nieuwe ontwikkelingen

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

nieuwe ontwikkelingen

Berichtdoor boer pieter » ma jan 11, 2016 10:38

ik heb in het verleden best veel dingen uit geprobeert en ben nu op een punt gekomen dat ik het niet meer zo snel doe omdat het niet echt veel toe voegt ,bv tepel voeringen in 99 molk ik met een stranko 2 x 4 en toen moest ik 4 kante voeringen hebben omdat dat veel sneller zou melken, heb het toen geprobeert maar ging niks sneller wel een stuk duurder ,toen moest ik boumatic klauwen hebben want dan kon de melk sneller weg komen en molk ik sneller ,oke maar toen was de melkleiding te dun daarna was de melkpomp te klein veel kosten voor 10 min ,ik had een tim wagen (veredelde mest wagen )om te voeren ,maar de deskundigen vonden dat een mengwagen veeeeel beter was dus toen een keenan gekocht ,het was veel minder werk maar de koeien gingen er niet echt veel meer door geven ,wel meer kosten ,kruisen heb ik ook jaren gedaan met rdm jersey monties en roodbont ,kreeg een bonte verzammeling van koeien en die minder melk gaven ,toen heb ik een stal gebouwt met zand in de boxen ,wat goed is voor de koeien maar slecht voor alles wat er bij komt putten vol met zand loonwerkers die klaagde schuivers die die slijten als gekken veel onderhoud , toen de boel verkocht en hier gekomen met een goede hf veestapel en een stal met matten en roosters ,daar heb ik een schuif in gezet en ikpersoonlijk vind het veel aangenamer werken ,nieuwe dingen zo als cv voeren en veel tijd en energie zie ik niet zitten ,beetje water door het mengsel doe ik ook al zeker 8 jaar en is geen cv ,nu komt er een nieuw eiwit vervanger van insekten ben wel benieuwt maar ga het direkt niet proberen ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: nieuwe ontwikkelingen

Berichtdoor poekske » ma jan 11, 2016 10:59

Lees ik dat goed pieter, gaven je koeien niet meer als je de keenan kocht? :shock: je was er toch zo geweldig tevreden over 8)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Niels » ma jan 11, 2016 12:12

Je hebt tenminste nog geen copulsation gekocht zoals mij. 15000 euro voor die rommel en er na vier maanden weer uitgetrokken 8) Thats life. :cheers:
Niels

Berichtdoor Flyinghollander » ma jan 11, 2016 12:43

Niels schreef:Je hebt tenminste nog geen copulsation gekocht zoals mij. 15000 euro voor die rommel en er na vier maanden weer uitgetrokken 8) Thats life. :cheers:

Wat ging er mis?
Flyinghollander

Berichtdoor Sander » ma jan 11, 2016 12:56

ja ben ook benieuwd
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » ma jan 11, 2016 14:52

Niels schreef:Je hebt tenminste nog geen copulsation gekocht zoals mij. 15000 euro voor die rommel en er na vier maanden weer uitgetrokken 8) Thats life. :cheers:

Op mn vorige melkstal had ik 'stimopuls' , bedoeld om de melkafgifte te bevorderen.
Bij ons was het juist dat de koeien hun melk optrokken. Gelukkig kon ik het in de computer gewoon op 'uit' zetten dus verder geen schade van (y)

Inkruisen doen wij inmiddels een kleine 30 jaar en bevalt nog steeds (y) Tis ideaal voor poor farmers zoals ik :yes: dus voor ons was die destijds nieuwe ontwikkeling een goede (y)
Alle collega's op de studieclub waren er meestal wat lacherig over en meenden unaniem dat iets wat niet zwartbont, groot en mager was, per definitie geen melk kon geven :mrgreen:
Ja goed, inkruisen is inmiddels al jaren hot (y)

Verder voerde ik ruim 30 jaar geleden aardappelpersvezels en pure zetmeel aan de koeien. Destijds kwamen verschillende veehouders kijken en ze dachten allemaal dat de koeien moddervet zouden worden van dat 'stierenvoeier' :mrgreen:
Toen ik gegeven moment zelfs een (gratis) vracht appels in mn silo had liggen werd ik definitief voor gek verklaard :yes:
Tegenwoordig zijn bijproducten heel normaal in de melkveehouderij :yes:

Ook begonnen we in 1987 met gemengd voeren. Indertijd ook iets wat toen vooral de stierenmesters deden.
Vandaag de dag heeft met name in onze provincie de grote helft een mengwagen :yes:

In 1985 kocht ik een halfgedragen diepwoeler met vorenpakker en drukrol. Toen de dealer 'm in hun werkplaats in mekaar aan het zetten waren bedacht ik ineens dat ik niet eens een slepper had die het ding kon trekken :oops:
Al gauw bedacht ik dat mn werkgever het ding mocht gebruiken als ik zijn dikke Fendt thuis er voor mocht gebruiken :yes:
In die tijd was land vastrijden met dubbellucht en daarna je land verpoederen met triltandje met rol nog mode dus geregeld stonden er collega's langs de kant te kijken wat die rare vogel nu allemaal aan het doen was :wink:

Laatste 'vernieuwing' bij ons was in 2002 toen ik 15 km verderop een ouwe farm kocht met het idee er een moderne melkveehouderij op te bouwen en de huidige farm te verkopen.
Ik was al minstens 10x failliet verklaard :cheers: voordat ik bij de notaris was geweest :wink: en mijn huidige buurman meent nog steeds stellig dat ik minstens 2x ben weggekocht :mrgreen: want wie ging er nu in hemelsnaam vrijwillig verhuizen zei ie :lol:
Toen jaren later bil zich terug trok uit de farm werd ik weer geregeld failliet verklaard door de omgeving :cheers:

Ik noem dit alles ook een 'nieuwe ontwikkeling' omdat als ik dit in 2002 niet gedaan had ik nog steeds op een locatie zat met beroerde verkaveling en geen enkele kans had op uitbreiden.

Heb wel het idee naarmate de leeftijd vordert ik steeds minder open sta voor vernieuwingen... :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Roderick » ma jan 11, 2016 18:38

Ach, ik denk dat iedereen genoeg dingen geprobeerd heeft die achteraf niet brachten wat je gedacht had. :roll:
Stimopuls was hier ook zo'n ding dat idd makkelijk af te zetten was, want het was gewoon ruk, net als de kick off beveiliging.
Was niet goed in te stellen (n) , als je hem ruimer zette bleef hij gewoon liggen als ze het melkstel aftrapte, en als je hem iets gevoeliger zette trok hij alles eronderuit als een koe ook maar een beetje lucht begon te zuigen. (n) (n) :x

En zo kan ik nog wel 50 dingen opnoemen die niet werkte, maar we hebben ook meer als genoeg dingen gehad die na wat geduld en aanpassing wel goed werken.
Eerste "milkrites" kreeg ik in NL zo'n 7 jaar geleden van John Verhaar (y) ...werkte niet, en koeien molken niet goed leeg aan die tepelvoering, Toch wat verder gaan zoeken en de vierkanten van Heemskerk geprobeerd.......die lagen er na 2 weken weer uit, koeien molken niet goed uit. Toen op advies van Heemskerk eerst 6 maanden met een kleinere ronde gaan melken, en toen de vierkante er weer in + natte meting en afstelling veranderd. Toen maandje doorbijten en toen ging het (y) (y) , en veel betere speenpunten, want dat was de reden waarom we er aan begonnen. Toen hier in Canada met 4 kanten begonnen. Ging (y) , maar als de tepelvoering op 800 tot 1000 melkingen zat begonnen ze teveel af te zakken en lucht te zuigen. Hadden we in NL niet, maar met dit merk 4 kante wel. Toen naar Milkrite met kopbeluchting, en na een paar weken doorbijten was dat probleem ook opgelost, en ging het melken ook nog een stukje sneller.

Moraal van het verhaal is dat je zowiezo iets de tijd moet geven om het te laten werken, en niet meteen alles eruit moet knikkeren als het niet meteen doet wat je verwacht.

Als ik hier dan ooit lees dat iemand 1 maand een bepaald soort mineralen heeft gebruikt en geen verschil ziet :? , of 2 weken met een mengwagen gevoerd heeft en dan zegt dat het verbeterd dan denk ik :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Mineralen praat je over 2-3 maanden voordat je echt iets kunt zien, en mengwagen durf ik best te stellen dat iedere koe in de koppel weer een keer gekalfd moet hebben en opgestart met TMR, voordat je echt verschil kunt zien. :!:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor bekapper » ma jan 11, 2016 21:13

Toch effe tegengas. Ik kan genoeg verhalen plaatsen van klanten. Rantsoenwisselingen kan je al merken na een paar dagen aan de melk of de mest. Dit kan eventueel ook met beginnen mengen. 1 klant gehad met vergiftiging door mineralen. Begon dit reeds te merken na de 1ste dag. Hij wist pas na 5 dagen dat de mineralen de schuldigen waren. Hij ging ervan uit dat de brok juist was. Belangrijke veranderingen kun je snel zien. Kleine veranderingen duurt langer.
bekapper

Berichtdoor jvt » ma jan 11, 2016 22:33

Wij zitten nu ruim drie jaar op deze locatie, en nog nooit zoveel dingen geprobeerd en veranderd. Waar we in NL graag maaiden, harkten, toevoegmiddel erbij en klaar, werkte dat hier ruk, nl teveel zand erbij. Nu dus weer alles schudden, liefst 2x. Geprobeerd zonder vc, drie maanden lang, blij dat we weer voercomputers hadden. Keenan mengwagen erbij gekocht, twee jaar lang proberen, en blij dat t ding van het erf af is. Mais zaaien onder folie, ook al mee gestopt. Als t klimaat te koud is om gewoon mais te telen, teel je beter geen mais (q) . Enkelvoudige krachtvoeders in de schuur ipv silo's met vijzels, ook al weer mee gestopt. Veel stof, veel verlies en alles behalve nauwkeurig doseren in de mengwagen. Voederbieten hebben we nu ook voor t eerste jaar, lijkt positief, maar of het een blijvertje is, is de vraag. Kuilen dekken we nu af met bijprodukten, dit werkt wel super. Niets beter dan grond op het plastic vd kuil, maar hier geen optie. Kortom, je moet af en toe iets proberen, anders wordt t ook saai, maar in het achterhoofd houden dat als je twee zaken nieuw oppakt, er na een tijdje eentje een blijvertje is, andere heb je van geleerd en je doet het nooit meer.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor jan.nl » ma jan 11, 2016 23:13

Doe graag mee bij nieuwe ontwikkelingen,maar beperk me nu dan ook alleen met alles rond koeien en stallen,machines op het land laat ik voorlopig aan anderen over...

Was vroeger de eerste in deze omgeving die HF gebruikte,de plaatselijke kalverschetser was er helemaal overstuur van,kon nooit goed gaan ,allemaal botten en het tekenen was voor hem een ware kwelling met al die stippen :wink:
Toch maar door gezet, weldra volgde de rest.
Net als bij Henk ook boerderij verplaatst,volgens de(afg....) buurt was ik dus al snel failliet...
Quota kopen,was 1 vd eersten in deze buurt :oops: duurde nog een hele tijd voordat men er over durfde praten :lol:
We haalden de zijwanden uit de schuur(1.20 mtr,)kon ook niet :wink: Kwamen boeren kijken(pa En zoon)Pa wilde 50 cm er uit en zoon 90 cm,ze werden het eens met een 60 cm opening :!:
Hier in 1998 melkrobots geplaatst,Op open dag hoorde je de mensen mompelen,dit kan nooit goed gaan..jaren later kopen ze ook
zo,n knecht,want tis best wel handig wel zo,n ding :wink:
Heb ook nog geprobeerd windmolen te plaatsen,na veel berekenen ,informeren en dikke map papier rijker,bleek de zendmast hier in de omgeving spelbreker te zijn :|
Zo ff een paar nieuwe ontwikkelingen die op mijn pad kwamen :yes:
Kan zo nog wel ff doorgaan,want in 40 jr boeren komt er heel veel langs.... :|
Moraal van het verhaal is ,doe je het net iets anders dan kan het niet :no:maar voor een ander rekenen kan je niet :no:
Voorlopig blijf ik m.n eigen ding wel doen en zullen er altijd mensen blijven die iets niet begrijpen. :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Roderick » di jan 12, 2016 00:28

bekapper schreef:Toch effe tegengas. Ik kan genoeg verhalen plaatsen van klanten. Rantsoenwisselingen kan je al merken na een paar dagen aan de melk of de mest. Dit kan eventueel ook met beginnen mengen. 1 klant gehad met vergiftiging door mineralen. Begon dit reeds te merken na de 1ste dag. Hij wist pas na 5 dagen dat de mineralen de schuldigen waren. Hij ging ervan uit dat de brok juist was. Belangrijke veranderingen kun je snel zien. Kleine veranderingen duurt langer.

Jij praat over een situatie waar het niet lekker loopt :roll: .....ik heb het over een situatie waar het eigenlijk best (y) loopt, maar waar je een stapje verder wil.
Ik vind gewoon dat je ZEKER als jonge boer altijd moet streven voor beter, want als we dat niet meer doen, gaan we langzaam maar zeker achteruit. (n)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Niels » di jan 12, 2016 06:54

Sander schreef:ja ben ook benieuwd

Dan moet je het ook eens een proberen 8)
Niels

Berichtdoor Flyinghollander » di jan 12, 2016 11:35

Niels schreef:

flauw, je kan toch jou bevindingen wel zeggen :?:
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » di jan 12, 2016 20:10

Flyinghollander schreef:
Niels schreef:

flauw, je kan toch jou bevindingen wel zeggen :?:

Dat scheelt sander dan iig weer 15.000 euro :wink:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor bekapper » di jan 12, 2016 20:22

Roderick schreef:
bekapper schreef:Toch effe tegengas. Ik kan genoeg verhalen plaatsen van klanten. Rantsoenwisselingen kan je al merken na een paar dagen aan de melk of de mest. Dit kan eventueel ook met beginnen mengen. 1 klant gehad met vergiftiging door mineralen. Begon dit reeds te merken na de 1ste dag. Hij wist pas na 5 dagen dat de mineralen de schuldigen waren. Hij ging ervan uit dat de brok juist was. Belangrijke veranderingen kun je snel zien. Kleine veranderingen duurt langer.

Jij praat over een situatie waar het niet lekker loopt :roll: .....ik heb het over een situatie waar het eigenlijk best (y) loopt, maar waar je een stapje verder wil.
Ik vind gewoon dat je ZEKER als jonge boer altijd moet streven voor beter, want als we dat niet meer doen, gaan we langzaam maar zeker achteruit. (n)

Ook als het goed gaat, kunnen veranderingen snel effect hebben. Klopt wel: als het goed gaat is het moeilijker nog beter te doen.
Ben ook wel voor vooruitgang ook al ben ik geen jonge boer maar een oudere bekapper. :wink:
bekapper

Volgende

Keer terug naar Community