Ploegloos boeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Ploegloos boeren

Berichtdoor Richt » di mei 23, 2017 09:56

Hookwood Holsteins schreef:
Mellek schreef:
Richt schreef:Maar ik zag hier van het voorjaar ook boeren druk bezig met cultivators, in de regen :? Of ploegen als de grond nog te koud is want ze wilden wel de eerste zijn met maïszaaien.

Ik snap dat ook niet. Ik wacht wel tot het land er aan toe is. Dit jaar trouwens een mooie poos eerder dan vorig jaar. Dan staat de mais gewoon in een dikke week boven en gaat gewoon in één keer door. Ook geen stress als het dan toch nog een keer 's nachts vriest....

:yes: bij ons zit de maïs er nu 10 dagen in, staat er beter boven dan de percelen waar het er 3 week in zit, als het door kou te lang duurt voordat de mais eruit komt vreet de kiem veelste veel energie uit de korrel en komt ie uitgehongerd boven.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor poekske » di mei 23, 2017 10:12

Hangt ook af welke grond je heb.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Henk » di mei 23, 2017 11:08

Klopt poekie :yes: maar net als velen maakte ik int verleden ook wel es de fout om mais te zaaien volgens de kalender ipv volgens de temperatuur :oops: Het was toen zo koud dat voorjaar dat de kiemen gewoon niet boven kwamen maar zich om de maiskorrel kronkelde waardoor later toen het warmer werd er een slechte opkomst was.

Maar stel dat het de laatste week van april was gaan regenen tot half mei toe dan is half april zaaien een goeie keuze (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » di mei 23, 2017 20:56

Hier staat ie mooi die gezaaid is 20april. Later ging het veel te droog zijn, stoof toen al dak men rijtjes niet zag bijna om spoor te volgen :oops:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor MelkboerLuc » wo jun 28, 2017 12:01

we zijn al wat verder in het seizoen.
De zaairesultaten worden zichtbaar... en mijn goesting in het systeem zonder ploegen is veel verminderd.
Het lijkt er op (zeker dit jaar) dat het succes van het ploegloos mais zaaien veel afhangt van de onkruidbestrijding, en in het bijzonder van het vernietigen van de voorvrucht gras
Hierbij 2 foto', percelen naast elkaar
rechtse beste perceel 1 dag eerder gezaaid maar in een ongelooflijke droge zandbak.
linkse perceel zonder ploegen maar met een matige of slechte grasbestrijding

Afbeelding

Afbeelding
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor wijnbergen » do jun 29, 2017 18:55

je moet wel round up spuiten voor de grondbewerking en net na het zaaien en daarna er ook kort op zitten anders wordt t niks met ploegloos.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » do jun 29, 2017 18:57

gewoon ploegen dat hetbest
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hvd » do jun 29, 2017 21:00

Ik zal morgen foto's maken van paar stukken ploegloos
Geen tot weinig verschil eentjes zelfs zonder roundup wel ind goed spuiten na opkomst
Ander perceel na zaaien wiedeg en 1 bespuiting
Bij de gerst iets te weinig gespoten en nu met de hand ridderzuring weghalen :evil:
Hvd

Berichtdoor Richt » vr jun 30, 2017 15:02

Hier doet de niet geploegde maïs op ruggen het super goed, regen van de laatste dagen laat weer het verschil zien (y)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Arno » vr jun 30, 2017 15:18

Ik denk dat zon beetje 90% van alle mais in de wereld zgnd 'ploegloos' verbouwt word ,alleen in Nederland en belgie wil men dit nog niet helemaal geloven.
Mn buurman heeft op dit moment denk ik het beste perceel van deze area en dat was ge no-tilled in een oud alfalfa veld en doodgespoten na het zaaien ,snuiter doet zon 1000 acre met 2 zaaimachines en dat is letterlijk het enige ijzer wat hij heeft ,zal best s een jaar zijn dat hij een bushel minder heeft maar dat maakt hij lachend goed in 0,0 kosten.
wij moeten wel wat in de grond wroeten om mest onder te werken dus dan moet je de hele line-up hebben om dat zaaiklaar te maken daarna ,was het daar niet voor dan gingen we 100% no-till.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Hvd » vr jun 30, 2017 15:20

Afbeeldingty
Eind april gezaaid 170n
1.80tot 2 m op stenenland voorvrucht koolzaad daarna grasklaver
Hvd

Berichtdoor Henk » za jul 01, 2017 12:59

Storm gehad omdat de mais plat ligt :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » zo nov 12, 2017 11:01

Nu ben ik geen fan van Monsanto, een monopolist die alleen zichzelf als hoofddoel heeft, maar de hype tegen glysofaat is ook weer sterk overdreven. Opmerkelijk de taal van de schrijver met het woord 'gifboeren'
Verder in het artikel staat 't voordeel van ploegloos boeren, wat met glysofaat heel wat makkelijker te doen is.

Groot onderzoek vindt geen verband tussen glyfosaat en kankersoorten

Maar de nieuwe studie, uitgevoerd door 45 duizend glyfosaat spuitende Amerikaanse boeren een kwarteeuw te volgen, laat opnieuw geen enkel verband met welke vorm van kanker dan ook zien. Ook niet met non-Hodgkinlymfoom, de ziekte die vaak in verband met glyfosaat wordt genoemd. Wel vond het onderzoek, onder leiding van het Amerikaanse National Cancer Institute, iets meer leukemie onder de boeren. Maar het is te weinig om statistisch significant te zijn.

'Er komt gewoon niks uit, punt', zegt ook epidemioloog Lidwien Smit (Universiteit Utrecht), niet betrokken bij het onderzoek. 'Als je 25 soorten kanker gaat onderzoeken, dan kun je verwachten dat je iets tegenkomt dat iets verhoogd of iets verlaagd is. Deze studie vond bijvoorbeeld ook iets minder teelbalkanker dan je zou verwachten. Dat duidt er toch ook niet op dat deze stof kanker voorkomt?'
Een eerdere analyse van de gifboeren in 2001 bracht ook al geen enkel verband tussen kanker en glyfosaat aan het licht, aldus de groep academici in vakblad Journal of the National Cancer Institute
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor MelkboerLuc » di nov 14, 2017 16:54

hebben boeren dit jaar voordeel gedaan met strokenploegen?
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie