Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor hendrik83 » do nov 16, 2017 10:49

Henk schreef::lol: :lol: :cheers: :cheers:

Overigens wil ik effe ingrijpen; opelmanta, intermediairs frauderen alleen omdat een veehouder dat graag wil.
Ik kijk reikhalzend uit naar een gespecificeerd rapport waarin ik kan lezen wat de vergrijpen waren.

Dat NRC half Nederland over de flos weet te krijgen door te stellen dat er 'mestwagens leeg heen en weer reden' zou zomaar uit een tweederangs Netflix pulpmovie kunnen komen :mrgreen:

Ik wil dan graag weten wat de winstgevende gedachte is achter het rond rijden met lege mestwagens.
Ja goed, je bespaart de vervanging van 4 banden die never nooit niet slijten :yes: (y)
Een kennis van ons met een groot transportbedrijf vertelde me ooit dat leeg rond rijden klauwen met geld kost en dat daarom de 'goederenstroombeheersing' (logistiek) de belangrijkste aanjager is binnen zijn bedrijf.

Als leeg ook echt leeg is is het duur voor transport bedrijf. Hier hebben ze het echter over auto's die op papier wel vol zijn en waar dus gewoon een rekening voor gestuurd word
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor opelmanta » do nov 16, 2017 10:59

Henk schreef:Ik wil dan graag weten wat de winstgevende gedachte is achter het rond rijden met lege mestwagens.
Ja goed, je bespaart de vervanging van 4 banden die never nooit niet slijten :yes: (y)

Ik ben met vaste mest beter op de hoogte dan met drijfmest. Je kunt heel eenvoudig manipuleren met gehaltes, droge stof en ook gewicht. Runderdrijfmest is bijna net zo simpel.
Helemaal leeg moet je niet rijden. Als er op de losplaats niet wordt gewogen of het gaat bij drijfmest in een silo dan is het wel mooi als je een te zware weegbon maakt. Je laadt 49 ton bruto, 32 netto. Op de weegbrug zet je er 4 ton bij op, heb je 36 ton netto. De leverende boer zet meer stikstof en fosfaat af, de transporteur heeft 12 % meer omzet voor hetzelfde werk. Bij het lossen wordt niet gewogen, ook de afnemer is tevreden met de hele dikke vracht.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » do nov 16, 2017 11:05

Ik kan er een voorbeeld bij bedenken, dat wel :oops: Maar daar komt verder geen extra euro bij kijken (y)

Stel iemand die mest nodig heeft vraagt na de tarweoogst 300 kg fosfaat aan drijfmest te brengen. Liefst van vleesvarkens.
In augustus zijn de mestkelders van de meeste varkensboeren een heel eind leeg. Hierdoor schommelen de gehaltes enorm en vallen ze eik altijd tegen. Of mee, net hoe je het wil zien.

De intermediair berekend hoeveel kuub mest hij moet brengen. Enkele weken later blijkt uit de anaalyses dat het fosfaat% stukken hoger was dan ingeschat :? De afnemer klimt dan in zn Phone en vertelt de intermediair dat ie meer fosfaat heeft gebracht dan dat ie besteld had :idea: Meer dan dat ie feitelijk mag afnemen.

En dan zijn er idd vrij eenvoudige manieren om dit administratief recht te trekken :yes:
Is dat fraude :?: Mwoahh....ik vergelijk het met 'creatief boekhouden' :yes: en dat doet iedereen :yes:
Het milieu is geen leed aangedaan :no:
de mestafzetter is blij :yes:
de afnemer is blij :yes:
en de intermediair ook want iedereen is tevreden :yes: (y)

Alleen maar winnaars dus :yes: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » do nov 16, 2017 11:14

Dat is fraude en corruptie. Voor de neutrale kijker.
opelmanta

Berichtdoor Frans V » do nov 16, 2017 11:48

opelmanta schreef:
Henk schreef:Ik wil dan graag weten wat de winstgevende gedachte is achter het rond rijden met lege mestwagens.

Ik ben met vaste mest beter op de hoogte dan met drijfmest. Je kunt heel eenvoudig manipuleren met gehaltes, droge stof en ook gewicht. Runderdrijfmest is bijna net zo simpel.
Helemaal leeg moet je niet rijden. Als er op de losplaats niet wordt gewogen of het gaat bij drijfmest in een silo dan is het wel mooi als je een te zware weegbon maakt. Je laadt 49 ton bruto, 32 netto. Op de weegbrug zet je er 4 ton bij op, heb je 36 ton netto. De leverende boer zet meer stikstof en fosfaat af, de transporteur heeft 12 % meer omzet voor hetzelfde werk. Bij het lossen wordt niet gewogen, ook de afnemer is tevreden met de hele dikke vracht.

Mooi verhaal maar weegsysteem van die vrachtwagens zit op de vrachtwagens zelf en rijden niet op een weegbrug. Als de afnemer dit in de smiezen krijgt heb je ook weer een klant minder en slechte mond op mond reclame. Dus het kan praktisch al niet en het gebeurt ook niet want zoiets komt altijd een keer uit
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

Berichtdoor Kees99 » do nov 16, 2017 12:05

opelmanta schreef:

Dit is toch geen voorbeeld in de kracht voer wereld?
Kees99

Berichtdoor opelmanta » do nov 16, 2017 12:33

Frans V schreef:
opelmanta schreef:

Mooi verhaal maar weegsysteem van die vrachtwagens zit op de vrachtwagens zelf en rijden niet op een weegbrug. Als de afnemer dit in de smiezen krijgt heb je ook weer een klant minder en slechte mond op mond reclame. Dus het kan praktisch al niet en het gebeurt ook niet want zoiets komt altijd een keer uit
Vaste mest gaat nog allemaal over de weegbrug dacht ik. Gehaltes en droge stof manipuleren is wel simpeler en het valt minder gauw op. Maar,
Als jij 2 keer achter mekaar te weinig laadt dan vraag je of je collega een voorwiel op de weegbrug wil zetten. Anders krijg je berichten op de black box of je je werk nog wel leuk vindt. Als je maar 1 keer weegt dan moet je sowieso een halve of een hele ton van het leeggewicht aftrekken.
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » do nov 16, 2017 12:40

Kees99 schreef:
opelmanta schreef:

Dit is toch geen voorbeeld in de kracht voer wereld?
Denk ik niet. Daar heb je met grotere bedrijven van doen. En het is niet zo'n marginale rothandel dat je wel moet frauderen om er wat aan over te houden.

Ik weet wel van één handelaar in bijproducten waar je geen laadbon/weegbon af mocht geven. Die man zal wel te goeder trouw zijn geweest maar ik vond het wel raar.
opelmanta

Berichtdoor poekske » do nov 16, 2017 12:54

Heb me al dikwijls geërgerd dat er niks gewogen word op boerderijen. In slagerij word alles gewogen, en had ik een farm ging iedere truck erover. Geen tijd, prima pak je spul maar terug mee
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » do nov 16, 2017 13:04

Van alles wat hier met een vrachtwagen komt is een vrachtbrief plus weegbrief. Alles wat van het land komt is niks gewogen. Het liefste had ik dat wel maar om daar nou een weegbrug voor aan te schaffen is ook weer zoiets...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Flyinghollander » do nov 16, 2017 13:08

Weet dat er met soja is gerommeld niet zo lang geleden, man had onderzoek gedaan bij lab.
Zelde voor melk etc.

Hier alles op weegbrug ook eigen producten, hebben meeste test spullen in huis en anders zenden we het op.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » do nov 16, 2017 13:43

opelmanta schreef:Dat is fraude en corruptie. Voor de neutrale kijker.

Klopt :yes: maar als we tegen die neutrale kijker zeggen dat ook hij zeer wss zijn jaaropgave matigt door links en rechts wat aftrekpostjes te creëren om belasting te besparen en dus fraudeert en corrupt is, roept die neutrale kijker al snel dattie niet fraudeert maar creatief is :yes:

Je huis laten schilderen, maar boeken op het bedrijf :yes:
brandstofbonnen am max toe rekenen aan de bedrijfsauto :yes:
btw van de hondenbrok terug vorderen want het is je waakhond :D
Beton voor de bouw van het huis van je koter is een stukkie erfverharding (y)
en je uit de hand gelopen inkoop bij de Sligro was uiteraard voor een bedrijfsborrel... :cheers:

Ik denk dan 10 van de 9 mensen zich hier in herkent :yes: Ja ik toevallig niet dan :no: zou niet durven...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » do nov 16, 2017 14:09

Ik zal Hans van Bergen wel op mijn dak krijgen maar ik vind dit wel wat stereotype.
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 16, 2017 17:50

Ik heb ok wel wah stereo typische zaken te melden over de protestantse noordelijke medemensch maar ach da komp vanzelf wel weer int journaal of nie opel fanta :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor G.U. » do nov 16, 2017 19:40

Hans van Bergen schreef:Ik heb ok wel wah stereo typische zaken te melden over de protestantse noordelijke medemensch maar ach da komp vanzelf wel weer int journaal of nie harry fanta :?:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Community