Welke voermengwagen deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Welke voermengwagen deel 3

Berichtdoor h.groothuis » ma mei 14, 2018 14:22

Corjan schreef:Yup snij kwaliteit komt niet in de buurd van hakselen.

Voel je met zo*n vector nog meer denk ik, laatst is bij 1 staan kijken maar die draaide nog niet half zo snel als mn mengert,met een beetje snelheid slaat hij het voer beter uit en doormekaar volgens mij :yes:
h.groothuis

Berichtdoor melker » ma mei 14, 2018 17:50

Wij hebben alle messen in de wagens en reken maar dat hakselen nog eens de helft korter snijdt, minstens. MAar hakselen in loonwerk is hier derde duurder dan inkuilen met ladewagens. Is meer concurentie met ladewagens dan met hakkelaars. Ik zie hier maar enkeling hakkelen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kasé5 » ma mei 14, 2018 21:18

Zoveel concurentie bij ladewagens en er dan ook nog in investeren :?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Kasé5 » ma mei 14, 2018 21:24

Heb nu een 18 m3 op proef die kleinere diameter vijzels heeft dan onze eigen 22 m3 wagen om met onze kleine, 90 pk trekker met een hoger toerental te kunnen mengen en ik moet eerlijk zeggen na 10 dgn dat het de produktie toch nog iets ten goede komt.
Meng al 20 jr maar heb de eerste 16 jaar eigenlijk maar wat gehusseld :roll:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jvt » ma mei 14, 2018 21:34

G.U. schreef:lw heeft nieuwe schuitenmakerts gekocht. twee drie assers. heeft een 2085 en een 3000 ingeruild. andere lw had al nieuwe schuiten en is zeer content met het snijden van deze nieuwe wagens. aangezien die oudere wagens niet als beste snijden ben ik nu wel benieuwd hoeveel beter de nieuwe het doen

Hier de loonwerker 2 lelys gekocht en schuitemakers ingeruild. Ben benieuwd maar laat denk ik dit jaar maar eens hakselen, kijken hoe dat bevalt
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor auke » ma mei 14, 2018 21:54

Kasé5 schreef:Heb nu een 18 m3 op proef die kleinere diameter vijzels heeft dan onze eigen 22 m3 wagen om met onze kleine, 90 pk trekker met een hoger toerental te kunnen mengen en ik moet eerlijk zeggen na 10 dgn dat het de produktie toch nog iets ten goede komt.

dus de kleinere vijzels zorgen voor een hogere produktie? Zou ik er nog kleinere vijzels inzetten !

Ik vind het lastig om dat te geloven 8) . Zelfde voer hvh, zelfde laadvolgorde en meer melk tgv kleinere vijzels

ze zeggen toch altijd dat een grotere wagen beter mengt dan een kleine ( zelfde hvh voer natuurlijk) en sneller maar dat is dus niet zo. Kun je namen en rugnummers geven van de wagens ?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor poekske » di mei 15, 2018 05:04

jvt schreef:
G.U. schreef:lw heeft nieuwe schuitenmakerts gekocht. twee drie assers. heeft een 2085 en een 3000 ingeruild. andere lw had al nieuwe schuiten en is zeer content met het snijden van deze nieuwe wagens. aangezien die oudere wagens niet als beste snijden ben ik nu wel benieuwd hoeveel beter de nieuwe het doen

Hier de loonwerker 2 lelys gekocht en schuitemakers ingeruild. Ben benieuwd maar laat denk ik dit jaar maar eens hakselen, kijken hoe dat bevalt

Das idd een stap terug zetten, lely kopen...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Flyinghollander » di mei 15, 2018 05:05

Mengele was anders altijd goed.
Flyinghollander

Berichtdoor jvt » di mei 15, 2018 07:08

poekske schreef:
jvt schreef:

Das idd een stap terug zetten, lely kopen...

was anders allesbehalve te spreken over de ballendraaiende schuitemakers. Loondude zei dat ze in heen wallonie geen 1 schuitemaker verkocht hadden dit jaar, loonwerkers stappen over naar krone, lely, strautmann en pottinger, maar kan natuurlijk ook prijs zijn, dat verteld hij mij niet :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Henk » di mei 15, 2018 10:27

auke schreef:
Kasé5 schreef:Heb nu een 18 m3 op proef die kleinere diameter vijzels heeft dan onze eigen 22 m3 wagen om met onze kleine, 90 pk trekker met een hoger toerental te kunnen mengen en ik moet eerlijk zeggen na 10 dgn dat het de produktie toch nog iets ten goede komt.

dus de kleinere vijzels zorgen voor een hogere produktie? Zou ik er nog kleinere vijzels inzetten !

Ik vind het lastig om dat te geloven 8) . Zelfde voer hvh, zelfde laadvolgorde en meer melk tgv kleinere vijzels

ze zeggen toch altijd dat een grotere wagen beter mengt dan een kleine ( zelfde hvh voer natuurlijk) en sneller maar dat is dus niet zo. Kun je namen en rugnummers geven van de wagens ?

Heel logisch dat een vrijwel nieuwe demo beter en sneller mengt dan je eigen wagen waar wss enig sleet in en op zit... :wink:
Wanneer de wereld zo in mekaar stak hadden ALLE boeren allemaal dezelfde mengwagen :yes: ALLEMAAL dezelfde merk slepper en zelfs ALLEMAAL dezelfde smartfeun :yes:

Maar zo werkt het niet wah :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kasé5 » di mei 15, 2018 20:53

auke schreef:

Een mengert is geen hocuspocus ding hoor Auke :no: Alleen met goed voer kún je goed melken.
Maar dat van die kleinere diameter is vd theorie vd laatste jaren dat je intensiever moet mengen. Het "Pedro/CV/2.0-voeren" of geef het maar een naam. Wij hebben een Matrix en die heeft net als bijv Trioliet een rechte wand. Sommige merken zijn "taps" en hebben daardoor een kleinere vijzeldiameter nodig. Een kleinere diameter betekent minder vermogensbehoefte, is iets met kracht x arm, wis- of natuurkunde Auke :wink: , en dan kun je met hetzelfde vermogen een hoger toerental vd vijzels bereiken.
Ben echter niet van plan te ruilen want dan is wagen van 6 jaar alleen maar goed geweest voor de afschrijving. Kreeg echter de mogelijkheid dit te proberen en dat leek me nuttiger dan grote 5 elements hark uitproberen.
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor maistro » vr mei 18, 2018 07:07

En die demo is een?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Mellek » vr mei 18, 2018 08:20

Kasé5 schreef:Een mengert is geen hocuspocus ding hoor Auke :no: Alleen met goed voer kún je goed melken.

Doe al jaren husselen, maar paar weken terug mengkuil laten maken, 320 in 12 uurtjes gemengd, want paar silo's moesten leeg en wil deze zomer niet zo'n hoge voersnelheid hebben. Maar voerde hiervoor 1e snee gehusseld met maïs, en nu 2/3e met een iets nattere maïs, maar elke dag vraagt er wel iemand of ik nu ook een hogere productie heb?? Nee alleen een paar dikke hakken, maar zoals gezegd, alleen met goed voer kun je goed melken, had ik er een lading soja, hooi en aardappelvezel, bierbostel en weet ik wat allemaal bij door gemengd, ja dan was er vast wel stijging geweest, maar dat past niet op mijn extensieve bedrijf, eergister 1e snee gekuild, abnormaal hoeveel gras d'r op zat, was maar 25ha, maar die de bult aanrijd zei ook dat het meer een bult van 40ha leek.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Henk » vr mei 18, 2018 09:33

Klopt Mellek (y) Hard voeren = hard melken :yes:
Tis tuuk wel zo naarmate je mengsel ingewikkelder wordt gemengd voeren beter loont.
Al douw je dr alleen maar zeg 2 kg/k/d aan soja in, dan neemt de koe die soja verspreid over de dag op.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » vr mei 18, 2018 09:44

Mellek schreef:
Kasé5 schreef:Een mengert is geen hocuspocus ding hoor Auke :no: Alleen met goed voer kún je goed melken.

Doe al jaren husselen, maar paar weken terug mengkuil laten maken, 320 in 12 uurtjes gemengd, want paar silo's moesten leeg en wil deze zomer niet zo'n hoge voersnelheid hebben. Maar voerde hiervoor 1e snee gehusseld met maïs, en nu 2/3e met een iets nattere maïs, maar elke dag vraagt er wel iemand of ik nu ook een hogere productie heb?? Nee alleen een paar dikke hakken, maar zoals gezegd, alleen met goed voer kun je goed melken, had ik er een lading soja, hooi en aardappelvezel, bierbostel en weet ik wat allemaal bij door gemengd, ja dan was er vast wel stijging geweest, maar dat past niet op mijn extensieve bedrijf, eergister 1e snee gekuild, abnormaal hoeveel gras d'r op zat, was maar 25ha, maar die de bult aanrijd zei ook dat het meer een bult van 40ha leek.

Waarom zo lang gewacht met maaien? Heb je niet liever eiwit in ruwvoer dan massa en prik?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie