Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor teuntje93 » zo okt 22, 2017 12:25

Goed bezig Poekske! Succes!
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor poekske » zo okt 22, 2017 16:34

Bedankt iedereen
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor MelkboerLuc » zo okt 22, 2017 20:33

poekske schreef:bij deze even mededelen dat ik vanaf 01/01/2018 de slagerij overneem van mijn baas.

gefeliciteerd met beide beslissingen en acties
zal je schoonbroer niet zo happy mee zijn dat je niet meer hele dagen freelance op de boerderij loopt
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor poekske » ma okt 23, 2017 07:16

Krijgt ie minder commentaar ook hé, ofwel spaar ik dat op voor de donderdag 8)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Tommetje » ma okt 23, 2017 08:45

Ik heb poekske helaas niet zo zien dansen als dat discodanserke van Robert, zaterdag op zijn huwelijk. (Zal ook nooit gebeuren denk ik) :?
En @Luc, nu moet ik gewoon weer wat harder zelf werken en ben ik weer een beetje meer baas op eigen bedrijf. :D
Voor het trekkerwerk zal ie wel nog steeds langskomen. (volgens mij sluit hij daar zelfs de slagerij voor) :D
Tommetje

Beroep: Koeieboer, beetje zwieneboer,... en robotboer

Berichtdoor john jakobs » wo okt 25, 2017 08:49

deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Erikjan » ma nov 13, 2017 09:14

NRC: ‘Mestbedrijven frauderen met transport’

Geplaatst op zaterdag 11-11-2017

Bijna twee op de drie mestbedrijven in Oost-Brabant en Noord-Limburg is beboet, verdacht of veroordeeld wegens fraude. Dat meldt het NRC op basis van eigen onderzoek.

Veehouders mogen slechts een deel van de varkens- en koeienmest uitrijden. Dit ter voorkoming van een overschot aan fosfaat en stikstof in de grond. NRC schrijft dat 64 procent van boeren, transporteurs, mestverwerkers en handelaars in die regio's fraudeert of verdacht wordt van fraude met mesttransport, vervalsen van administratie en het omzeilen van gps-controles.

Boeren werken volgens het NRC samen met transporteurs en doen alsof ze mest vervoeren. De administratie klopt maar in de praktijk rijden vrachtwagens leeg heen en weer.
Het dagblad deed uitgebreid onderzoek naar de praktijken en vroeg gegevens op bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO). Zaterdag publiceerde NRC al haar bevindingen.

Verder meldt de landelijke krant dat de Rabobank transporteurs en handelaren in dierlijke mest financierde, terwijl de bank wist dat ze zich ’stelselmatig’ schuldig maakten aan fraude met mest. Volgens het NRC trad een regiokantoor op als bankier van een man die werd verdacht van mestfraude, door het NRC ’een van de bekendste mestfraudeurs van Nederland’ genoemd. De NVWA en de Rabobank hebben nog niet op de berichtgeving van het NRC gereageerd.

Landbouwminister Carola Schouten zegt 'enorm boos' te zijn over de frauderende mestbedrijven en wil tekst en uitleg van betrokken brancheorganisaties.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Henk » ma nov 13, 2017 17:35

Is de trend tegenwoordig; eerst moord en brand schreeuwen, daarna pas onderzoeken... :roll:
Maandje geleden steigerde de provincie omdat zowat elke Brabantse veehouder zich niet aan hun milieuvergunning hield.
Grote koppen in de krant. Met name Oirschot kreeg op zn flikker omdat ze niet handhaafden...

Afgelopen week excuses van de provincie. De feiten lagen nl toch net effe anders...

Ongetwijfeld zal er wat loos zijn in de mestwereld. Dat is al zolang de mestwet bestaat.
Maar zoek dan eerst uit wát er aan de hand is ipv eerst staan te blèren en daarna pas de boel te onderzoeken...

Dat LTO mee blèrt vind ik beschamend :idea:

Let maar op. Daluk roept LTO dat dit rechtvaardigt dat Brabant versneld aan de luchtwasser moet...
Tis een smerig spel van de provincie.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » ma nov 13, 2017 18:17

Waar rook is is vuur denk ik dan. Maar als de nrc bewijzen heeft, overhandig die dan aan de nvwa. Dan kan er wat aan gedaan worden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di nov 14, 2017 11:07

Dat bedoel ik :yes: Benoem de fraude met naam en toenaam :idea:
Maar tot heden kan ik er op het www niks over terug vinden.
Jaren geleden hadden we Niels Lentjes. Fraude op en top en terecht aan de schandpaal genageld (y)

Henk

Berichtdoor coen dp » di nov 14, 2017 12:17

Henk schreef:Dat bedoel ik :yes: Benoem de fraude met naam en toenaam :idea:
Jaren geleden hadden we Niels Lentjes. Fraude op en top en terecht aan de schandpaal genageld (y)

https://www.rechtspraak.nl
zoek maar is op meststoffenwet :wink: en dan heb je degene die boete accepteren zonder het aan te vechten nog niet eens gehad :no:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Robert » di nov 14, 2017 12:45

Henk schreef:
Roderick schreef:Het zijn toch ook wel echt een stel zielige mierenneukers geworden op VTF :shock: :shock:

Eerst wordt er eindeloos gezevert dat er dan maar eens via onderzoek aangetoond moet worden dat aAa werkt. :yes:

Dan wordt het aangetoont dat het werkt, gaan ze weer eindeloos zeveren dat het nooit kan kloppen en dat het nie waar kan zijn. :roll: :roll:

Al die regeltjes en P problemen maakt de NL farmer volgens mij niet echt vrolijker :shock: :?
Vooral als je dan ook nog in Oeffelt woont of all places, dan begin je gemiddeld de dag al met een bak azijn. :oops: :cry:

Spijker op de kop Rody :idea:
Onze sector is vooral druk mekaar zwart te maken. Intensief tegen extensief. Weiders tegen niet-weiders, grondgebonden tegen niet-grondgebonden, snelle groeiers tegen gematigde groeiers noem maar op.

Een ideaal milieu voor de stropdassen om er moeiteloos de ene zinloze wet na de andere er door te drukken.

Op FB waren LTO en enkele boeren er als de kippen bij om een niet-gestaafd bericht van het NRC te gebruiken om al die Brabantse boeren maar es duidelijk te maken dat het viespeuken zijn.
Trek je het verhaal van het NRC in twijfel maken ze je meteen uit voor intensieve Brabander.

Dat dusss...

Maar even uit het aAa gedeelte gehaald van die Brabanders lullen je de oren van de kop, met gekakel van een kop zonder kop :lol:

Intensieve brabander, Tjs, 60% van de geproduceerde mest in Branbant moet de (provincie) grens over.
Kun je wel zeggen dat 't niet intensief is, maar ja, de feiten liggen wederom anders :wink:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Henk » di nov 14, 2017 14:37

coen dp schreef:
Henk schreef:Dat bedoel ik :yes: Benoem de fraude met naam en toenaam :idea:

https://www.rechtspraak.nl
zoek maar is op meststoffenwet :wink: en dan heb je degene die boete accepteren zonder het aan te vechten nog niet eens gehad :no:

Daar staan er idd van anderhalf jaar geleden en langer :yes: En om er 1 uit te pikken; Groesbeek ligt niet in Brabant :)
Ik denk wanneer je de uitspraken tegen alle BV-tjes van Niels Lentjes dr uit filtert dat er weinig over blijft :mrgreen:

Maar hier gaat het niet om :idea:
Ik heb het over de stennis die het NRC schopt, terwijl niemand weet over wie het gaat :no:
Het is verrassend hoe iedereen, zelfs de immer evenwichtige Robert :wink: , als een kip zonder kop mee gaat lopen trollen.

Want Robert, waar zeg ik dat Brabant niet intensief is :?: En intensief staat vlgs jou synoniem voor fraude :?: En wat heeft wel of niet intensief met dat artikel in het NRC van doen :?:

Of leg even uit wat er precies aan de hand is :yes: Ik ben er iig reuze nieuwsgierig naar :yes:

Henk

Berichtdoor van wijk » di nov 14, 2017 15:06

Dat NRC artikel is vooral over vaste mest: bijvoorbeeld dat een shovel bij de vrachtwagen op de brug erbij komt staan voor de vol-weging. De grote bulk is volgens mij nog steeds drijfmest vervoer en dat is veel strakker geregeld met wegen en monsteren.

Dat injecteren van stikstof en fosfaat in het monster kan wel. Maar de ontvangende akkerbouwer zal daar niet blij mee zijn als zn gewas niet groeit.

En bovendien.... de mestaanvoernorm is al zo scherp dat je niet meer gaat tekenen voor mest die je niet krijgt.

Dus.... NRC verhaal van die ene chauffeur en dat ene bemiddelingskantoor zal wel kloppen maar tis maar een beperkt deel en vooral een hoog gehalte Brabant-bashen. (n) (n)
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor marcelv » di nov 14, 2017 15:45

van wijk schreef:
Dus.... NRC verhaal van die ene chauffeur en dat ene bemiddelingskantoor zal wel kloppen (n)

Waarom denk je dat ?
marcelv

VorigeVolgende

Keer terug naar Community