De "tour van de VeeTeeltForumboer deel 2"

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: De "tour van de VeeTeeltForumboer deel 2"

Berichtdoor MelkboerLuc » do maart 22, 2018 22:49

jvt schreef:
MelkboerLuc schreef:Volgende week ben ik in omgeving Surhuisterveen.
Iemand een bakje koffie of twee teveel?

Koffie altijd Luc, maar niet echt in de richting :wink:

Dardennen liggen niet echt op de route, neen :no:
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor melker » vr maart 23, 2018 00:18

Ik zit een 20 km noordelijker, altijd welkom. Hoe kom je verzeild in Surhuisterveen overigens??
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr maart 23, 2018 07:10

melker schreef:Ik zit een 20 km noordelijker, altijd welkom. Hoe kom je verzeild in Surhuisterveen overigens??

Ik schat met de auto :mrgreen:
Hookwood Holsteins

Berichtdoor MelkboerLuc » vr maart 23, 2018 10:06

melker schreef:Ik zit een 20 km noordelijker, altijd welkom. Hoe kom je verzeild in Surhuisterveen overigens??

we gaan een beetje shoppen denk ik
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Berichtdoor auke » zo maart 25, 2018 11:45

MelkboerLuc schreef:Volgende week ben ik in omgeving Surhuisterveen.
Iemand een bakje koffie of twee teveel?

donderdag of vrijdag welkom hier
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor MelkboerLuc » do maart 29, 2018 20:57

Ben terug thuis,
zaterdag avond vertrokken voor een toertje Ndl en wij hebben flink wat km's afgemaald, 1750 km om precies te zijn.
We hadden wel enige plannen, maar om alles te doen passen zijn we toch wat van hot naar her gereden.
Hotelletjes in Leerdam, Groningen en Reeuwijk (y)
Heel prettig ontvangen geweest door forummers Auke en Melker, waarvoor onze oprechte dank.
nog één forummer heette ons welkom maar dat pastte niet meer in onze planning, helaas.
maar gedurende onze rit toch wel:
- bij 6 bedrijven in de koeienstal geweest
- bij 3 kaasmakers geweest en ook (helpen) kaasmaken
- 2 verse-zuivelbedrijven
- 2 zuivelmachine-handelaars
- 3 kaas/zuivel/andere toeleveranciers
en enkele fijne restaurant(jes)
Bij 1 bedrijf bleef de deur dicht. Niet voorgemeld, niet welkom. Oké, een "ja" heb je, een "neen" kan je krijgen.
Wij hebben het allemaal enorm graag gedaan en geen moment verveeld maar ook geen moment opgejaagd gevoeld. (Wij beschouwden dit eigenlijk als een rustvakantie).

Wat is Nl toch een prachtig land om doorheen te rijden met een agrarische blik, van grote en kleine graslanden tot akkerbouw en diverse (stallen)bouw-wijzen. Overal aan het bemesten en ook een drietal combi's zien vastzitten. Leuk.
Meest hebben wij ons weer vergaapt aan de creatieve landbouw rond het waterland: Reeuwijkse plassen, Moordrecht en Gouda.

Bij Auke en Melker hebben wij er ons kunnen van vergewissen hoe zij beiden op een totaal verschillende manier goed voelen in hun koeienmanagersvel. En we weten nu ook hoe een Friese Oranjekoek smaakt.

Wij hebben van zoveel Ndl agrariërs gehoord dat er goed geld te verdienen is met melkveehouden (jaar-melk-opbrengsten schommelden van (gehoord) 42 ct tot en met 50 ct), en dat er ondanks alle fosfaathistories en tegenkantingen enorme kriebels en frustraties zijn om heel veel melk in de tanks te laten stromen.
Maar, doorheen positieve verhalen hebben wij ook bittere ellende gehoord maar daar kan ik hier niet over uitweiden.

We komen terug (y)
MelkboerLuc

Berichtdoor M H » vr maart 30, 2018 07:30

Mooie tour luc. Je had hier ook wel effe aan kunnen schieten. Wij boeren dus creatief tegen de reeuwijkse plassen. :wink: en natuurlijk plenty kaasmakers in de buurt (y)
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor melker » vr maart 30, 2018 08:20

Luc, ik heb me er over verbaasd hoe goed je op de hoogte bent van diverse Nederlandse regeltjes en wetten, je zou zo een bedrijf in NL kunnen overnemen :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr maart 30, 2018 22:06

melker schreef:Luc, ik heb me er over verbaasd hoe goed je op de hoogte bent van diverse Nederlandse regeltjes en wetten, je zou zo een bedrijf in NL kunnen overnemen :)

Luc houdt het VTF goed bij zeker?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor MelkboerLuc » za maart 31, 2018 08:37

melker schreef:Luc, ik heb me er over verbaasd hoe goed je op de hoogte bent van diverse Nederlandse regeltjes en wetten,

altijd te boeken voor een studie avond of een lezing :mrgreen:

maar idd, zoals Hookwood zegt: regelmatig meelezen in VTF en gegarandeerd bijna in elk topic lees je wel iets over de fosfaat regeling en andere regeltjes
@ MH : we zaten idd al in de buurt, maar ik zie op kaart dat Driebruggen waarschijnlijk nog natter is dan Reeuwijk.
Daarbij heb ik een vraagje:
als je nu een perceel hebt van pakweg 30 meter breed en pakweg een halve meter boven de waterspiegel, en allicht weinig draagkrachtig (veen) en je komt daar met een bemest of maaicombi of opraapwagen tegenwoordig 40 kuubs. : Hoe raken jullie dan eigenlijk gedraaid en gekeerd op kopeinde zonder schade aan bodem en grasmat.
Doorheen heel onze rondrit (en dat was veel kms) hebben wij misschien 10 percelen gezien waar wat (onbewust) water opstond en zelfs nergens geen spoorvorming.
Sleepslangen doet natuurlijk al heel wat, maar alle gras afhalen?
MelkboerLuc

Berichtdoor M H » za maart 31, 2018 18:03

MelkboerLuc schreef:
melker schreef:Luc, ik heb me er over verbaasd hoe goed je op de hoogte bent van diverse Nederlandse regeltjes en wetten,

altijd te boeken voor een studie avond of een lezing :mrgreen:

maar idd, zoals Hookwood zegt: regelmatig meelezen in VTF en gegarandeerd bijna in elk topic lees je wel iets over de fosfaat regeling en andere regeltjes
@ MH : we zaten idd al in de buurt, maar ik zie op kaart dat Driebruggen waarschijnlijk nog natter is dan Reeuwijk.
Daarbij heb ik een vraagje:
als je nu een perceel hebt van pakweg 30 meter breed en pakweg een halve meter boven de waterspiegel, en allicht weinig draagkrachtig (veen) en je komt daar met een bemest of maaicombi of opraapwagen tegenwoordig 40 kuubs. : Hoe raken jullie dan eigenlijk gedraaid en gekeerd op kopeinde zonder schade aan bodem en grasmat.
Doorheen heel onze rondrit (en dat was veel kms) hebben wij misschien 10 percelen gezien waar wat (onbewust) water opstond en zelfs nergens geen spoorvorming.
Sleepslangen doet natuurlijk al heel wat, maar alle gras afhalen?

Ik heb eigenlijk maar 4 percelen die smaller dan 50 meter zijn. Valt dus wel mee. Deze zijn tussen 20-30 meter. Dan moeten ze keertje steken. Is geen probleem als het gewoon normaal droog is. Veen herdteld zichzelf vrij makkelijk. Heb hier door ganzen denk over een 10 ha verdeeld ruim 2 ha zwarte plekken. Daar is de sleepalang maandag netjes over gegaan. En zie je niets van. Op klei had dat niet gegaan.
M H

Berichtdoor Henk » di apr 03, 2018 09:53

M H schreef: Veen herstelt zichzelf vrij makkelijk.

Lijkt idd net op een spons die na te zijn 'ingeknepen' langzaam aan weer in de oude vorm terug keert :yes:
Kheb ook een paar venige percelen tegen de beek aan. Daar kan ik pas vrij laat komen en dan nog laat je afdrukken achter in de bodem. Maar in het volgende voorjaar vind je ze niet meer terug.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor king » di apr 24, 2018 22:11

Gister Marinusfj ff op de dam gehad, ff farmwalk en koetjeskijken gedaan :yes: (y)
Altijd weer leuk om koetjes te kijken met iemand die erg geinteresseerd is in fokkerij :D
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor marinusfj » vr apr 27, 2018 09:08

king schreef:Gister Marinusfj ff op de dam gehad, ff farmwalk en koetjeskijken gedaan :yes: (y)
Altijd weer leuk om koetjes te kijken met iemand die erg geinteresseerd is in fokkerij :D

Zeker leuk (y) (y)
Veel variatie in bloedvoering, maar wel een uniforme groep pinken! Mooi om te zien dat je alle afstammingen zo oplepelt! En ook verschrikkelijk mak. :yes:
Ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn!
marinusfj

Beroep: BPV-begeleider
Interesses: Fokkerij, onderwijs en kansen verkennen!

Berichtdoor gary » ma mei 28, 2018 10:32

Gister dagje gefietst op schiermonnikoog altijd leuk, wel harde wind trouwens. Maar tot mijn verbazing geen koeien in het land maar alleen maar ganzen. Tussen de ridderzuring en fluitekruit waar het land vol mee stond. Is dit nou natuurinclusieve landbouw?Zag er toch paar jaar geleden heel anders uit met bij elke boerderij een beste koppel koeien in het groene gras.
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Community