Talis schreef:bekapper schreef:Idd, ziet er af en toe wel leuk uit in de weide, maar voor koe zelf is een goede stal veel beter

ja logisch. heb jij meer werk bekapper..[/quote]
Problemen komen vooral voor rond kalven en rantsoenwisselingen. In de stal kan je constanter voeren. Buiten is het de ene dag koud dan weer warm dan weer droog dan weer nat. Ik zie geen betere klauwen waar de koeien buiten gaan. De problemen komen NIET door de ondergrond.
Bij diegenen waar de stinkpoot geneest, kom ik steeds minder. Ook waar ze het ganse jaar binnen blijven.[/quote]
Haha. Flauwekul. Problemen komen ALTIJD door de ondergrond. Je denkt toch niet dat een koe die altijd buiten loopt ooit van mortellaro of stinkpoot zou hebben gehoord. Laat me niet lachen..[/quote]
Problemen door de ondergrond komen enkel als die te ruw is. Dan kunnen de klauwen niet snel genoeg groeien. De breekkracht van een gezonde klauw vooraan zit op 900kg/vierk. cm, achteraan op 300kg/vierk. cm. 'tIs als die klauw niet gezond is (door bevangenheid) of als ze de klauw verkeerd gebruikt (door stinkpoot) dat de belasting voor problemen zorgt.
In september ben ik naar de almabtrieb geweest in Tirol. Deze koeien lopen een ganse zomer op de zo gezonde alpenweiden. Ik heb daar geen Mortellaro gezien. De laatste helft van de groepen hadden allemaal serieus stinkpoot en liepen met de hakken tegen het uier. Als daar de Mortellaro bacterie wordt binnengebracht, kun je wel raden wat er gebeurt.
Ondanks de droge zomer hadden ze ook veel meer last gehad van tussenklauwontsteking.