Eigen mechanisatie: wat wel en wat niet?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Eigen mechanisatie: wat wel en wat niet?

Berichtdoor Sander » do jan 10, 2013 12:53

4 schaar wentel hoeveel pk heb je daarvoor nodig? zand/dalgrond zonder woelers.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Jozef » do jan 10, 2013 12:55

Normaal is 25 pk per schaar beetje normaal, maar het gaat meer om het hefvermogen. 4 schaar ploegen willen nog wel eens zwaar zijn :wink:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Rik » do jan 10, 2013 13:58

op zandgrond is pk's nooit het probleem. een 4 schaar wentel weegt er behoorlijk in.
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor ErikJ » do jan 10, 2013 14:18

Rik schreef:op zandgrond is pk's nooit het probleem. een 4 schaar wentel weegt er behoorlijk in.

Valt mee, vier schaar kverneland VD 85, weegt, ca 850 kg, maar vraagt wel hefvermogen van 2500kg :idea:, als je 1 hebt met alleen schijf bij achterst rister, en eerste schaar zo dicht mogelijk bij wentelkop giet dat prima. Heb zelf VD 85 3 schaar, 70pk kan 'm goed aan.
ErikJ

Beroep: agrarisch bezig
Interesses: Vanalles, melkkoeien, akkerbouw, techniek

Berichtdoor Henk » do jan 10, 2013 14:29

ErikJ schreef:
Rik schreef:op zandgrond is pk's nooit het probleem. een 4 schaar wentel weegt er behoorlijk in.

Valt mee, vier schaar kverneland VD 85, weegt, ca 850 kg, maar vraagt wel hefvermogen van 2500kg :idea:, als je 1 hebt met alleen schijf bij achterst rister, en eerste schaar zo dicht mogelijk bij wentelkop giet dat prima. Heb zelf VD 85 3 schaar, 70pk kan 'm goed aan.

Heb ook een VD 85 4 schaar. Zijn de meest economische ploegen (y) :yes: Niet allemaal van da lomp onnodig ijzer wajje allemaal moet heffen en meesleuren, gewoon een correcte ploeg voor de zandgronden (y) :yes:
Ik rij meestal ca 6-7 km/h met 1200 toeren op de moter met renootje van 120 pk :)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john jakobs » do jan 10, 2013 15:49

Jozef schreef:
Sander schreef:
Koets schreef:Komop mannen, voor duizend of 5-6 koop je een ploeg waar een veeboer nog vlot jaren mee uit de voeten kan :idea:

zoiets zal het wel worden, als we al 1 gaan kopen. koop zeker geen nieuwe. staan genoeg op zich her en der nog bij akkerbouwers. die doen allemaal aan spitten tegenwoordig. ga geen andere trekker kopen dus dan houdt het wel op met 4 schaar rondgaand of 3 schaar wentel. pa vind het mooi werk.

anton: ploeg is al antiek. ik weet niet beter of we hebben deze ploeg. vorenpakker stamt nog uit jaren 70 :oops: ding is gewoon compleet af. houtwal proberen te ploegen is ook niet bevorderlijk voor levensduur :wink:

mochten we wat kopen dan zeker eerst op proef hebben dit voorjaar. anders maar nie.

Dan helemaal niet zeuren en een goede ploeg kopen voor je pa. Failliet ga je er echt niet aan hoor. :wink:
Hier hebben we altijd nog geploegt met gebruikte ploegen. Der staat hier een hele reek prijsbekers van pa, dus dat zal wel goed zijn :wink:
Huidige ploeg is een Rumptstad 3 schaar wentel ploeg welke we 2 jaar terug gebruikt gekocht hebben van een oom van me uit de n.o.p.

zie ik hier in ene keer een jozef staan met dik 1700 reactie,s zeker veel in topic,s gezeten waar ik nie kijk :oops:
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Anton B » do jan 10, 2013 16:26

alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor Jozef » do jan 10, 2013 16:35

:oops: :wink:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor karst-jan » do jan 10, 2013 18:09

Jozef schreef::oops: :wink:

ik dacht dat alleen mensen die in het buitenland woonden dat deden ?
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor auke » do jan 10, 2013 22:37

Anton B schreef:Mijn ploeg met woelers, maiszaaimachine, vaste tand cultivator en zelfs een mais schoffel voor samen 3000 euro gekocht! En daar kan ik nog hele vele jaren mee vooruit. Heb 8 tot 10 ha mais\jr en verhuur maiszaaier ook nog... Wie zegt dat zelf doen niet uit kan 8)

tja als ik de mechaman opbel ben ik wel iets meer kwijt denk ik
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Anton B » vr jan 11, 2013 00:59

auke schreef:
Anton B schreef:Mijn ploeg met woelers, maiszaaimachine, vaste tand cultivator en zelfs een mais schoffel voor samen 3000 euro gekocht! En daar kan ik nog hele vele jaren mee vooruit. Heb 8 tot 10 ha mais\jr en verhuur maiszaaier ook nog... Wie zegt dat zelf doen niet uit kan 8)

tja als ik de mechaman opbel ben ik wel iets meer kwijt denk ik

Was niet in één koop hoor, allemaal los. Maar je komt toch nog een keer kijken Auke? :wink:
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor Hans van Bergen » vr jan 11, 2013 12:16

Kzou assik de Sanderman was nie meh zo'n ploeg gaan lopen k#tten :no: Ken beter wa ducker de woeler pakken :wink: Maar factor liek mien een kerl die nog wel 10 jaar ken ploegen en assie deh mooi vind (y) Ms een Vogel & Noot zien die nie wah goeiekoper :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Kasé5 » vr jan 11, 2013 17:00

Vogel in nood :?: :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor pinguin » za jan 12, 2013 14:45

pcies!!

kverneland (y)
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor van wijk » do jan 17, 2013 19:37

Hier een Falc krukasspitter in de schuur; maar als je klei direct wil zaaien kun je beter de ploeg pakken. Ooit eens grasland gefreesd, direct gespit, beetje geschaafd, en dan rotorkop met zaaimachien erachteraan. Op een of andere manier lag dat land erg ongelijk..... fijne bovenlaag van de rotorkopeg zakte tussen de grove kluiten van de spitter.

Voor kanten en kopakkers is spitmachien erg makkelijk. Dat kuilen graven op t eind valt mee als je rijdend omhooghaalt. Frees maakt meer kuilen.

O ja.... bij gebrek aan werktuigcooperatie staat dit spul hier in de schuur, en ik verhuur ook wel eens wat.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie