Harken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Harken

Berichtdoor lucas87 » vr sep 28, 2007 17:04

Ik en mn vader zijn op zoek naar een nieuwe hark, we willen kiezen uit de lely hibiscus, ziegler en een krone. De werkbreedte die we zoeken is ongeveer 7m. en dan hebben we het over een middenafleg hark.

Heeft iemand ervaring met een van deze harken?
lucas87

Beroep: student
Interesses: van alles en nog wat

Berichtdoor Mark W » vr sep 28, 2007 17:08

KUHN!!!!!
Mark W

Beroep: melkveehouder
Interesses: Voetbal, uitgaan

Berichtdoor auke » vr sep 28, 2007 17:44

waarom middenafleg?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Rik » vr sep 28, 2007 17:55

middenafleg is alleen mooi voor ladewagen, als je voor haksleaar moet zwillen koos ik voor een zijafleg
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor lucas87 » vr sep 28, 2007 17:55

we willen het zelf oprapen met de opraapwagen en dan leek ons een middenafleg het handigst
lucas87

Berichtdoor Rik » vr sep 28, 2007 17:58

jah dan zou ik ook een middenafleg nemen denk ik, persoonlijk zou ik kiezen uit claas,pottinger of kuhn dat vind ik de besten
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor Corjan » vr sep 28, 2007 18:10

Had je naar de forum dag moeten gaan, had je een stelletje harken bij elkaar kunnen zien :oops:

Ik zou als ik grote percelen had met weinig greppels voor de zijafleg gaan voor de lichte snede's.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » vr sep 28, 2007 19:00

(y) Pöttinger 9 meter met mittenableg :yes:

Nooit zunne Lely biscuitje oid :no: Is geeneens Lely want Lely maakt ginne harken maar koopt ze in Verweggistan in van de een of ander vaag merk... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mark P » vr sep 28, 2007 19:45

Waarom zou je kiezen voor een zij afleg wij doen ook met de hakselaar met middenafleg en ook al heb je minder op de swil zitten dan rijden ze wel een stuk harder.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor kees van loon » vr sep 28, 2007 21:25

Ze kunnen wel harder rijden maar moeten vaker keren en je haalt minder capaciteit per uur. Ik heb op een show die pottinger zien staan maar is maar een simpele machine, maar misschien is dat juist genoeg.
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor Thomas2000 » za sep 29, 2007 00:17

Reken eerst maar uit of je het niet beter kan laten doen. Als je 200 ha per jaar harkt word het een beetje interessant.

Ik laat het nu doen door een middenafleg van 9 meter. Dat lijkt mij net mooi. Dunne snede is misschien hard rijden maar een dikke snede zijn de zwaden toch gauw 1,5 meter als het niet meer is.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Mark P » za sep 29, 2007 01:53

kees van loon schreef:Ze kunnen wel harder rijden maar moeten vaker keren en je haalt minder capaciteit per uur. Ik heb op een show die pottinger zien staan maar is maar een simpele machine, maar misschien is dat juist genoeg.

Wij harken met meer capiciteit en de hakselaar maakt bijna geen verschil.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor lucas87 » za sep 29, 2007 08:31

Wij doen alles zelf thuis en dat willen we graag zo blijven doen.

Maar mijn vraag was heeft iemand ervaring met een lely of een ziegler of een krone hark.

volgens mij kan het bij ons wel uit als ik kijk naar onze vorige hark, die koste toen 9500 gulden en we krijgen er nu 1500 euro voor. dus heeft het ons ongeveer 6500 gulden gekost in 13 jaar tijd is dus 500 gulden per jaar is ongeveer 230 euro per jaar en we harken er ongeveer 120 ha mee dus 2 euro per ha, lijkt mij dat het wel uit kan.
lucas87

Berichtdoor Mark W » za sep 29, 2007 08:58

Mark P schreef:
kees van loon schreef:Ze kunnen wel harder rijden maar moeten vaker keren en je haalt minder capaciteit per uur. Ik heb op een show die pottinger zien staan maar is maar een simpele machine, maar misschien is dat juist genoeg.

Wij harken met meer capiciteit en de hakselaar maakt bijna geen verschil.

Reken er maar op dat dit zeker verschil maakt. Hier in de buurt zijn al boeren die laten harken 12 mtr. De kosten hiervan besparen ze al bijna op het hakselen. En wat denk je van minder sporen in de weide.
Mark W

Beroep: melkveehouder
Interesses: Voetbal, uitgaan

Berichtdoor Henk » za sep 29, 2007 11:06

Is ginne drol van waar Mark Wee :no: Onze loonwerker heeft ok zun vier-elements hark, maar assik um zie frotten op percelen van bv een hectare of 2 ha... :roll: En heeft een klant er een draad omheen staan, kan ie eerst nog es naar de coop om een hark te huren voor de buitenrondes omda hij geen pikkeldraad in zn gras wil :!:

Wel sympathiek trouwens van mn loonwerker dattie ruiterlijk toegeeft dat zn hark nie egt geschikt is voor op te rapen :wink:

Saillant detail: de grootste loonwerker uut de regio heeft zn quatro hark allang aan de wilgen gehangen en rijdt weer rond met gewoon dubbele harken :!:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie