Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor Talis » wo feb 06, 2019 08:18

bekapper schreef:Idd, ziet er af en toe wel leuk uit in de weide, maar voor koe zelf is een goede stal veel beter :yes:

(y)[/quote]

ja logisch. heb jij meer werk bekapper..[/quote]

Problemen komen vooral voor rond kalven en rantsoenwisselingen. In de stal kan je constanter voeren. Buiten is het de ene dag koud dan weer warm dan weer droog dan weer nat. Ik zie geen betere klauwen waar de koeien buiten gaan. De problemen komen NIET door de ondergrond.
Bij diegenen waar de stinkpoot geneest, kom ik steeds minder. Ook waar ze het ganse jaar binnen blijven.[/quote]

Haha. Flauwekul. Problemen komen ALTIJD door de ondergrond. Je denkt toch niet dat een koe die altijd buiten loopt ooit van mortellaro of stinkpoot zou hebben gehoord. Laat me niet lachen..
Talis

Berichtdoor Flyinghollander » wo feb 06, 2019 08:36

En de andere pootproblemen dan? Alles heeft voordelen en nadelen :idea:
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » wo feb 06, 2019 09:04

Talis schreef:
bekapper schreef:Idd, ziet er af en toe wel leuk uit in de weide, maar voor koe zelf is een goede stal veel beter :yes:

(y)

Problemen komen vooral voor rond kalven en rantsoenwisselingen. In de stal kan je constanter voeren. Buiten is het de ene dag koud dan weer warm dan weer droog dan weer nat. Ik zie geen betere klauwen waar de koeien buiten gaan. De problemen komen NIET door de ondergrond.
Bij diegenen waar de stinkpoot geneest, kom ik steeds minder. Ook waar ze het ganse jaar binnen blijven.[/quote]

Haha. Flauwekul. Problemen komen ALTIJD door de ondergrond. Je denkt toch niet dat een koe die altijd buiten loopt ooit van mortellaro of stinkpoot zou hebben gehoord. Laat me niet lachen..[/quote]
Dan zouden schapen ook nooit kreupel moeten zijn..! Maar ben het wel
Met je eens dat stinkpoot en mortelaropatienten over het algemeen beter opknapen als ze dag en nacht weiden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor bekapper » wo feb 06, 2019 17:25

Talis schreef:

(y)

Haha. Flauwekul. Problemen komen ALTIJD door de ondergrond. Je denkt toch niet dat een koe die altijd buiten loopt ooit van mortellaro of stinkpoot zou hebben gehoord. Laat me niet lachen..[/quote]

Problemen door de ondergrond komen enkel als die te ruw is. Dan kunnen de klauwen niet snel genoeg groeien. De breekkracht van een gezonde klauw vooraan zit op 900kg/vierk. cm, achteraan op 300kg/vierk. cm. 'tIs als die klauw niet gezond is (door bevangenheid) of als ze de klauw verkeerd gebruikt (door stinkpoot) dat de belasting voor problemen zorgt.
In september ben ik naar de almabtrieb geweest in Tirol. Deze koeien lopen een ganse zomer op de zo gezonde alpenweiden. Ik heb daar geen Mortellaro gezien. De laatste helft van de groepen hadden allemaal serieus stinkpoot en liepen met de hakken tegen het uier. Als daar de Mortellaro bacterie wordt binnengebracht, kun je wel raden wat er gebeurt.
Ondanks de droge zomer hadden ze ook veel meer last gehad van tussenklauwontsteking.
bekapper

Berichtdoor bekapper » wo feb 06, 2019 18:16

[quote="G.U. Maar ben het wel
Met je eens dat stinkpoot en mortelaropatienten over het algemeen beter opknapen als ze dag en nacht weiden[/quote]

Kleine Mortellaroplekken kunnen genezen met buitengaan. Grote niet zonder behandeling.
Bij gezonde klauwen kan er lucht aan de tussenklauwhuid. Omdat stinkpoot een lichte zwelling veroorzaak, kan er geen lucht meer tussen. Daarom geneest ergere stinkpoot niet bij buitengaan.
bekapper

Berichtdoor bekapper » do feb 07, 2019 20:30

Hé, je geeft toch nog nie op zeker
bekapper

Berichtdoor G.U. » do feb 07, 2019 22:27

bekapper schreef:Hé, je geeft toch nog nie op zeker

Tegen wie heb je het precies?
Maar koeien die in het gras lopen hebben veel schonere klauwen incl tussenklauw en dat is dus veel beter tegen stikpoot en mortelaro. Behalve als het een natte drekbende is natuurlijk
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor bekapper » vr feb 08, 2019 19:00

Tegen U en tegen Talis, ik dacht er een leuke discutie van te maken.
Bij klauwen die niet erg zijn aangetast, heb je gelijk.
De mortellaro bacterie dringt ook in de wond. De rollen zich op en wachten het volgende zwakke moment af om toe te slaan.
Bij erge stinkpoot is de zwelling op de tussenklauwhuid zo groot dat er geen lucht tussen kan. De buitenkant van de klauwen is wel properder maar daar zit geen stinkpoot. Misschien dat die niet erger wordt met buitengaan. Genezen doet die zeker niet.
bekapper

Berichtdoor G.U. » vr feb 08, 2019 20:12

Uit zichzelf geneest mortelaro en stinkpoot niet maar met behandeling zal dat naar mijn mening in een mooi weideseizoen beter gaan dan op stal
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Roderick » vr feb 08, 2019 20:25

Ligt eraan waar je zit.
Op zand mischien wel, maar op klei in nattere periodes gaat er allemaal klei aan die plek zitten en wordt het alleen maar erger. (n) (n)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor bekapper » vr feb 08, 2019 21:28

Behandeling is altijd beter, ook op stal. Als je een mooi weideseizoen hebt, zal dit nog beter helpen.Je moet echter niet behandelen zoals in vele bekapfilmpjes: een beetje gel erop soppen en misschien nog verband en met 1 behandeling kom je er ook niet. Je moet ook de tussenklauwhuid behandelen. Ook niet even sprayen maar de klauwen desnoods open wringen anders bereik je ook dan de tussenklauwhuid niet. Als je klauwen bekapt, bekijk dan eens de GEHELE tussenklauwhuid en ga er eens over met een vinger. Pas als deze volledig glad is,is de klauw waarschijnlijk genezen van stinkpoot. Waarschijnlijk want het begin kan je niet zien omdat de wondjes dan te klein zijn. Je bent pas echt zeker als je er waterstofperoxide op giet. Als ze dan achteraf niet staat te schudden, ben je zeker.
bekapper

Berichtdoor john jakobs » zo feb 10, 2019 19:11

https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... ustrali%EB 1000 mm in 4 dagen,, wauw dat dat kan
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Vorige

Keer terug naar Community