Hans van Bergen schreef:king schreef:Dat zou misschien nog wel gaan, maar in mijn ogen niet, met een stier die voor afkalfgemak 90scoort, dat is volgens mij de problemen op zoeken
.
Volgens mij schreef Hans laatst zelf nog zoiets over het afzagen van kalveren, vanwege te zware geboortes, nou die heb je volgens mij al gauw als je met dit soort stieren gaat werken.
Als je zoals wij al jaren (proberen te) fokken/selecteren op afkalfgemak, hoef je je heel wat minder druk te maken om wat zwaardere geboortes, zoals van bv de stieren Enso en Rau, die bepaald niet best scoren voor geboorte gemak.
En dan over het eiwit, 40% van de koeien hier zijn voorspeld met een eiwitgeh. van 3.70 of hoger en er zit welgeteld 1(achterkleindochter) koe bij met Kian bloed, dus ook zonder Kian kan je het eiwitgehalte best omhoog krijgen![]()
En er zijn wel meer stieren lang en veelgevraagd, maar dat zegt lang niet altijd wat, er zijn der nl die met terugwerkende kracht alsnog afgebrand worden
Veel mensen lopen weg met Henk Schoonevelde en zijn inzichten. Hij verklaart al jarenlang dat NL veel slechter boert dan andere eu landen en dat weet hij dankzij zijn emb cijfers. Ik zie daar NIETS van terug. Zijn fokkerij Rau -23 kg eiwit kb 92 ui 85geb gemak 86
![]()
![]()
eiwit% -0.07. Enso -17 kg eiwit 78 uier
98 benen
geb gemak 79
![]()
![]()
![]()
kb 97 . Dit kan mij stier allemaal veel veel veel beter. Ff Kian +0.27 eiwit
+11 kg eiwit benen 106 uier 97. En dan bijna 20 jaar geleden geboren
Als je het bericht hier boven goed gelezen had, dan weet je, dat wij met dat geboortegemak van de genoemde stieren dus geen problemen hebben, en dat komt mede door stieren als Kian te mijden
Hebben het afgelopen jaar denk zo rond de 15 kalveren van Enso(is btw niet van X-sires, maar van KI de Toekomst) gehad, waarvan veruit de meeste gewoon zelfstandig(zonder problemen) geboren worden

Genoemde kruisbeedtes kijk ik helemaal niet naar, zegt nl nx over het afkalfgemak, dat leer je vanzelf als je een tijdje crosst. Kruisbouw zegt veel meer, maar daar kijken ze niet(of iig veel tekort) naar

Verder die ext(uier) cijfers van die crossbullen moet je wel met flink wat korrels zout nemen, omdat de inspecteurs die beessies niet knap kunnen/willen keuren

Maar verder blijft t natuurlijk een zinloze discussie, jij vindt Kian (en zijn nazaten) top en ik vind het bagger en ben blij dat er genoeg keus is om zulke stieren te kunnen mijden