Eigen mechanisatie: wat wel en wat niet?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Eigen mechanisatie: wat wel en wat niet?

Berichtdoor boer pieter » wo jan 09, 2013 19:51

ja ik zeg ook ploege kost hier ongeveer 40 euro per ha dus ik begin er zelf niet aan :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Anton B » wo jan 09, 2013 20:04

Mijn ploeg met woelers, maiszaaimachine, vaste tand cultivator en zelfs een mais schoffel voor samen 3000 euro gekocht! En daar kan ik nog hele vele jaren mee vooruit. Heb 8 tot 10 ha mais\jr en verhuur maiszaaier ook nog... Wie zegt dat zelf doen niet uit kan 8)
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor boer pieter » wo jan 09, 2013 20:11

hahaha zal allemaal we maar ik heb 40 ha mais en als ik dat moet ploegen en zaaien daar gaat teveel tyd in zitten. Het moet dan allemaal tussen melken en voeren gebeuren. En die berekening ga ik niet nog eens verdedigen ,en voor die wel alles zelf willen doe mijn zegen heb je ,maar als je de boel wilt gaan vergelijken dan moet je je eigen uren ook op waarde zetten
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Gerben77 » wo jan 09, 2013 20:15

40 euro ? Dat is goedkoop !

Betaal hier 75 a 80 euro per hectare ! Dus ploeg ik zelf zo veel mogelijk.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Koets » wo jan 09, 2013 20:32

Wim R schreef:. Zag voor vierschaar verwacht bruto een dikke 35000 en een vijfschaar een 10000 extra :shock: :shock: gewone ploegen met vario. Stond ook een getrokken spuit echt nie normaal die prijzen :shock: :shock:

Je moet vragen om netto prijzen....bruto zegt wel zo verrekt weinig :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Sander » wo jan 09, 2013 20:40

Koets schreef:Komop mannen, voor duizend of 5-6 koop je een ploeg waar een veeboer nog vlot jaren mee uit de voeten kan :idea:

zoiets zal het wel worden, als we al 1 gaan kopen. koop zeker geen nieuwe. staan genoeg op zich her en der nog bij akkerbouwers. die doen allemaal aan spitten tegenwoordig. ga geen andere trekker kopen dus dan houdt het wel op met 4 schaar rondgaand of 3 schaar wentel. pa vind het mooi werk.

anton: ploeg is al antiek. ik weet niet beter of we hebben deze ploeg. vorenpakker stamt nog uit jaren 70 :oops: ding is gewoon compleet af. houtwal proberen te ploegen is ook niet bevorderlijk voor levensduur :wink:

mochten we wat kopen dan zeker eerst op proef hebben dit voorjaar. anders maar nie.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor willemk » wo jan 09, 2013 20:45

boer pieter schreef:ja ik zeg ook ploege kost hier ongeveer 40 euro per ha dus ik begin er zelf niet aan :no:

Dat ben ik bijna al aan diesel kwijt als het een beetje zwaar gaat :idea:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor maistro » wo jan 09, 2013 20:56

Henk schreef:
Rik schreef:Waarom zul je je maisland nog ploegen? :?

Niet doen idd. En over aantal jaren krijgen we hier in NL ook toxines bij de koei (n)
Graanstoppel/maisstoppel onderploegen as er weer mais komt :idea:

hoe bedoel je henk ? door niet te ploegen juist meer toxines probleem of juist niet :?: :?:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Jozef » wo jan 09, 2013 21:16

Sander schreef:
Koets schreef:Komop mannen, voor duizend of 5-6 koop je een ploeg waar een veeboer nog vlot jaren mee uit de voeten kan :idea:

zoiets zal het wel worden, als we al 1 gaan kopen. koop zeker geen nieuwe. staan genoeg op zich her en der nog bij akkerbouwers. die doen allemaal aan spitten tegenwoordig. ga geen andere trekker kopen dus dan houdt het wel op met 4 schaar rondgaand of 3 schaar wentel. pa vind het mooi werk.

anton: ploeg is al antiek. ik weet niet beter of we hebben deze ploeg. vorenpakker stamt nog uit jaren 70 :oops: ding is gewoon compleet af. houtwal proberen te ploegen is ook niet bevorderlijk voor levensduur :wink:

mochten we wat kopen dan zeker eerst op proef hebben dit voorjaar. anders maar nie.

Dan helemaal niet zeuren en een goede ploeg kopen voor je pa. Failliet ga je er echt niet aan hoor. :wink:
Hier hebben we altijd nog geploegt met gebruikte ploegen. Der staat hier een hele reek prijsbekers van pa, dus dat zal wel goed zijn :wink:
Huidige ploeg is een Rumptstad 3 schaar wentel ploeg welke we 2 jaar terug gebruikt gekocht hebben van een oom van me uit de n.o.p.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » wo jan 09, 2013 21:18

maistro schreef:
Henk schreef:
Rik schreef:Waarom zul je je maisland nog ploegen? :?

Niet doen idd. En over aantal jaren krijgen we hier in NL ook toxines bij de koei (n)
Graanstoppel/maisstoppel onderploegen as er weer mais komt :idea:

hoe bedoel je henk ? door niet te ploegen juist meer toxines probleem of juist niet :?: :?:

Door no tillen idd meer kans op tox :idea: Schimmels moejje niet door de grond roeren maar dr onder stoppen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » wo jan 09, 2013 22:45

maistro schreef:zit dr over te denken maisland te laten spitten i.p.v. ploegen , alleen weet ik niet
wat je na ut spitten moet doen ? kun je dan direct de mais poten??

of zijn dr andere ideeen voor het no till op maisland en krijg je dan net zoveel opbrengst???

na het spitten meteen de mais zaaien . Verder niets doen. laat mn maisland al 10 jaar oid spitten en opbrengsten zijn goed.
No till ben ik geen fan van ivm schimmels etc die overleven op stoppelresten
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo jan 09, 2013 23:38

maistro schreef:zit dr over te denken maisland te laten spitten i.p.v. ploegen , alleen weet ik niet
wat je na ut spitten moet doen ? kun je dan direct de mais poten??

Ja dat kan:

Afbeelding

http://www.trekkerweb.nl/artikel/2012/0 ... kgang.html
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Henk » do jan 10, 2013 09:22

Zo doet de werktuigencoop het ook :yes:

Henk

Berichtdoor maistro » do jan 10, 2013 10:06

krijg je dan geen gaten wanneer je dat ding heft??

ploegen is eigenlijk een dom iets , de bovenste cm bouwgrond bevat nl het bodumleven aerobe
dr onder is bodumleven anaerobe ...ga je die lagen op de kop gooien dan vergaat een groot deel
van je bodumleven..... (n)
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » do jan 10, 2013 11:27

maistro schreef:krijg je dan geen gaten wanneer je dat ding heft??

ploegen is eigenlijk een dom iets , de bovenste cm bouwgrond bevat nl het bodumleven aerobe
dr onder is bodumleven anaerobe ...ga je die lagen op de kop gooien dan vergaat een groot deel
van je bodumleven..... (n)

Assut zun drama was zouden er niet zun topopbrengsten in de akkerbouw gehaald worden maistro :wink:
Een akkerbouwer ploegt jaarlijks hetzelfde laagje grond om dus alleen die 20 cm moet je goed voor zorgen :yes: en dat doe je met gezonde vruchtwisseling, groenbemesters, goede bemesting, denken aan de zuurgraad etc...

Koeiboeren denken wanneer je ploegt dajje elk jaar alles 'weg' ploegt de diepte in... :mrgreen: :wink:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie