Eigen mechanisatie: wat wel en wat niet?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Eigen mechanisatie: wat wel en wat niet?

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 20:20

Toevallig stond er verleden week een stuk in de Boerderij inzake zelf gras inkuilen. Blijkt dat bij 300 ha het interessant is om het zelf te doen.
Mijn ervaring is echter, dat zogauw een machine rendabel te rekenen is vanwege het areaal, dat op dat moment de tijd ontbreekt.
Vreemd genoeg wordt er dan weer wel zelf ingekuild op kleinere bedrijven omdat die de tijd juist wél hebben.........terwijl de rentabiliteit misschien er niet is...

Welke machines schaffen jullie zelf aan en wat zou je zéker niet weer vervangen, mocht het versleten zijn :?:
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 20:27

Ik open dees topic uiteraard nie vur nxx 8) Bij ons is drie jaar geleden het inkuilen dus wél verdwenen terwijl een nieuwe ladewagen goed uitkon :!:
Al helemaal omdat we er ook nog ns 8 mnd per jaar vers gras mee voeren :idea: Helaas ontbreekt de tijd ervoor... :?
Verders is wel de oogsttrein van maaien tm harken bij ons goed rendabel te rekenen én hebben we de tijd ervoor; vooral nu we de laatste jaren hebben ingezet op brede efficiënte machines :D
Ook alle grondwerkzaamheden voeren we zelf uit inclusief het zaaien :idea: Toevallig van de week nog een nieuwe Evers-Kongskilde zaaibedder/inzaaicombi gekocht om mezelf noggus lekker op te porren :wink: Ook dees machien is rendabel te rekenen, mede omdat ik um ook verhuur aan de akkerbouwcombi :idea: Plus, ik vinnut schón werk :!: :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 20:29

telt emotie ook mee bij aanschaf, Henk?? maw; ook al kan het niet uit...en je vindt het tof werk dat je dan alsnog de betreffende masjien koopt?
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Koets » za mei 12, 2007 20:37

Tja
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2007 20:38

Denk nie dat ik da over mn hart zou kunnen verkrijgen :? Ik zit erg graag int veld te frotten maar zogauw ik ut idee heb da'k iets doe wat in feite geld kost, da de lol dr toch af gaat :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Berichtdoor auke » za mei 12, 2007 22:23

ik heb mog maaier schudder hark kunstmeststrooier en spul voor het voeren. koop geen nwe maaier en hark meer. is allemaal mooi werk maar kost tijd. de loonwerker heeft 58 ha gemaaid met kneuzer en breedspreider voor 522.50 Kank het zelf niet voor doen

vraag me wel af of helemaal nix wel bevalt, beetje toppen maaien etc is toch well hendig om zelf te doen
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Corjan » zo mei 13, 2007 02:17

Heb alleen een zandspuiter 8)

Zat pas met een boer telullen over mest rijden, dat het best wel duur was en dat we mischien samen wel wat aan zouden kunnen schaffen. Maar ja ik heb zo meteen 175 koeien en hij ook een 150 blijft er denk ik toch niet heel veel tijd over :roll: Ook maaien denk ik ook nog steeds aan vooral als ik met iemand een simpel dubbel setje kan kopen kan het makkelijk uit. Wie weet ooit :D
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Vie » zo mei 13, 2007 02:18

In nederland deden we op het maiszaaien na alles zelf, de tijd en het 'personeel' was ervoor. Ook deden we veel loonwerk, dan wel ruwvoer verkopen.
Hier doen we niks, alleen vaste mest uitrijden. Bevalt goed, zolang we geen land hebben is het ook niet nodig om meer te doen. :idea:
Vie

Berichtdoor Geitenboer » zo mei 13, 2007 07:55

Wij hebben ook een eigen opraapwagen om in te kuilen het ding heeft ons circa 6000 Euro gekost.

Naar mijn idee heb je hem heel snel terug verdient we zijn jaarlijks anders ongeveer 5000 euro kwijt aan grashakselen dit komt door slechte verkaveling en hakselaar staat bij ons vaak stil omdat de metaaldetector steeds afgaat je vind dan geen ijzer (hebben jullie hier ook last van? ik denk dat het komt omdat wij alleen vaste mest gebruiken?)

Een andere optie zou zijn persen en wikkelen maar is ook duur en vind ik on praktisch.

Wij laten hooi, stro persen mais zaaien, mais hakselen, graan dorsen en kuil stoppen + ander kraanwerk.

Rest doen we zelf.
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor grotehar » zo mei 13, 2007 08:03

dit alles is natuurlijk afhankelijk van enerzijds de interesse en anderzijds de arbeidsbezetting; binnen M*V-maatschap met 50 ha en 750 ton melkquotum blijft er weinig tijd over voor eigen mechanisatie --> zelf alleen kunstmeststrooien en gras schudden.

Binnen studieclub komen wij met onze bewerkingskosten al jarenlang altijd als laagste uit de bus ;-)
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor boer pieter » zo mei 13, 2007 09:45

wij hebben een trekker met voor lader wij laten alles doen zelfs het kunstmest strooien (eerste snee heb ik zelf gedaan )en in mijn boekhouding blijkt dat goed kan mee komen dus ga ik echt niet zelf liggen kloten op het land verder moet ik zeggen dat mijn intresse daaar ook niet ligt en met 1,3 miljoen quota heb ik ook niet zo veel tijd er voor
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor auke » zo mei 13, 2007 09:59

grotehar schreef:dit alles is natuurlijk afhankelijk van enerzijds de interesse en anderzijds de arbeidsbezetting; binnen M*V-maatschap met 50 ha en 750 ton melkquotum blijft er weinig tijd over voor eigen mechanisatie --> zelf alleen kunstmeststrooien en gras schudden.

Binnen studieclub komen wij met onze bewerkingskosten al jarenlang altijd als laagste uit de bus ;-)

hoe gaat dat dan als je een stukje wilt bloten oid? lenen bij de buren? Zit wel eens te denken om mn maaier en hark in te ruilen bij aanschaf van iets anders maar krijg er denk ik niet veel meer voor en lijkt me wel makkelijk om iets achter de hand te hebben waar geen of weiniggeld in zit.

Zou je je bewerkingskosten willen noemen Grotehar, ook al hebben we geen zicht op je bedrijf ?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Groenwold » zo mei 13, 2007 10:19

wij laten het in kuilen doen en de mais zaaien en ogsten ook verder doen we alles zelf wij huren veel machine's van een werktuigen vereniging :arrow: zodebemester-bouwlandbemester-en wat kleiner matriaal weidesleep bloter etz
beter bij de hand dan bij de voet anders moet je bukke
Groenwold

Beroep: student veehouderij N 4
Interesses: koeien voetballen en euh......

Berichtdoor grotehar » zo mei 13, 2007 10:37

auke schreef: Zou je je bewerkingskosten willen noemen Grotehar, ook al hebben we geen zicht op je bedrijf ?

bedrijfseconomisch 2006/07, net afgesloten boekjaar
loonkosten buurjongen, kleine klusjes € 1.800,-
afschrijvingen werktuigen, excl. melkerij € 4.400,-
rente geinvesteerd vermogen € 1.500,-
onderhoud, brandstof, smeermiddelen en verzekeringen € 7.200,-; dit jaar incl. setje nieuwe banden
complete loonwerkkosten, 37 ha gras- en 12 ha maisland € 26.800,-
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor spieker » zo mei 13, 2007 19:56

Wij hebben een kuhn 6 m hark, 5,4 m schudder en een ladewagen (die gebruiken we alleen maar om mee te rijden met de hakselaar en gras halen van de proefvelden van DLF)
De rest is loonwerk.

Mijn bedoeling is dat we een keer een medewerker nemen en dan meer zelf doen, maar of we er economisch veel mee opschieten weet ik ni.
Alle eigen grond ligt aan 4 percelen bij huis en op t huurland 5 km van huis verbouwd een buurman tarwe voor ons. De loonwerker verklooit dus niet veel tijd op de weg... en dan kunt we het zelf vast ni goedkoper... :?
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie