Klaagbox (deel 9)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Klaagbox (deel 9)

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr jan 06, 2017 16:43

wit schreef:
Arie schreef:Voor 3000 heb je een warmte terugwinning. Incl. montage. En daar kan je ook nog wa subsidie op terug krijgen. En met het warme water kun je een elektrische boiler voeden.

Dan vin ik zo'n buizen koeler een prijzig ding als da net zoveel moet kosten...

Als hij maar goed terugkoelt is dat niet erg.
Heb hier 2 van die buizenkoelers in serie en de melk kwam vanmorgen nog met 22 graden in de tank (n)
En zomers als het koud water warmer is komt de melk met 27 graden in de tank :?

Hier zat ie eerst ook op de waterleiding en toen zat de temperatuur ook rond de 22 graden. Nu zit ie op bronwater en gaat het met 17 graden in de tank.

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Arie » vr jan 06, 2017 19:24

Arie schreef:Als donderslag bij heldere hemel opeens kiemgetal van 82 in eerste tank van het jaar. Dus premie van 1.25 ct weg. Daarvoor moet het geo kiem onder de 19 zitten. Over melkgeld van febr. is die dan ook weg, aangezien geo kiem over 2 maanden en dus 4 monsternames berekend word. Nou ... als je 4 monsternames heb met 1 ertussen van 82, dan moet de rest bijzonder laag zijn wil je nog onder die 19 blijven :cry: Pas in maart van januari er weer vanaf ...

Uitslag extra monster kiemgetal van de tank van gister is dr: 8. En ik had er nog niks aan gedaan. Leuk hoor ... :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor kobonde » za jan 07, 2017 08:59

Arie schreef:
Arie schreef:Als donderslag bij heldere hemel opeens kiemgetal van 82 in eerste tank van het jaar. Dus premie van 1.25 ct weg. Daarvoor moet het geo kiem onder de 19 zitten. Over melkgeld van febr. is die dan ook weg, aangezien geo kiem over 2 maanden en dus 4 monsternames berekend word. Nou ... als je 4 monsternames heb met 1 ertussen van 82, dan moet de rest bijzonder laag zijn wil je nog onder die 19 blijven :cry: Pas in maart van januari er weer vanaf ...

Uitslag extra monster kiemgetal van de tank van gister is dr: 8. En ik had er nog niks aan gedaan. Leuk hoor ... :roll:

Arie, in een keer heel hoog kiem kan twee oorzaken hebben, vergeten die koeling aan te zetten en daar lang na het
melken achter komen. Of er zit ergens aanslag welke normaal ingkapseld wordt door het reinegingsmiddel maar nu zo groot
is dat er wat afbreekt. Meestal is de oorzaak in de tank , dus ik zou na de volgende leging in de tank kijken vooral bij de
uitloop en achterkant van het roerblad.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor jvt » za jan 07, 2017 10:00

Hier eerste week januari mooi begonnen....versnellingsbak van de mengwagen kapot gelopen en volvo shovel lijkt nu echt klaar voor de eeuwige jachtvelden. Bak is zelfde avond nog vervangen, (y) (y) (y) (y) service van de bekende gebroeders uit de vredepeel. Shovel komt volgende week nog monteur naar kijken ( hier ligt nu alles plat tussen 24 dec en 9 januari), maar zijn al uit aan het kijken naar een andere, maar kom er wederom achter dat je onder de 20.000 euro weinig soeps koopt :cry:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Sander » za jan 07, 2017 10:41

mengwagen heb je toch nog maar net?
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor jan.nl » za jan 07, 2017 11:27

jvt schreef:Hier eerste week januari mooi begonnen....versnellingsbak van de mengwagen kapot gelopen en volvo shovel lijkt nu echt klaar voor de eeuwige jachtvelden. Bak is zelfde avond nog vervangen, (y) (y) (y) (y) service van de bekende gebroeders uit de vredepeel. Shovel komt volgende week nog monteur naar kijken ( hier ligt nu alles plat tussen 24 dec en 9 januari), maar zijn al uit aan het kijken naar een andere, maar kom er wederom achter dat je onder de 20.000 euro weinig soeps koopt :cry:

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor jorrit » wo dec 26, 2012 1:29 am
Peecon nooit aan beginnen (n)

Jorrit had je al gewaarschuwd :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor melker » za jan 07, 2017 12:18

John Verhaar heeft toch ook aantal Peecon mengwagens, dan moeten ze toch wel goed zijn anders koopt hij er toch geen meer.
Doosan shovel zijn ook goed, jaar of 7 betaal je 25 tot 30' mille voor.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jvt » za jan 07, 2017 13:08

peecon usa is gewoon (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Wagen heb ik twee jaar en was gebruikte. Van Bakel had netjes nieuwe aftakas en de oude bijgeleverd, die was meer dan gaar om het zo maar te zeggen. Denk dat de vorige (failliete) eigenaar uit denemarken veel te lang heeft doorgereden met een slaande aftakas en zo bak extra slijtage heeft gegeven. Bak is trouwens gewoon een italiaanse GD is zware (3/4) uitvoering, de standaard 1/2 uitvoering ligt volgens mij op praktisch elk ander merk mengwagen, heeft dus niets met peecon/usa te maken. Gewoon pech dus, met een gebruikte wagen loop je nu eenmaal meer risico dan een gebruikte.
Dus: niks dan lof over de wagen, mengresultaat, verdeling, vermogensbehoefte is gewoon super en wat ik zie bij andere boeren nogal wat beter als bijvoorbeeld trioliet(vermogensbehoefte vooral) of storti, kuhn en strautmann ( matige verdeling aan voerhek). Ook qua mesttanks... zie een peecon ondanks zijn naam nogal wat langer meegaan dan een joskin, maar laten we eerlijk zijn, daarvoor moet je toch bij roelama, veenhuis of schuitemaker zijn, maar dan betaal je ook bijna het dubbele van een peecon
jvt

Berichtdoor jvt » za jan 07, 2017 13:09

melker schreef:John Verhaar heeft toch ook aantal Peecon mengwagens, dan moeten ze toch wel goed zijn anders koopt hij er toch geen meer.
Doosan shovel zijn ook goed, jaar of 7 betaal je 25 tot 30' mille voor.

voor 25-30 mille is er al wat meer keuze, vanaf 30 veel. Maar heb dat nu ff niet zo liggen :wink:
jvt

Berichtdoor sivert » ma jan 09, 2017 11:30

Gisteren een pink verongelukt op een hele bijzondere manier. Er liep nog een stroomkabel die ooit was aangelegd voor de gasolietank langs de wand van de jongveestal. Ondanks dat die strak tegen de houten wand zat en door de wand heen in een stopcontact aan de buitenkant van de stal zat kregen ze die toch los en uit het stopcontact getrokken waarna een pink zichzelf elektrocuteerde. (n) . Heb maar direct de hele kabel verwijderd.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Talis » ma jan 09, 2017 11:35

sivert schreef:Gisteren een pink verongelukt op een hele bijzondere manier. Er liep nog een stroomkabel die ooit was aangelegd voor de gasolietank langs de wand van de jongveestal. Ondanks dat die strak tegen de houten wand zat en door de wand heen in een stopcontact aan de buitenkant van de stal zat kregen ze die toch los en uit het stopcontact getrokken waarna een pink zichzelf elektrocuteerde. (n) . Heb maar direct de hele kabel verwijderd.

Ja das zonde.. Ook geen fijne dood..
Talis

Berichtdoor ramos fan » ma jan 09, 2017 11:39

sivert schreef:Gisteren een pink verongelukt op een hele bijzondere manier. Er liep nog een stroomkabel die ooit was aangelegd voor de gasolietank langs de wand van de jongveestal. Ondanks dat die strak tegen de houten wand zat en door de wand heen in een stopcontact aan de buitenkant van de stal zat kregen ze die toch los en uit het stopcontact getrokken waarna een pink zichzelf elektrocuteerde. (n) . Heb maar direct de hele kabel verwijderd.

Hier vorige week een koe de draden van de koeborstel eruit getrokken.
Stoppen eruit ik had het nog niet door maar schakelaar weer aan en ineens een geloei en de stoppen weer uit.
Daarna weer schakelaar om 5 min later precies hetzelfde toen maar even opzoek gegaan.
De slikte een koe even aan de draden :oops:
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor sivert » ma jan 09, 2017 11:47

ramos fan schreef:

Hier vorige week een koe de draden van de koeborstel eruit getrokken.
Stoppen eruit ik had het nog niet door maar schakelaar weer aan en ineens een geloei en de stoppen weer uit.
Daarna weer schakelaar om 5 min later precies hetzelfde toen maar even opzoek gegaan.
De slikte een koe even aan de draden :oops:

Dan had die koe meer geluk.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor john jakobs » di jan 10, 2017 06:53

een koe kan heel slecht tegen stroom , paar jaar terug ook eentje gehad , was nog verzekerd ook nog weet al niet meer hoe
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Talis » di jan 10, 2017 10:11

john jakobs schreef:een koe kan heel slecht tegen stroom , paar jaar terug ook eentje gehad , was nog verzekerd ook nog weet al niet meer hoe

persoonlijk heb ik er ook een behoorlijke hekel aan om met mijn tong aan 220 te likken. Kan ik ook slecht tegen vermoed ik..
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Community