Bij de tandarts

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Bij de tandarts

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jan 18, 2017 14:13

dit is natuurlijk wel altijd leuk om aan te denken als je daar horizontaal in de behandelstoel ligt (zoals deze morgen)
https://www.youtube.com/watch?v=lW6R9kSGV2Q
Maar nu serieus: tandarts vertelde mij dat hij het frappant vond dat enkele boeren /klanten in zijn praktijk blijkbaar gevoeliger zijn aan het afbreken van stukken tanden.
Meer dan andere mensen.
Hij vroeg zich af hoe dat zou komen
Goede verzorging was aanwezig. Wij drinken natuurlijk melk, dus kalkinname is ook goed.
Misschien inademen van stallucht of mestgassen.
Er kwam geen oplossing, maar misschien vinden jullie het ook wel?
(maar aub bespaar mij alle tanden-ellende ...)
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Re: Bij de tandarts

Berichtdoor wijnbergen » wo jan 18, 2017 14:15

zoveel mestgassen of ammoniak ademt een melkveeboer toch niet in, bij het mixen ga ik er iig niet boven hangen.
En adem halen doe je meestal door je neus, dan komt er ook geen stallucht langs...
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jan 18, 2017 14:24

ofwel moeten we misschien gewoon teveel "nog effe op de tanden bijten"
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor walmark » wo jan 18, 2017 16:20

omdat wij met de tanden het beschermkappie van een injectiespuit afdraaien :oops:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Jozef » wo jan 18, 2017 16:34

Kan het me eigenlijk niet voorstellen. Hier ooit als kind wel eens van de fiets gestuiterd wat me een stuk voortand heeft gekost
Maar verder nooit aparts mee gemaakt eigenlijk.....
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Richt » wo jan 18, 2017 18:41

walmark schreef:omdat wij met de tanden het beschermkappie van een injectiespuit afdraaien :oops:

Anderen maken met de tanden een bierflesje los, dat lijkt me gevaarlijker :lol:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Antbo » wo jan 18, 2017 20:17

MelkboerLuc schreef:dit is natuurlijk wel altijd leuk om aan te denken als je daar horizontaal in de behandelstoel ligt (zoals deze morgen)
https://www.youtube.com/watch?v=lW6R9kSGV2Q
Maar nu serieus: tandarts vertelde mij dat hij het frappant vond dat enkele boeren /klanten in zijn praktijk blijkbaar gevoeliger zijn aan het afbreken van stukken tanden.
Meer dan andere mensen.
Hij vroeg zich af hoe dat zou komen
Goede verzorging was aanwezig. Wij drinken natuurlijk melk, dus kalkinname is ook goed.
Misschien inademen van stallucht of mestgassen.
Er kwam geen oplossing, maar misschien vinden jullie het ook wel?
(maar aub bespaar mij alle tanden-ellende ...)

In welke leeftijdscategorie zitten deze klanten .
hier in de gemeente was er een iets oudere arts die in de jaren 60 en begin jaren 70 bijna voor alles trimizine voorschreef had vooral oudere klanten en alle gezinnen uit de agrarische sector , was toen reeds al bekent dat dit schadelijk was voor de tanden bij jonge kinderen volgens mijn vorige tandarts .
Bij de schoolonderzoeken kon de arts die daar aanwezig was er alle kinderen uithalen die die dokter als huisarts hadden, hadden allemaal gelere tanden .
gevolg is dat de personen die daar klant waren en nu een leeftijd hebben van + 43 jaar allemaal veel problemen hebben met hun tanden , er zijn er meerdere die al van voor hun 30 ste verjaardag een kunstgebid hebben , gedeeltelijk maar ook volledig , en de tanden die ze nog hebben is veel lapwerk aan .
Antbo

Berichtdoor Henk » wo jan 18, 2017 20:19

Mensen die vaak ab kregen hebben ook slechte tanden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » wo jan 18, 2017 21:09

zou je bij boeren uit intensieve sector meer slechte tanden verwachten dan bij melkveehouders
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor melker » wo jan 18, 2017 22:04

Ik geloof het direct, iedere keer per jaar als ik bij tandarts kom vraagt hij al of er deze keer ook weer tand gebroken of uitgeramd is. Ooit is het begonnen bij paard toen ik jong was, halve gebid er uit en kaak gebroken op 3 plekken, jaren later met fiets gelanceerd, ook paar tanden maar weer gereset, paar keer trap van koe, iedere keer 1 of 2 tanden en afgelopen jaar sprong een ramlam omhoog bij het ontwormen, weer 1 1/2 tand :( Tandarts is handige jongen, met soort blokje lijm plakt hij er weer van alles aan (y) Aantal weken terug kwam ik weer binnen en kwam weer de bekende vraag, deze keer geen tand maar halve vinger gestript tijdens pootbekappen, zit inmiddels weer in elkaar maar zag er na operatie uit als rollade :|
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jan 18, 2017 22:40

melker schreef: Tandarts is handige jongen, met soort blokje lijm plakt hij er weer van alles aan (y)

ook daar een blokje plakken :)
Ik geef mezelf geen voorgeschiedenis van ab of andere bucht, ook geen alco of drug
wel elke avond een potteke zelfgebakken yoghurt van halve liter
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Berichtdoor poekske » do jan 19, 2017 00:34

Ik ga alleen naar tzndarts als tanden gebroken zijn. Eerst keer was vijf jaar geleden, 2stuks kapot in een ijsje... Toen vond ie overal gaatjes en die laten dichten. Twee jaar later en jaar erop telkens 2 tanden kapot. Telkens alles mooi gelijmd van de tandarts (y) Heb meer gaten dan tanden zei die :oops: Maar toenk in 2015 mijn wijsheidstanden eruit liet frezen, zeiden ze dak een mooi gebit heb ... Dus volgens mij vind ene tandarts rapper gaten dan andere...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Henk » do jan 19, 2017 09:57

poekske schreef: mijn wijsheidstanden

wijsheidstanden :mrgreen: In NL zeggen ze verstandskiezen met de nadruk op stands, terwijl die dingen eik verstandskiezen heten met de nadruk op ver :idea: omdat ze zo heten omdat ze het verst weg in je gebit staan :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » do jan 19, 2017 12:32

Henk schreef:
poekske schreef: mijn wijsheidstanden

wijsheidstanden :mrgreen: In NL zeggen ze verstandskiezen met de nadruk op stands, terwijl die dingen eik verstandskiezen heten met de nadruk op ver :idea: omdat ze zo heten omdat ze het verst weg in je gebit staan :yes:

En omdat het kiezen zijn :mrgreen: vreemde jongens die vlaamen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » do jan 19, 2017 14:27

Zeggen wij ook vn jullie 8)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Volgende

Keer terug naar Community