automatisch voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: automatisch voeren

Berichtdoor h.groothuis » do nov 22, 2018 16:27

automatisch voeren is net als automatisch melken prachtig mits het maar niet constant maximaal moet presteren want dan hoeft er maar iets mis te gaan en heb je een probleem om de verloren tijd weer in te halen :yes: (heb ik vant zomer met eigen ogen gezien) :wink:
h.groothuis

Berichtdoor boer pieter » do nov 22, 2018 18:28

Dat is met alle dingen die automatisch gaan maar Ik heb ongeveer een half uur per dag nodig om te voeren en dat is een grote besparing van tijd . waarom vind je dat corjan valt het jou tegen de vector .ik ken iemand die een vector heeft en is super tevreden maar heeft wel voorraad bakken hij spaart meer als een uur per dag is toch een hele werkdag per week
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » do nov 22, 2018 18:44

boer pieter schreef:Je ziet steeds meer bedrijven die automatisch voeren vaak voeren heeft toch voordelen blijkt ook zijn de koeien actiever :yes:

Koeien moet liggen, en niet elke keer dat dat ding komt opstaan om het lekkerste er uit te halen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » do nov 22, 2018 18:54

Dat vind jij maar Ik ben van mening dat een koe actief moe moet zijn . beetje vreten beetje liggen beetje drinken even buurten bij de water bak kijk maar in de natuur of als je de koeien buiten hebt . dat zie je toch ook als je het voer aanschuift .ik ben wel met jou eens dat een koe genoeg moet liggen daarom voer Ik ook niet in de nacht na 10 uur is het klaar
boer pieter

Berichtdoor poekske » do nov 22, 2018 19:20

In de natuur geven ze idd 10000 liter
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » do nov 22, 2018 20:06

poekske schreef:In de natuur geven ze idd 10000 liter

bij mij ook niet :no:
boer pieter

Berichtdoor Corjan » do nov 22, 2018 20:27

boer pieter schreef:Dat is met alle dingen die automatisch gaan maar Ik heb ongeveer een half uur per dag nodig om te voeren en dat is een grote besparing van tijd . waarom vind je dat corjan valt het jou tegen de vector .ik ken iemand die een vector heeft en is super tevreden maar heeft wel voorraad bakken hij spaart meer als een uur per dag is toch een hele werkdag per week

Ik ben tevreden over de Vector. Maar Henk heeft het goed gezien hier we zitten aan de max van de capaciteit :!: En Lely heeft nog niet echt een antwoord om meer koeien, of sneller te voeren. Ja mischien voorraad bakken om alles wat te versnellen :!: Ik denk dat ik ook een 7 uur per week uitbespaar maar dat is niks in vergelijking met de melkrobots. Ik vind het vooral een voordeel dat je een paar dagen op kan slaan. Omdat ik 3 dagen in de week alles alleen doe, en dus int weekend geen tijd kwijt ben aan voeren. Maar ook omdat we nog al wat landwerk zelf doen. Niet hoef te voren als we aan het kuilen zijn en de trekkers gewoon aan de maaier en propwagen kunnen blijven staan.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henryw » do nov 22, 2018 20:54

boer pieter schreef:Dat vind jij maar Ik ben van mening dat een koe actief moe moet zijn . beetje vreten beetje liggen beetje drinken even buurten bij de water bak kijk maar in de natuur of als je de koeien buiten hebt . dat zie je toch ook als je het voer aanschuift .ik ben wel met jou eens dat een koe genoeg moet liggen daarom voer Ik ook niet in de nacht na 10 uur is het klaar

in de natuur gaan koeien in de schemering even het bos uit om zich vol te vreten. De rest van de dag liggen ze in het bos te herkauwen.
Henryw

Berichtdoor G.U. » do nov 22, 2018 21:40

poekske schreef:In de natuur geven ze idd 10000 liter

Wat voor natuur? De koe is een gedomesticeerd dier :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » vr nov 23, 2018 09:37

Dat is ook vaak een probleem bij veel boeren alles op de spits drijven (n) moet je niet willen, ik heb dat ook gedaan 180 koeien melken in een 2 keer 10 voorraad bakken helemaal aan de kop toe vol mix feeder die 15 uur per dag bezig was veel meer storing nu met 110 koeien gaat alles vele malen makkelijker
boer pieter

Berichtdoor Flyinghollander » vr nov 23, 2018 12:29

Melken moet toch kunnen, dan wel een mannetje erbij. 15 uur, daarvoor heb je toch zo automatische voeder? Toch niet op 22 uur per dag stil te staan??
Flyinghollander

Berichtdoor Corjan » vr nov 23, 2018 13:08

boer pieter schreef:Dat is ook vaak een probleem bij veel boeren alles op de spits drijven (n) moet je niet willen, ik heb dat ook gedaan 180 koeien melken in een 2 keer 10 voorraad bakken helemaal aan de kop toe vol mix feeder die 15 uur per dag bezig was veel meer storing nu met 110 koeien gaat alles vele malen makkelijker

Ben het met je eens dat alles op de spits drijven voor capacity niet lekker werkt :yes: …….Maar ik zie andere oplossingen :wink: En dat is niet in aantal koeien terug maar meer in extra arbeid in huren, extra robot, stukkie aan de stal plakken en bv uiteindelijk miscien een ander vooersysteem :idea: ……..Meestal komt het er dan ook op neer dat alles erna vele malen makkelijker gaat :yes: ……...Maar is net een andere insteek als bij jou Pieter :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » vr nov 23, 2018 14:17

Ik was ook zo ,en soms denk ik nog wel op die manier ,maar door wat ik lichamelijkheid heb mee gemaakt denk ik nu wat anders ,en het is zo dat ik nu toch zie dat het economisch ook beter uit komt voor mij ,heb geen vaste loon kosten die hier best hoog zijn ,onderhoud is vele malen minder ,ook heb ik alles beter in de hand , het moet ook bij je passen ,wat ik wel zie is dat er toch een heel deel boeren zijn die beter af zijn met wat minder koeien ,volgens mij ,er is niks minder dan dat het net niet is ,maar wil je het wel en heb je de capaciteit en de wil zeg ik doen :yes:
boer pieter

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie