vanuit jouw oogpunt, maar helemaal kies is het ook niet :no:
Tis niet jouw grond, en dan heb je jezelf uiteindelijk maar te schikken naar de wil van de eigenaar. :roll:
Door zukke dingen zijn veel grondeigenaren ook rete benauwd om hun grond te verhuren. :?

die grondeigenaren zijn dan ook grote schijtlijsters want met een geliberaliseerd pachtcontract kun je gewoon voor 1 jaar doen en ook wel voor meerdere jaren en dan ben je daarna weer helemaal vrij
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Corjan » vr nov 27, 2015 16:04

Ben het helemaal eens met Arno en Rody :yes: Wij verhuren nu elk jaar wat land en moet er nie aan denken dat die snuiter met een pachtcontract voor de komende 100jr voor de deur staat :? (n) Krijg it het gevoel dat ik mijn geweer ff moet doorladen :mrgreen: ........heb dan nog liever dat ze mijn fiets stelen :idea: maar dat is dan weer not done............wact ff heb vant weekend een auto geleend zou ik die nu op kunnen eisen :?: :?: :idea: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Sander » vr nov 27, 2015 17:09

G.U. schreef:
Roderick schreef:Is natuurlijk allemaal wel te begrijpen vanuit jouw oogpunt, maar helemaal kies is het ook niet :no:

die grondeigenaren zijn dan ook grote schijtlijsters want met een geliberaliseerd pachtcontract kun je gewoon voor 1 jaar doen en ook wel voor meerdere jaren en dan ben je daarna weer helemaal vrij

grondeigenaren willen graag op papier wel boer blijven :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Mellek » zo dec 20, 2015 11:58

Als eigendomsbedrijf zal dat jou een zorg wezen maar het is maar goed dat er pachtbescherming is, ken er hier ook genoeg die aanzienlijk geïnvesteerd hebben op eigen erf terwijl ze nog 20 tot wel 40ha pachten, als dan de eigenaar na 20 jaar doodleuk de pacht opzegt omdat ie zogenaamd een stel vleeskoeien op wil gaan houden,en dat gebeurt, dan staat jou bedrijf ineens onder water, heb je wel 20 jaar in je grond geïnvesteerd en zo iemand of de erfgenamen zal er even snel geld mee willen verdienen voor 2000 euro lelies verhuren i.p.v. 700 maar de bodemvruchtbaarheid in een paar jaar weer naar het jaar nul, hier verderop waren ze gisteren ook nog aan het rooien :?
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » zo dec 20, 2015 15:54

Dat zeg je wel zo makkelijk maar als je als pachter van een pachter af wil onder het mom van zelf in gebruik nemen dan moet je het ook echt zelf in gebruik nemen en niet voor maar een jaartje ofzo
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » wo apr 20, 2016 13:46

Verleden week een 45-tal Havo scholieren mogen ontvangen. Doe'k al enkele jaren met als belangrijkste reden dat hun leraar (aardrijkskunde) het belangrijk vindt de leerlingen les te geven over de hedendaagse landbouw (y)
Alles komt aan bod, ook wetgeving en regelgeving :yes:
In groepjes van 4 moesten ze van tevoren elk 5 vragen maken welke ze moesten halen uit hun documentatie en de behandelde lesstof. Uiteraard moeten ze ook allemaal een verslag schrijven (y)

Mooi wanneer je uit de monden van 16-17 jarigen vragen hoort welke doorspekt zijn met onze vaktermen :) (y) alhoewel er af en toe een vraag tussen zat die zelf niet snapten, maar da's ze vergeven :wink:
Vond het verrassend te horen dat ze unaniem wisten dat biologisch voedsel niet per definitie beter is. Sommigen gaven aan dat thuis werd gekocht op prijs, goedkoop dus. Een enkeling wist dat haar ouders juist wel letten op duurzaamheid :yes:

Zelfs de termen grondgebonden en niet-grondgebonden konden ze mij perfect uitleggen :o (y)
Dat onze koeien niet buiten kwamen kwam 0 negatieve reactie op (y)
Geen weidegang maar wel weidezicht konden ze allemaal mee leven :wink:

Uiteraard ook al weer voor volgend jaar weer tijd gereserveerd voor een nieuwe groep :D

Henk

Berichtdoor Gerton » wo apr 20, 2016 19:58

Goed bezig Henk (y) (y) (y) :!:
Gerton

Berichtdoor Sander » wo apr 20, 2016 21:54

das knap van ze want ik weet nog steeds niet wat grondgebonden precies inhoudt.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » do apr 21, 2016 10:17

Sander schreef:das knap van ze want ik weet nog steeds niet wat grondgebonden precies inhoudt.

Varkens/kippen/vleeskalveren :arrow: NGB
Koeien :arrow: GB
In deze context dus :yes: Toen ik uitlegde wat momenteel het gedoe is rondom GB zei 'n meiske "goh wa doen ze toch moeilijk" en daar heeft ze 200% gelijk in :idea: (y)

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Community