Roodbonte witrugstier

Plaats hier advertenties m.b.t. veeteelt.

Moderator: Moderators

Re: Roodbonte witrugstier

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 30, 2016 13:22

king schreef:Dat zou misschien nog wel gaan, maar in mijn ogen niet, met een stier die voor afkalfgemak 90 :shock: scoort, dat is volgens mij de problemen op zoeken (n) .
Volgens mij schreef Hans laatst zelf nog zoiets over het afzagen van kalveren :roll: , vanwege te zware geboortes, nou die heb je volgens mij al gauw als je met dit soort stieren gaat werken.
Als je zoals wij al jaren (proberen te) fokken/selecteren op afkalfgemak, hoef je je heel wat minder druk te maken om wat zwaardere geboortes, zoals van bv de stieren Enso en Rau, die bepaald niet best scoren voor geboorte gemak.

En dan over het eiwit, 40% van de koeien hier zijn voorspeld met een eiwitgeh. van 3.70 of hoger en er zit welgeteld 1(achterkleindochter) koe bij met Kian bloed, dus ook zonder Kian kan je het eiwitgehalte best omhoog krijgen :idea:
En er zijn wel meer stieren lang en veelgevraagd, maar dat zegt lang niet altijd wat, er zijn der nl die met terugwerkende kracht alsnog afgebrand worden (q)

Veel mensen lopen weg met Henk Schoonevelde en zijn inzichten. Hij verklaart al jarenlang dat NL veel slechter boert dan andere eu landen en dat weet hij dankzij zijn emb cijfers. Ik zie daar NIETS van terug. Zijn fokkerij Rau -23 kg eiwit kb 92 ui 85 :shock: geb gemak 86 :? :shock: :shock: eiwit% -0.07. Enso -17 kg eiwit 78 uier :roll: 98 benen :? geb gemak 79 :shock: :shock: :x (n) kb 97 . Dit kan mij stier allemaal veel veel veel beter. Ff Kian +0.27 eiwit :D +11 kg eiwit benen 106 uier 97. En dan bijna 20 jaar geleden geboren :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 30, 2016 13:25

coen dp schreef:dacht dat hans zo allergisch was voor mortelaro :?:

Klopt. De koeien waaruit de stier komt hebben nimmer mortellaro gehad. Stier ook niet.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Corjan » vr dec 30, 2016 14:05

Vorig jaar kreeg ik de eerste Kian vaarsen aan de melk :yes: Bijna alles is al weer weg :oops: :oops: Gehaltes vielen tegen en slecht drachtig krijgen. Meteen toen ook maar wat als verse vaars verkocht :!: Eiwit op krikken gaat hier best snel :yes: Crossies gaan al over de 3.70 (y) Als je iets snel wil veranderen vergeet dat geneuzel HF fockerij en pak wat andere rassen :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor pieterv » vr dec 30, 2016 15:41

Die gehaltes kunnen perfect met zuiver HF. :roll:
Wij hebben over december een gemiddelde van 4,88vet en 3,79eiwit!
Koeien geven zo'n 27l.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Corjan » vr dec 30, 2016 16:05

pieterv schreef:Die gehaltes kunnen perfect met zuiver HF. :roll:
Wij hebben over december een gemiddelde van 4,88vet en 3,79eiwit!
Koeien geven zo'n 27l.

:yes: (y) Ja kan ook ja :yes:

Maar 4 jaar geleden zaten we gemiddeld nog onder de 3.40. Nu HF 3.52 en cross 3.70......Zal wel de verkeerde bulletjes gebruikt hebben dan bij HF :wink:
Corjan

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 30, 2016 16:08

Talentino na 5 jaar nog 41% aanwezig. Aanhoudingscijfer 108 (y) (y) absolute top
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 30, 2016 16:15

Er zijn 350.000 Kian kalveren geregistreerd. 125000 in de eerste laktatie en daar komen er nog bij. 75000 in derde laktatie. Levensduur van 278. Dus as jij je Kian's te vroeg moet opruimen is dat puur zuiver enkelt en alleen JOUW EIGEN GEPRUTS :idea: Daarlangs heeft Kian maar 67% HF bloed oid. Daarnaast MRY en een drup fh :lol:

Dan staan er Duitsland nog ruim 8000 geregidreerde dochters. New Zealand 3000 Tsjechie 2100 gBR 1200 DFS 1200 Polen 1100 South Afrika 1100 Australie 600 en Ierland 500
Hans van Bergen

Berichtdoor Corjan » vr dec 30, 2016 16:16

Ja dan zal het mijn gepruts wel zijn :!: :yes:
Corjan

Berichtdoor coen dp » vr dec 30, 2016 17:54

Corjan schreef:Ja dan zal het mijn gepruts wel zijn :!: :yes:

pruts ik lekker met je mee :yes: hier zijn ook het merendeel van de kian's veel te vroeg vertrokken :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Marcel V » vr dec 30, 2016 18:02

Hans van Bergen schreef:Talentino na 5 jaar nog 41% aanwezig. Aanhoudingscijfer 108 (y) (y) absolute top

van Kian loopt er na 60 mnd nog 34 % das een beetje boven het gemiddelde. Dan had je beter Arnold kunnen nemen, die zit dan nog op 50% (y) (y)
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Henk » vr dec 30, 2016 18:05

coen dp schreef:
Corjan schreef:Ja dan zal het mijn gepruts wel zijn :!: :yes:

pruts ik lekker met je mee :yes: hier zijn ook het merendeel van de kian's veel te vroeg vertrokken :yes:

Ik ben mede-prutser :yes: Ik kreeg ze niet meer drachtig :no: en de KI ook niet 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pieterv » vr dec 30, 2016 18:36

Van Kian zelf loopt hier niks. :no:
Wel van een es met vader Fidelity dus daar zit Kian bloed in. En vandaag is m'n nieuwe stiertje geleverd en dat is een Malando x arkansas dus daar zit weer Kian in.

'K voeg der trouwens nog wat aan toe. 8)

Dus als hans van bergen vind dat kian een (de) beste stier is...
En marcelv vind dat arnold een (de) beste stier is;

Dan heb ik DE allerbeste stier sinds jaaaaaaren gekocht!!!!!!!!!!!

Malando (kian bloed) x arkansas (arnold bloed)

:cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 30, 2016 19:35

:yes: Laatst inleiding gehad op studieclub van Gerard Schepens. Daar komt dat Arnold verhaal vandaan. Ondertussen scoort Arnold +1 kg eiwit tegen +11kg bij Kian. Ook de benen van Kian zijn 2 punten hoger. Kian is ook 6 jaar ouder dus uit een heel andere tijd. Is logisch dat er later steeds betere stieren komen. Waarom heeft Schepens dan niet 20 Arnold zonen ingezet? Waarom zijn alle goed Arnold dochters niet bezocht?? Het is een stier met sterke punten. Inspirerende nafok heb ik echter nooit gezien ondanks de 20.000 dochters. Bij Kian is het heel anders gelopen die blijft zichzelf maar opdringen en komt telens bovendrijven in zijn nafok. Arnold is daarnaast een Lightningzoon.
Hans van Bergen

Berichtdoor Marcel V » vr dec 30, 2016 21:06

Hans van Bergen schreef::yes: Laatst inleiding gehad op studieclub van Gerard Schepens. Daar komt dat Arnold verhaal vandaan. Ondertussen scoort Arnold +1 kg eiwit tegen +11kg bij Kian. Ook de benen van Kian zijn 2 punten hoger. Kian is ook 6 jaar ouder dus uit een heel andere tijd. Is logisch dat er later steeds betere stieren komen. Waarom heeft Schepens dan niet 20 Arnold zonen ingezet? Waarom zijn alle goed Arnold dochters niet bezocht?? Het is een stier met sterke punten. Inspirerende nafok heb ik echter nooit gezien ondanks de 20.000 dochters. Bij Kian is het heel anders gelopen die blijft zichzelf maar opdringen en komt telens bovendrijven in zijn nafok. Arnold is daarnaast een Lightningzoon.

Nou dat heeft Gerard van mij maar dat terzijde, ik lees veel bla bla maar 50% aanwezig na 60mnd. dat is het dubbele van het nederlandse gemiddelde :yes:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Arno » vr dec 30, 2016 22:08

Ik kijk nooit naar dat soort dingen maar wegens deze discussie toch s opgezocht, een verbazingwekkend hoog aantal van mn 5e lact en ouder koeien zijn Kians. :shock: (y) :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

VorigeVolgende

Keer terug naar Vraag & aanbod