Vakbladen (deel 3)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Vakbladen (deel 3)

Berichtdoor Sander » zo dec 31, 2017 09:08

Hookwood Holsteins schreef:
Sander schreef:hoe gaat dat buitenvoeren? kunt nou niet echt zeggen dat je mooi weer der bij hebt sinds pak hem beet augustus
Ze geven gewoon melk hoor. De koeien geven er niks om. Meng ook gewoon water bij in de mengwagen. Dak komt er direkt niet boven. Kan het geld wat dat zou kosten beter in fosfaatrechten steken....

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

zou me kunnen voorstellen dat je meer energie moet voeren
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 31, 2017 10:11

Sander schreef:
Hookwood Holsteins schreef:
Sander schreef:hoe gaat dat buitenvoeren? kunt nou niet echt zeggen dat je mooi weer der bij hebt sinds pak hem beet augustus
Ze geven gewoon melk hoor. De koeien geven er niks om. Meng ook gewoon water bij in de mengwagen. Dak komt er direkt niet boven. Kan het geld wat dat zou kosten beter in fosfaatrechten steken....

zou me kunnen voorstellen dat je meer energie moet voeren
Waarom?

Hookwood Holsteins

Berichtdoor Niels » zo dec 31, 2017 10:16

Omdat die Destry vaars tekort kwam en later afgevoerd moest worden vanwege vruchtbaarheidsproblemen.
Niels

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo dec 31, 2017 11:31

Niels schreef:Omdat die Destry vaars tekort kwam en later afgevoerd moest worden vanwege vruchtbaarheidsproblemen.

Was een tweedekalfs zelfs...
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Talis » di apr 10, 2018 13:01

stond stuk in veeteelt over duurzaamheid bij mts aalderts. Het kan aan mij liggen. Maar die stal lijkt mij serieus overbevolkt. Boxen waren goed gevuld met koeien. En voerhek stond helemaal vol. vond ik geen reclame voor duurzaamheid..
Talis

Berichtdoor john verhaar » wo apr 11, 2018 01:28

Je stal goed benutten lijkt mij juist wel heel duurzaam :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Talis » wo apr 11, 2018 04:44

john verhaar schreef:Je stal goed benutten lijkt mij juist wel heel duurzaam :idea:

duurzaam en duurzaamheid is niet hetzelfde...
Talis

Berichtdoor king » wo apr 11, 2018 18:09

Vond t stukje over die duitse topmeker interessanter :yes:
Daaruit blijkt wel weer, dat zo'n voermengwagen voor veel boeren gewoon een veel te duur speeltje is :roll: :roll:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Talis » wo apr 11, 2018 19:58

king schreef:Vond t stukje over die duitse topmeker interessanter :yes:
Daaruit blijkt wel weer, dat zo'n voermengwagen voor veel boeren gewoon een veel te duur speeltje is :roll: :roll:

hij spendeert het weer aan een medewerker met zn krap 60 koetjes..
Talis

Berichtdoor sivert » wo apr 11, 2018 21:26

Talis schreef:

Wel knap dat iemand met 60 koeien een medewerker kan hebben (y)
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » wo apr 11, 2018 21:30

sivert schreef:
Talis schreef:

Wel knap dat iemand met 60 koeien een medewerker kan hebben (y)

Moah, als je een beetje je best doet en geen gekke dingen dan kun je met 60 koeien mooi wat geld verdienen :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » do apr 12, 2018 10:19

G.U. schreef:Moah, als je een beetje je best doet en geen gekke dingen dan kun je met 60 koeien mooi wat geld verdienen :yes:

Het bedrijf was ondertussen behoorlijk gedateerd. De afgelopen decennia was er niks meer bij gebouwd oid :no: Hij gaf aan dat zijn zoon boer wilde worden maar dat dit wel es lastig zou kunnen zijn. Dan moest ie flink investeren om de boel bij de tijd te krijgen en ook qua omvang was ie eik veelste klein, zo gaf ie zelf al aan... :?

Denk een gevalletje netjes op de winkel passen :idea: Prima als je dat wil (y) maar dan weet je bij voorbaat dat je zeer wss de laatste boer bent daro...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » do apr 12, 2018 16:36

Met zo’n producie is er genoeg omzet om te investeren zou je zeggen. €1400 pacht is wel stoef. En om de paar jaar grasland vernieuwen kost ook een mooie duid. Wat minder vaak opnieuw inzaaien en productie erlies voor lief nemen kon hij nog wel eens meer mee verdienen...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Jaap » do apr 12, 2018 20:40

Goed om te merken dat dit verhaal goed gelezen is. Het was een van mijn meest bijzondere bedrijfsbezoeken van afgelopen jaar.
Een eigenzinnige veehouder die leefde voor zijn koeien. Die medewerker heb ik bewust genoteerd en is dus opgemerkt, wel wetende dat de medewerker minder bedeeld was en geen trekker mocht rijden, en niet kon melken. Dus vooral het oerdegelijke handenarbeid zoals voeren, boxen schoon maken en vooral die kalverstal schoon houden. Het bedrijf was beslist gedateerd, maar super schoon.
En wat een beste koeien. Als je omrekent zit ie dit 40 kg melk per dag te melken. Dat vond ik nog wel geloofwaardig, en hij had super best voer, maar die lage krachtvoergift.... Ik heb geen cijfers gezien, maar dat was toch wel heel minimaal.

Helaas zat ie wel wat in de put: hij twijfelde nog of ie zo wel door kon boeren en wat ie moest doen. Toch sneu dat topkoeienliefhebbers en koeienverzorgers geen toekomst meer zien.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Flyinghollander » vr apr 13, 2018 05:22

Jaap schreef:Goed om te merken dat dit verhaal goed gelezen is. Het was een van mijn meest bijzondere bedrijfsbezoeken van afgelopen jaar.
Een eigenzinnige veehouder die leefde voor zijn koeien. Die medewerker heb ik bewust genoteerd en is dus opgemerkt, wel wetende dat de medewerker minder bedeeld was en geen trekker mocht rijden, en niet kon melken. Dus vooral het oerdegelijke handenarbeid zoals voeren, boxen schoon maken en vooral die kalverstal schoon houden. Het bedrijf was beslist gedateerd, maar super schoon.
En wat een beste koeien. Als je omrekent zit ie dit 40 kg melk per dag te melken. Dat vond ik nog wel geloofwaardig, en hij had super best voer, maar die lage krachtvoergift.... Ik heb geen cijfers gezien, maar dat was toch wel heel minimaal.

Helaas zat ie wel wat in de put: hij twijfelde nog of ie zo wel door kon boeren en wat ie moest doen. Toch sneu dat topkoeienliefhebbers en koeienverzorgers geen toekomst meer zien.

Wat was zijn rantsoen dan bv als ik vragen mag. Mooie foto's
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Community