maaier met of zonder kneuzer?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Maaier met kneuzer

Poll eindigt op wo apr 09, 2008 14:50

>
ja
27
61%
>
nee
17
39%

Totaal aantal stemmen : 44

Re: maaier met of zonder kneuzer?

Berichtdoor Kasé5 » zo dec 10, 2017 20:51

Wijnbergen, je hebt al goede ervaring met vers gras voeren neem ik aan :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor opelmanta » zo dec 10, 2017 23:58

Met een frontmaaier vond ik het altijd een voordeel dat je overal voor de eerste keer kwam. Bij deze machine rijdt je met de trekker in de sporen van gister. Is altijd natter dan op onbereden grond bij regen.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Arno » ma dec 11, 2017 00:07

Concept ontgaat mij totaal :? :?: ,enige reden dat het misschien wat lichter is is dat die wagen zo te zien van een paar dakplaten gemaakt is :wink: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor opelmanta » ma dec 11, 2017 00:32

Verkoop praatje erbij is dat het gras zachter behandeld wordt en daardoor langer fris blijft.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor john verhaar » ma dec 11, 2017 01:50

Yep,geen rotor invoer vande week ff bijgepraat met een Ier en die zei dat ze daar laat in de middag gras ophalen voor de volgende dag om zoveel mogelijk suiker te hebben zonder dat het gaat broeien door "zachte " invoer :idea:
Ook een cropfarmer die koeien is gaan melken dit jaar (350) kostprijs per kg 0.187 euro (y) ging volgend jaar nog zo'n unit opzetten
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Flyinghollander » ma dec 11, 2017 05:19

opelmanta schreef:Met een frontmaaier vond ik het altijd een voordeel dat je overal voor de eerste keer kwam. Bij deze machine rijdt je met de trekker in de sporen van gister. Is altijd natter dan op onbereden grond bij regen.

Volgens mij is de wagen een soort side-shift en rij je niet over het gras wat je maaid.
Flyinghollander

Berichtdoor kobonde » ma dec 11, 2017 07:57

[quote="wijnbergen"]Afbeelding
Ben hier bezig met deze kar, voordelen tov frontmaaier en opraapwagen zijn, veel lager gewicht, ton of 5, gras komt niet op de grond dus geen verontreiniging/verlies, gras wordt niet beschadigd dus minder snel broei. Nadelen zijn de werkbreedte, 2,40, en je kunt m nergens anders voor gebruiken.

Heb je ervaring met vers gras voeren, Ik ken een aantal kollegas hier in DK die het geprobeerd hebben maar weer zijn opgehouden met heuvelachtige grond is het erg lastig in natte periodes.Die kar van de foto is niet veel waard als je na een jaar achter komt dat het je niet bevalt en je wil er weer van af. waarom ga je niet weiden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » ma dec 11, 2017 09:17

Ik denk ook dat je ze er beter uit kunt doen dan ipv vers gras voeren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Anton B » ma dec 11, 2017 09:50

jan.nl schreef:
Anton B schreef:Komend jaar met een Krone 360 zonder kneuzer te velde. Vind het kneus resultaat tegenwoordig met een kneuzer die over de volle maaibreedte werkt maar matig. Vind het meer een trommelschuddertje aan de maaier. De oude PZ 210 had een kneuzer van 80 cm op een maaibreedte van 210 cm. Daar zag je dat elk stengeltje een klap gehad had. Nu dus een schijvenmaaier die het redelijk breed zal afleggen. Ben ik anticyclisch hier op het eiland mee :D

Dan moet je de kneuzer wat strakker zetten,wel of niet kneuzen kan je na paar uur al zien :yes:

Kneuzer van mijn Krone 240 had ik natuurlijk al op zijn strakst. Heb eens getest op zelfde perceel met de oude PZ 210 en de Krone 240 beide met kneuzer. Bij de PZ kon je na een keer schudden nog zien dat de stengels gekneusd waren en was het hele gewas al veel lichter van kleur, bij de Krone niet. Gras van de PZ droogde ook sneller :idea: (voor de rest vond ik de PZ 210 maar een balle maaier.)
Prijsverschil is ook nog al wat van een maaier met of zonder :idea:
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor john jakobs » ma dec 11, 2017 10:56

de 210 is toch zoan omklap maaier vondt dat altijd een fijne maaier vandaar dat we na de splendimo weer naar pz vicon terug zijn
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor john jakobs » ma dec 11, 2017 10:58

deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk » ma dec 11, 2017 11:36

Een maaier van 2.10 is iets van 40 jaar geleden toen de sleppers nog allemaal op 1.50 spoor reden,

Ik denk dat Anton een goeie keus gemaakt heeft (y) Daar waait het allicht dus met kneuzer werk je je een slag in de rondte om te voorkomen dat het gras te droog wordt. Wij maaien nu een jaartje of 8-9 zonder kneuzers. Ik zie ook wel dat bij mn buren waar de kneuzer geweest is dat het sneller droogt. Nadeel hebben ze als er een bui in komt. Het water trekt dan het gras is.

Zonder kneuzer bespaart je een slok diesel en er kan veel minder aan kapot (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » ma dec 11, 2017 11:46

auke schreef:waar zit dat veel lagere gewicht dan in ? banden en wanden zijn toch gelijk aan opraper? en ook de invoer?
uit Ierland ?

Hier verderop rijd ook een Zerograzer rond, staat een Fendt 410 ofzo voor, zitten wel brede banden onder de wagen, wagen gaat in hondegang daardoor komt ie nog wel ver in het najaar, maar denk dat het vooral voordelen heeft met al die rare ronde percelen in Ierland, omdat je dan geen overlap hebt, maar hier is alles rechttoe rechtaan dus zie er weinig nut van, wagen kost ook nog wel 40k, en dan zit er een goedkoop Samasz trommelmaaiertje op.
En zij-afvoerbandje is ook geen optie. En je kunt er niet gewoon mee maaien of inkuilen..
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Anton B » ma dec 11, 2017 13:26

john jakobs schreef:de 210 is toch zoan omklap maaier vondt dat altijd een fijne maaier vandaar dat we na de splendimo weer naar pz vicon terug zijn

Afbeelding
Zo een hadden we. Twee grote trommels met 4 mesjes per trommel en transport naar achteren. PZ 165 maaide veel beter dan deze :idea:
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor Henk » ma dec 11, 2017 14:40

PZ 215 maaide het beste indertijd (y) 4 niet al te grote trommels (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie