stage vergoeding

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

stage vergoeding

Berichtdoor jvt » wo mei 24, 2017 08:09

Wij hebben voor het eerst in onze carriere een stageloper op ons bedrijf, mijn vader heeft er legio gehad maar toen ik ouder werd zijn we daar op gegeven moment mee gestopt. Is een prima gast, is makkelijk met machines, Met vee werken moet nog wat bijgeschaafd worden maar heeft daar de basisbeginselen ook van onder de knie. Jongen is 19 jaar en door de week intern, in het weekend naar huis. Wat betalen jullie tegenwoordig de evt stagiair per week? Wij hebben er geen idee van wat tegenwoordig gangbaar is, wil hem ook niet te weinig betalen, maar blijft stage dus vind dat we hem ook niet als werknemer zijnde hoeven te betalen...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Re: stage vergoeding

Berichtdoor G.U. » wo mei 24, 2017 11:04

Een €100 per week zou ik niet raar vinden. Natuurlijk wel afhankelijk van hoe goed hij is en hoeveel uren hij werkt. En hij zit intern, kost en inwoning is ook loon.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Richt » wo mei 24, 2017 11:20

G.U. schreef:Een €100 per week zou ik niet raar vinden. Natuurlijk wel afhankelijk van hoe goed hij is en hoeveel uren hij werkt. En hij zit intern, kost en inwoning is ook loon.

Zo iets krijgt een goede stagiair bij ons ook, en kost en inwoning krijgen ze ook natuurlijk, en ze moeten ook niet persé van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat werken, fatsoenlijke pauzes en als het niet erg druk is over dag er eens tussen uit wat rond kijken of mee naar een open dag, meeste zijn Nederlandse of Franse stagelopers die we hier hebben, dus die moeten ook wat meer zien dan alleen koeien.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor jan.nl » wo mei 24, 2017 16:28

Staat geen bedrag voor :no: Maar het belangrijkste is dat ze leren op je bedrijf :yes: Dus je moet er ook tijd in stoppen,helpen met verslagen (aanreiken gegevens)en als het goed is moeten ze je bedrijf aan einde periode een week kunnen runnen.(daar leren ze meeste van) :yes: Zeggen ze zelf :D
Als stagiare gemotiveerd is kunnen en willen ze veel .Bij jou is stagiare intern dus daar moet je wat voor rekenen :yes:
Wij betalen meestal 1 bedrag aan einde stage periode,(wordt van te voren gezegd.)Je kan ook laag beginnen en op bouwen naarmate ze beter presteren.
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor jvt » wo mei 24, 2017 22:56

jan.nl schreef:Staat geen bedrag voor :no: Maar het belangrijkste is dat ze leren op je bedrijf :yes: Dus je moet er ook tijd in stoppen,helpen met verslagen (aanreiken gegevens)en als het goed is moeten ze je bedrijf aan einde periode een week kunnen runnen.(daar leren ze meeste van) :yes: Zeggen ze zelf :D
Als stagiare gemotiveerd is kunnen en willen ze veel .Bij jou is stagiare intern dus daar moet je wat voor rekenen :yes:
Wij betalen meestal 1 bedrag aan einde stage periode,(wordt van te voren gezegd.)Je kan ook laag beginnen en op bouwen naarmate ze beter presteren.

Is ook mijn insteek, geen goedkope arbeidskracht maar zorgen dat hij met pak ervaring alsook levenswijsheid hier na zes weken tevreden vertrekt. Nu nog deze weel wat bijwerken, komende week ff proberen minimaal 1 bedrijfsbezoek bij collega boer in het vleesvee te doen, hij is erg geintereseerd in het vleesveegebeuren en dat is er zat in deze regio
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » do mei 25, 2017 10:40

Tis geen knechtje idd. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is maar in de tijd dat ik stage liep had je zat boeren waar een hoop achterstallig werk lag, speciaal voor de stagelopert :wink:
In die tijd hadden we meestal 100 gulden in de week intern :yes: Wij moesten trouwens verplicht intern.
Eerste jaar liep ik stage bij een invalide boer waar een giga bult werk lag. Hij verlangde dat ik ook op zaterdag bleef, maakte mij niet uit eik maar daar stak mn vader een stokje voor want anders bleef thuis het zaterdagwerk liggen :D

Heb zelf de afgelopen 26 jaar ruim 30 stagiaires gehad, vooral uit NL maar ook vaak uit Polen ivm uitwisseling :yes: Ik betaalde ze navenant ze bevielen. Heb relatief veel meiden op stage gehad en het gros doet nix onder voor een mnl variant (y)
Ze konden allemaal kiezen tussen geld of een kalf :) Heb er 1tje gehad die koos voor het kalf. Hadden zelf geen bedrijf maar wel een weitje aan huis. Gegeven moment begon 't stiertje de weidepalen dr uit te gooien en verkocht ie 'm door aan 'n boer als fokstiertje (y)
Behalve voor de stagiaire is het voor jezelf ook leerzaam vind ik :yes: Poolse woorden voor veel 'boeren dingen' kan ik nog steeds dromen :D
Behalve laten werken neem je ze ook mee naar bijv een open dag, of je laat ze een keertje onderdelen halen in hun uppie, vinden de meesten ook best stoer :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor willemk » do mei 25, 2017 16:40

Nu kregen wij pas een schrijven van een AOC. Afgelopen jaar een stageloper gehad wat heel goed gelopen was en nu wilde de school daar dus een vergoeding voor hebben ( vrijblijvend :oops: ). Vond het nogal raar en heb er ook maar niet op gereageerd. Wordt dit in nl wel vaker toegepast of hebben ze geprobeerd me een poot uit te draaien :?:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do mei 25, 2017 17:36

willemk schreef:Nu kregen wij pas een schrijven van een AOC. Afgelopen jaar een stageloper gehad wat heel goed gelopen was en nu wilde de school daar dus een vergoeding voor hebben ( vrijblijvend :oops: ). Vond het nogal raar en heb er ook maar niet op gereageerd. Wordt dit in nl wel vaker toegepast of hebben ze geprobeerd me een poot uit te draaien :?:

Er zijn hier ook wel scholen die dat doen. Emmeloord bijvoorbeeld

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor hendrik83 » do mei 25, 2017 17:43

willemk schreef:Nu kregen wij pas een schrijven van een AOC. Afgelopen jaar een stageloper gehad wat heel goed gelopen was en nu wilde de school daar dus een vergoeding voor hebben ( vrijblijvend :oops: ). Vond het nogal raar en heb er ook maar niet op gereageerd. Wordt dit in nl wel vaker toegepast of hebben ze geprobeerd me een poot uit te draaien :?:

Welke school was dat dan? Wij hebben de laatste jaren stagaires gehad van Clusius, terra en AOC/Nordwin maar zo'n brief hebben we nog nooit gehad. Wij betalen de stagaires ook altijd adv hoe ze bevallen maar zeggen van te voren nooit dat ze iets krijgen dus het valt ze altijd mee :mrgreen: Hier ook proberen ze zoveel mogelijk te laten zien
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor willemk » do mei 25, 2017 19:03

AOC-oost
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor opelmanta » do mei 25, 2017 20:35

MBO doet dat wel meer. Laatste stage-lopert is al weer een jaar of 7 geleden.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Rob MB » vr mei 26, 2017 08:55

Klopt. Meerdere scholen doen dat, vragen of de stagevergoeding direct naar hun word overgemaakt (n) Een stage vergoeding is niet verplicht, maar wel zo fatsoenlijk.

Kost, inwoning en 100,- per week is netjes. Is hij/zij erg gemotiveerd kun je het achteraf altijd nog verhogen.

Hier hebben we aan het einde van de rit wel eens een kist met gereedschap gegeven als extraatje.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor john jakobs » vr mei 26, 2017 09:10

(y) en die kun je mooi boeken,, of moet die stage vergoeding uit het huishoud potje
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor G.U. » vr mei 26, 2017 09:45

Dat is toch de brutaliteit ten top! Scholen moeten blij zijn met de stageadressen ipv een factuur te sturen voor stagevergoeding, ze zijn toch zeker geen detachetingsbedrijf?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Rob MB » vr mei 26, 2017 10:54

john jakobs schreef:(y) en die kun je mooi boeken,, of moet die stage vergoeding uit het huishoud potje

Als bedrijf boek je kosten, BTW krijg je terug en de stageloper mooi gereedschap waar hij anders de hoofdprijs voor moet betalen + BTW bij een handelaar waar hij als particulier word behandeld. :cheers:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Volgende

Keer terug naar Community