maaier met of zonder kneuzer?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Maaier met kneuzer

Poll eindigt op wo apr 09, 2008 15:50

>
ja
27
61%
>
nee
17
39%

Totaal aantal stemmen : 44

maaier met of zonder kneuzer?

Berichtdoor jonathan » vr aug 24, 2007 14:12

Ben van plan om deze winter nieuwe maaier te kopen. Waarschijnlijk een vicon van 3,20meter breed. Twijfel alleen of we er een kneuzer zouden bij nemen of niet, of enkele spreidplaten?
Trommelmaaier of schijvenmaaier?
jonathan

Beroep: landbouwer

Berichtdoor auke » vr aug 24, 2007 14:47

als je een dikke trekker hebt: kneuzer en schijvenmaaier. maait lichter tov trommelmaaier met kneuzer.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Koets » vr aug 24, 2007 15:20

jonathan, hier is ook al e.e.a. geschreven over wel/ geen kneuzer etc...

http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=855&start=0
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor jonathan » vr aug 24, 2007 16:24

Koets schreef:jonathan, hier is ook al e.e.a. geschreven over wel/ geen kneuzer etc...

http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.php?t=855&start=0

ok, had ik nog niet gezien.
dergelijk onderwerp niet gezocht bij koe en economie :?
jonathan

Beroep: landbouwer

Berichtdoor Rik » ma aug 27, 2007 22:40

zonder twijfel kneuzen, een x de kenuzer kapot gehad op een stuk maar dat kun je na een paar uurtjes wel zien welk stuk gras het droogste is
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor spieker » zo sep 02, 2007 21:22

@ henk hoe bevallen jou maaiers???
Hoeveel ha per uur??
Makkelijk mesjes verwisselen???
Zijn ze al versleten of kunnen ze nog een jaartje mee???
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor van wijk » ma sep 03, 2007 11:04

Na hoeveel hectare mag een schijvenmaaier een grote beurt qua schijven, meshouders, v-snaren, poelie etcetera??? Mn Fella moet nu na 800 hectare ernstig naar de dokter en ik vind dat eigenlijk wat snel.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » ma sep 03, 2007 13:47

spieker schreef:@ henk hoe bevallen jou maaiers???
Hoeveel ha per uur??
Makkelijk mesjes verwisselen???
Zijn ze al versleten of kunnen ze nog een jaartje mee???

Ze bevallen uitstekend (y)
De frontmaaier heeft nu 300 bunder op de teller en de achtermaaier ruim 200 bunder. Capaciteit ligt op ca 5-6 ha per uur gemiddeld :idea:

Mesjes verwisselen gaat gewoon middels het aloude "PZ-snelwisselsysteem' en ik maai ca 60-70 ha met een set mesjes, 12 per maaier :idea:

De variabel instelbare breedafleg werkt schitterend :D Bij maximaal legt ie ook werkelijk egaal volvelds af en niet zo as de maaiers van de coop een 'wat breder zwad'.
Ik mis de dieselslurpende kneuzers geen minuut :!:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » ma sep 03, 2007 13:53

van wijk schreef:Na hoeveel hectare mag een schijvenmaaier een grote beurt qua schijven, meshouders, v-snaren, poelie etcetera??? Mn Fella moet nu na 800 hectare ernstig naar de dokter en ik vind dat eigenlijk wat snel.

Tsja, tis en blijft een Fella :roll: Een maaier moet hendig 1500 ha kunnen maaien voor dr serieus iets aan komp :!:
Heb voorheen een Fella hark gehad. Goed zat voor beperkt gebruik maar veulste licht voor langdurig gebruik :idea:

Henk

Berichtdoor van wijk » ma sep 03, 2007 14:53

De grootste slijtage komt van stenen, boompuisten, rollen oude prikkeldraad etcetera die op je op onbekend land tegenkomt. Daar kan Fella ook niks aan doen. Vergelijk het maar met maaiers die in wegbermen zitten, die slijten veel meer dan op malse weides.
Mechanisatiebedrijf hier noemde ook verschil tussen zand en kleigrond qua slijtage.
Maar ik laat ff uitrekenen wat reparatie kost ten opzichte van inruil. Op de oude locatie was de maaier na 20 jaar nog goed. Met 25 hectare per seizoen. Nu is het 6 tot 8 keer zoveel.
Nu ik toch aan het tellen ben:€7000 aanschaf, restwaarde €2000?? €5000 over 800 hectare is €6.25 per hectare. Bij de coop is de huur €13.50 per hectare.
Als reparatie onder de €1000 blijft doe ik er nog 800 hectare bij denk ik....
van wijk

Berichtdoor Jozef » ma sep 03, 2007 18:23

van wijk schreef:De grootste slijtage komt van stenen, boompuisten, rollen oude prikkeldraad etcetera die op je op onbekend land tegenkomt. Daar kan Fella ook niks aan doen. Vergelijk het maar met maaiers die in wegbermen zitten, die slijten veel meer dan op malse weides.
Mechanisatiebedrijf hier noemde ook verschil tussen zand en kleigrond qua slijtage.
Maar ik laat ff uitrekenen wat reparatie kost ten opzichte van inruil. Op de oude locatie was de maaier na 20 jaar nog goed. Met 25 hectare per seizoen. Nu is het 6 tot 8 keer zoveel.
Nu ik toch aan het tellen ben:€7000 aanschaf, restwaarde €2000?? €5000 over 800 hectare is €6.25 per hectare. Bij de coop is de huur €13.50 per hectare.
Als reparatie onder de €1000 blijft doe ik er nog 800 hectare bij denk ik....

Wat voor soort maaier krijg jij voor 7000 euro.:?: Ik dacht dat de meeste merken over de 10000 euro kosten :!:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Henk » ma sep 03, 2007 20:18

@ Arie:

Is je Fella maar 4 jaar oud dan :shock: :?:

@ Bolscher:

Fella :yes:

Henk

Berichtdoor Knee » ma sep 03, 2007 21:14

wij zoeken ook nog een maaier van een meter of drie zonder kneuzer maar we zitten te twijfelen tussen kuhn, krone en lely. Wat is jullie advies :?:
Knee

Beroep: student
Interesses: veehouderij

Berichtdoor Rik » ma sep 03, 2007 22:29

kuhn. de beste maaier die er is vind ik, vorig stagebedrijf heeft de maaier pas na 16 seizoenen weg gedaan zonder grote problemen. die maaier maaide ongeveer 200 bunder per jaar
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor van wijk » ma sep 03, 2007 22:34

@ Henk : augustus 2002 gekocht.
@ Bolscher: 6900 euro netto. met inruil van een niemeyer 2.20 met kneuzer tegen schrootwaarde.
Het is een schijvenmaaier 3.20 zonder kneuzer. Ouderwets met zijophanging. Enige luxe is zon hydropotje met veer om de bodemdruk te regelen.

Omdat ik hier weer las "t blijft een fella" heb ik de mankementen uitgesplitst naar "chauffeur-gerelateerd"en "Fella-constructie":
Kanten maaien bij ouwe afrasteringen met 4 puntdraden op een landgoed: doek kapot.
greppels uitmaaien: geleideijzer verbogen/ buitenste schotel vernield.
stuk steen/hout/bos puntdraad: meshouders verbogen, 2 schijven uit balans. Plus de platen voor breedafleggen zijn krom.

Dit is gewoon ruw gebruik.

De V snaren heb ik niet op tijd vervangen, de spanner is nu op zn eind. poelie loopt ergens tegenaan en is gescheurd. Dat is een rare constructie.

Ik heb niks voor of tegen Fella. Alleen mn stagebegeleider bij Vicon is later Fella gaan verkopen. Is altijd een goede kennis gebleven, maar paar jaar terug na ziekte overleden. Tja,, als het dan niet veel uitmaakt heeft Fella net een streepje voor.
De menselijke factor bij het zaken doen.... of zoiets.
van wijk

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie