Vakbladen (deel 3)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Vakbladen (deel 3)

Berichtdoor john jakobs » vr apr 13, 2018 08:00

leuk jaap het verhaal achter het verhaal (y) (y) moet je vaker doen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor john jakobs » vr apr 13, 2018 08:02

hoever gaan jullie in het controleren van de verstrekte gegevens,,
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor auke » za apr 14, 2018 20:45

wat ik miste in het verhaal hoe hij die koeien zo oud krijgt. iedereen heeft toch wel eens een koe die niet drachtig wil worden, te vaak mastitis in een lactatie of nadere narigheid waardoor koeien te vroeg weg moeten.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor G.U. » za apr 14, 2018 22:57

auke schreef:wat ik miste in het verhaal hoe hij die koeien zo oud krijgt. iedereen heeft toch wel eens een koe die niet drachtig wil worden, te vaak mastitis in een lactatie of nadere narigheid waardoor koeien te vroeg weg moeten.

Dat stond er wel in;”wij strijden voor elke koe”. Drie keer zelfs
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 18, 2018 17:39

Eigen stieren :yes: daarbij is Keavelaar een beroemd bedevaarts oort. Dus wat weiwater of een kaarsje branden ij Maria is zo gefixed (y) :cheers:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Corjan » wo apr 18, 2018 18:45

Tis knap :!: Ik doe het hem niet na :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Jaap » vr mei 04, 2018 11:53

Dat van die bedevaartplaats, dat hoorde ik pas natijd..... Ik wist dat niet eens, maar ja, ik heb dan ook geen katholieke achtergrond....

Over oud worden van koeien: rondom afkalven was ie zo fanatiek om de koeien die periode er door heen te helpen: daar werd niet op bezuinigd. En volgens mij ligt daar een deel van het success. En ook het feit dat ie niet vreselijk veel koeien per VAK melkt helpt: hij wil gewoon iedere koe aandacht kunnen geven. Dat kost tijd, maar levert wel wat op uiteindelijk.

nogmaals: bijzonder bedrijf. Mochten jullie nog eens om een excursie-idee verlegen zitten. Zo ver over de grens is het niet.
En het is dus te combineren met een bedevaarttrip....
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » ma nov 12, 2018 20:34

In de VT het verhaal van topmelkers familie van der Mark. Altijd indrukwekkend (y) wanneer je leest hoe een bedrijf dat doet, maar een tijdje in BB kan dan toch rare dingen met je doen. Geen eigen bron meer durven gebruiken kost toch een hoop geld :? Het rantsoen wordt gemaakt door een onafhankelijk veevoederadviseur (y) die maar liefst 4 bedrijven uit de top 10 adviseert :o Dan is het raar om te lezen dat hij zijn naam niet wil noemen :? Betere reclame kun je je toch niet wensen, toch :yes:
Verder voert hij met de wind mee :D waar het waait lossen ze het meeste voer :yes: en als de wind draait zijn ze bereid het voer van de ene voergang naar de andere te kruien :D Al meddal een topprestatie (y) maar hoe ver wil je gaan...

Wil Meulenbroeks van LTO mag het ook eens uitleggen :? Nu praat hij mooi weer over de I&R affaire :roll: Hij is vergeten dat hij en Calon de veehouders er van langs gaven (n) Ook hij zemelt over 'klimaat', een loze kreet waarbij nagenoeg geen mens de lading weet te dekken :no: Opvallend is ook de switch van LTO. In 2014 hielden ze hun leden voor dat ze nog effe moesten wachten totdat ze los konden gaan. Nu is het 180 graden de andere kant op, minder minder en nog es minder koeien melken is het devies... :roll: en daar worden dan 3 bladzijdes aan verpest...

Niek Groot Wassink mag wat vertellen over risicomanagement. De opeenstapeling van regelgeving maakt bedrijven wankel, zo vertelt hij. Bij hem iig geen risico's. Alles maar ook alles is er afgedekt. Zelfs een schommelende melkprijs is tegenwoordig riskant en wordt 'gehedged' :| Iedereen weet dat bij 'hedgen' er een commissie gaat naar de tussenhandel dus netto ben je altijd slechter af. Raar dus eigenlijk. Of zorgelijk...

Ook een stukkie over MPR met de app :yes: Ik heb daar geen mening over maar ik ben onder de indruk hoe men ten midden van stront en water de smartphone schoon kan houden :o De mijne zou ws onder de strontduimen komen te zitten 8)

Een leuk verhaal over 2 Belgen die van Vlaanderen naar Wallonië zijn verhuisd en daar hun bedrijf door hard werken flink hebben uitgebreid (y) Kijk, dit zijn de leuke reportages (y) :yes: Gewoon recht toe recht aan, geen kunst en vliegwerk of met de wind mee voeren 8) kortom een mooie repo vol praktische handvaten (y) waar iedereen mee uit de voeten kan :yes:

Gerben pleit nog maar eens om (een deel van) de kunstmest te vervangen door dierlijke mest (y) Dit kan idd niet genoeg benadrukt worden (y) alleen moet Gerben me toch es uitleggen waarom we niet om het vraagstuk van CO2 heen kunnen.
De landbouw stoot slechts 2,7% van de gehele CO2 depositie uit :idea: Het zal wel aan mij liggen maar mij ontgaat het nut om van die 2,7% met kunst en vliegwerk (en vele offers!) 2,4% te willen maken, terwijl de grootvervuilers geen haar in de weg wordt gelegd en wereldwijd de 2 grootste grootmachten de komende 8 jaar nog nergens aan hoeven te voldoen.
We moeten af van dat mekaar na blaten wanneer het gaat over milieu, CO2 en klimaat.

Kom ik weer uit bij Meulenbroeks van LTO die klaagt dat Nederland door al die regels op achterstand komt tegenover de rest van de wereld. Allemaal krokodillentranen van Meulenbroeks (n) Hij gaat zelf mee in die CO2 waanzin (n) LTO staat zelf mede aan deze basis (n) dus in feite draaien ze zelf hun eigen leden de nek af (n)
Ik kan me hier erg kwaad over maken :evil: Dan denk ik VT waag daar es een reportage aan :idea:

We sluiten het luchtig af :) Van Bakel wordt 'zelfzuivelaar' aldus VT.
Volgens mij heeft Luc er ook al op gewezen dat melk afromen en apart verkopen geen zelfzuivelen is.
Beetje misleidende kop dus :yes: maar dat vergeven we Jaap :yes: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Flyinghollander » ma nov 12, 2018 23:10

heidehipper schreef:Donderdag op excursie geweest bij van der Mark in Veenwouden voeradviseur Ies Vegter
Flyinghollander

Berichtdoor Talis » di nov 13, 2018 11:15

Flyinghollander schreef:
heidehipper schreef:Donderdag op excursie geweest bij van der Mark in Veenwouden voeradviseur Ies Vegter

en?? kon je zien dat er bijna 50 kg melk onder de koeien zit..
Talis

Berichtdoor G.U. » di nov 13, 2018 11:25

Talis schreef:
Flyinghollander schreef:

ben er ook al twee keer geweest. met de open dag en met de lto fietsdag. het zijn gewone koeien, zie je niets aparts aan af. wel dat ze allemaal helemaal volgevreten zijn :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Talis » di nov 13, 2018 17:24

en?? kon je zien dat er bijna 50 kg melk onder de koeien zit..[/quote]
ben er ook al twee keer geweest. met de open dag en met de lto fietsdag. het zijn gewone koeien, zie je niets aparts aan af. wel dat ze allemaal helemaal volgevreten zijn :yes:[/quote]

ben er vorig jaar geweest. en was inderdaad geen bijzondere koeien. Eerder klein dan groot. Alleen toen waren ze toevallig net gezakt naar 35 kg melk... is soms wat vreemd.
Talis

Berichtdoor Flyinghollander » wo nov 14, 2018 23:12

Talis schreef:
Flyinghollander schreef:

Henk
Het rantsoen wordt gemaakt door een onafhankelijk veevoederadviseur (y) die maar liefst 4 bedrijven uit de top 10 adviseert :o Dan is het raar om te lezen dat hij zijn naam niet wil noemen :? Betere reclame kun je je toch niet wensen, toch

Daar reageerde ik op, begreep dat henk benieuwd was wie dat was.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » do nov 15, 2018 11:23

Was ik idd benieuwd naar (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor van wijk » vr nov 16, 2018 14:28

Karst-Jan ff uithoren, die weet t vast wel