maaier met of zonder kneuzer?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Maaier met kneuzer

Poll eindigt op wo apr 09, 2008 14:50

>
ja
27
61%
>
nee
17
39%

Totaal aantal stemmen : 44

Re: maaier met of zonder kneuzer?

Berichtdoor melker » ma dec 11, 2017 14:42

Henk schreef:Een maaier van 2.10 is iets van 40 jaar geleden toen de sleppers nog allemaal op 1.50 spoor reden,

Ik denk dat Anton een goeie keus gemaakt heeft (y) Daar waait het allicht dus met kneuzer werk je je een slag in de rondte om te voorkomen dat het gras te droog wordt. Wij maaien nu een jaartje of 8-9 zonder kneuzers. Ik zie ook wel dat bij mn buren waar de kneuzer geweest is dat het sneller droogt. Nadeel hebben ze als er een bui in komt. Het water trekt dan het gras is.

Zonder kneuzer bespaart je een slok diesel en er kan veel minder aan kapot (y)

:yes: Je hoort mensen alleen over voordelen van kneuzen, nadeel is dat wanneer het niet mee zit je gras eerder is verrot.Met dezelfde pk's kan je derde meer maaien, ben je eerder klaar en maaier alleen gaat langer mee dan kneuzer, hier wel helaas :oops:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 11, 2017 14:55

Maaien hier 6 meter zonder kneuzer met 120 pk op de 540e stand. Eerst 5,5 meter met kneuser met lagere snelheid en hoger verbruik per uur.
Maar wat jan.nl aangaf klopt, het wordt minder droog maar dat vind ik :|
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 11, 2017 15:03

En wat grasvoeren betreft; in de Flevopolders gebeurt het nog vrij veel :yes:
Hier op t dorp is er één weer mee begonnen; Groot bedrijf die je nooit over melkproduktie hoort maar wel veel van trekkerrijden houden. Als ze t druk hebben halen ze geen gras en als ze zaterdag of zondag bang zijn vrije tijd te hebben halen ze zo 4 vrachtjes per dag op :? . Tja...
Als je er nu helemaal geen spul voor hebt Wijnbergen, zou ik eerst eens een maandje een wagen huren o.i.d. :idea:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » ma dec 11, 2017 15:50

Paar jaar geleden was er hier een met rondbalen pers die had een frontmaaier op de trekker en maakte elke dag een paar balen en gooide die voor het voerhek .pers had ie toch en opraap wagen niet
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wijnbergen » ma dec 11, 2017 16:48

Mellek schreef:
auke schreef:waar zit dat veel lagere gewicht dan in ? banden en wanden zijn toch gelijk aan opraper? en ook de invoer?
uit Ierland ?

Hier verderop rijd ook een Zerograzer rond, staat een Fendt 410 ofzo voor, zitten wel brede banden onder de wagen, wagen gaat in hondegang daardoor komt ie nog wel ver in het najaar, maar denk dat het vooral voordelen heeft met al die rare ronde percelen in Ierland, omdat je dan geen overlap hebt, maar hier is alles rechttoe rechtaan dus zie er weinig nut van, wagen kost ook nog wel 40k, en dan zit er een goedkoop Samasz trommelmaaiertje op.
En zij-afvoerbandje is ook geen optie. En je kunt er niet gewoon mee maaien of inkuilen..

Het is geen Samasz maaier, en een zijafvoerband is wel zeker een optie!
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor hulsteins » ma dec 11, 2017 18:11

opelmanta schreef:Met een frontmaaier vond ik het altijd een voordeel dat je overal voor de eerste keer kwam. Bij deze machine rijdt je met de trekker in de sporen van gister. Is altijd natter dan op onbereden grond bij regen.

met een franse Jeulin trek je de side-shift normaal 80 % open
en rij je met de trekker net langs 't gras en dus in de sporen van de wagen van 't vorige rondje . :yes:
Maar bij moeilijke omstandigheden ken je 'm 100 % open trekken en rij
je dus een 50 cm naast 't lange gras , net naast de wagensporen

en met 2 zijige afvoerband

Zijn tuulk bij uitstek machines die je met een buurman zou moeten aanschaffen ;
of eentje die 'm koopt en 'm daarna (al dan niet met de vaste trekkert d'rvoor) verhuurt aan de ander
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor wijnbergen » di dec 12, 2017 10:44

kobonde schreef:
wijnbergen schreef:Afbeelding
Ben hier bezig met deze kar, voordelen tov frontmaaier en opraapwagen zijn, veel lager gewicht, ton of 5, gras komt niet op de grond dus geen verontreiniging/verlies, gras wordt niet beschadigd dus minder snel broei. Nadelen zijn de werkbreedte, 2,40, en je kunt m nergens anders voor gebruiken.

Heb je ervaring met vers gras voeren, Ik ken een aantal kollegas hier in DK die het geprobeerd hebben maar weer zijn opgehouden met heuvelachtige grond is het erg lastig in natte periodes.Die kar van de foto is niet veel waard als je na een jaar achter komt dat het je niet bevalt en je wil er weer van af. waarom ga je niet weiden.

Het is hier zo plat als een pannekoek kobonde, weiden valt in een jaar als dit ook niet mee, als ik zie wat mn 25 droge koeien al zwart lopen moet je er niet aan denken als ze met zn 200 in de hoek staan.
wijnbergen

Berichtdoor wijnbergen » di dec 12, 2017 10:44

Heb geen ervaring met grazen, heb pas 4 jaar ervaring met koeien :oops:
wijnbergen

Berichtdoor Frans V » di dec 12, 2017 11:06

Meerdere merken hebben nog een kar in het assortiment met een balkeninvoer. Dan de messen eruit laten, maaier zonder kneuzer en je hebt hetzelfde als de groenvoerkar. En ik denk dat die langer heel blijft. Ook betere gewichtsverdeling met maaier voorop. Als onverhoopt de maaier of kar dienst weigert heb je maar 1 ding te vervangen of tijdelijk te gebruiken. En inruil een stuk beter verwacht ik.
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

Berichtdoor boer pieter » di dec 12, 2017 11:45

als je dan toch gras wilt voeren kun je beter in duitsland een wagentje kopen en een oude frontmaaier voor een paar centen, ipv zo'n duur ding te kopen ,kun je het eerst een keer uitproberen
boer pieter

Berichtdoor wijnbergen » di dec 12, 2017 11:57

klopt Piet, duitsland staat vol met opraapwagens heb ik al gezien (y), schapen is ook nog een optie :cheers:
wijnbergen

Berichtdoor G.U. » di dec 12, 2017 12:49

Schapengeld is gauw geteld, kun je het gras beter met je koeien proberen tot waarde te brengen...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di dec 12, 2017 12:53

Frans V schreef:Meerdere merken hebben nog een kar in het assortiment met een balkeninvoer. Dan de messen eruit laten, maaier zonder kneuzer en je hebt hetzelfde als de groenvoerkar. En ik denk dat die langer heel blijft. Ook betere gewichtsverdeling met maaier voorop. Als onverhoopt de maaier of kar dienst weigert heb je maar 1 ding te vervangen of tijdelijk te gebruiken. En inruil een stuk beter verwacht ik.

Idd maaien zonder kneuzer wanneer je vers wil voeren (y) Vorige frontmaaier had een kneuzer. Het gras broeide toen vrij snel wanneer het voor 't voerhek lag. En met nat weer werd het er al helemaal niet smakelijker op :no:
Verder bijna altijd gras rapen met de messen uit :yes: en zo heb je met bijv molshopen de minste vervuiling van je gras (y)

Nadeel van maaier waarmee je tot ver in het (natte) najaar graast; het plaatwerk rot voor je ogen weg :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di dec 12, 2017 14:06

wijnbergen schreef:klopt Piet, duitsland staat vol met opraapwagens heb ik al gezien (y), schapen is ook nog een optie :cheers:

ik ben er blij mee :yes: :yes: :yes:
boer pieter

Berichtdoor Mellek » wo dec 13, 2017 09:33

Henk schreef:Idd maaien zonder kneuzer wanneer je vers wil voeren (y) Vorige frontmaaier had een kneuzer. Het gras broeide toen vrij snel wanneer het voor 't voerhek lag. En met nat weer werd het er al helemaal niet smakelijker op :no:
Verder bijna altijd gras rapen met de messen uit :yes: en zo heb je met bijv molshopen de minste vervuiling van je gras (y)

Nadeel van maaier waarmee je tot ver in het (natte) najaar graast; het plaatwerk rot voor je ogen weg :|

Heb kneuzen met stalvoeren ook nooit begrepen, gewoon PZ van 3,20 ervoor, met kleinere trommels midden heb je aan enkele zwadschijven genoeg, vroeger hadden we een Pöttinger van 2,70 daar moesten 4 zwadschijven aan om het nog fatsoenlijk tussen de wielen door te krijgen. De tijd dat trommelmaaiers zware bakbeesten waren is ook voorbij, 540kg, koop a.u.b. geen bodemgeleidingssysteem tenzij je in de Alpen ofzoiets woont, trekker 5110kg. Wagen ook 5 ton leeg, maar vol nat gras vast meer als het dubbele dan wil ie er wel door zakken, voor iets meer als 1200 euro heb je een set 500 banden, nog mooier is 8-wielig tandem.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie