Harken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Harken

Berichtdoor Sander » do mei 05, 2016 00:07

Mellek schreef:hebben nu 6,5 meter schiet niet echt op als we dan gaan investeren moet er ook gelijk 10 of meer komen en

waarom
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » do mei 05, 2016 00:08

teuntje93 schreef:
G.U. schreef:Is dat beter, een enkele hark?

geen idee, voor die paar hectare die wij hebben hebben we geen dubbele nodig.

hoeveel ha
Sander

Berichtdoor teuntje93 » do mei 05, 2016 09:27

max 20 ha gras
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor boer pieter » do mei 05, 2016 09:31

per keer of 5 keer per jaar anders is het helemaal te duur :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » do mei 05, 2016 09:50

Sander schreef:
Mellek schreef:hebben nu 6,5 meter schiet niet echt op als we dan gaan investeren moet er ook gelijk 10 of meer komen en

waarom

Hadden 20 jaar terug 6,5 meter hark, 6 elements schudder, 2,70 maaier en max. 95pk.
Nu 6,20 maaier, 8,5 meter schudder ook al meer als 10 jaar, en 130pk dus moet er dan ook wel een keer bredere hark komen. En we moeten nog een paar sloten dichtgooien en dan zijn op 1 hoekje na alle percelen wel 500m langste is 1km. Maar laat voorlopig de loonwerker wel komen, anders mag dat van de boekhouder ook niet meer :)
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Arie » do mei 05, 2016 22:49

Hier in de regio hebben de echt grote boeren 2 harken. Da werkt sneller als 1 hark van 10 meter volgens mij :roll: Maar goed, je moet dan wel een extra trekkertje hebben met chauffeur :yes: Daar staat tegenover: op een normale 2 elements hark kun je elke handige buurjongen op zetten. Op een 4 element van 10 meter moet je een goede stuurman hebben lijkt me :roll: En als 1 van de 2 harken uitvalt, kun je met de andere het werk af maken :yes: (y)
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor poekske » do mei 05, 2016 22:53

als je leest wat er voor materiaal nodig is bij sommige, om er vier van de 365 dagen per jaar mee op pad te gaan, is de melkprijs nog steeds hoog genoeg nu dus...
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor koeruben » vr mei 06, 2016 02:53

Laten harken kost 14 euro per ha das ook wel genoeg als je vergelijkt met maaien.
Gr,Ruben
koeruben

Beroep: Rondloper
Interesses: veehouderij, buitenland

Berichtdoor Sander » vr mei 06, 2016 12:57

teuntje93 schreef:max 20 ha gras

dan snap ik een enkele hark
Sander

Berichtdoor Mellek » vr mei 06, 2016 14:26

Arie schreef:Hier in de regio hebben de echt grote boeren 2 harken. Da werkt sneller als 1 hark van 10 meter volgens mij :roll: Maar goed, je moet dan wel een extra trekkertje hebben met chauffeur :yes: Daar staat tegenover: op een normale 2 elements hark kun je elke handige buurjongen op zetten. Op een 4 element van 10 meter moet je een goede stuurman hebben lijkt me :roll: En als 1 van de 2 harken uitvalt, kun je met de andere het werk af maken :yes: (y)

Ja de grote boeren hebben hier ook 2 6-elements schudders, werkt ook sneller als een 10 elements :mrgreen: , maar arbeid is hier de grootste beperking. En twee 6,5 meters harken werken ook sneller als 1 van 10 helemaal mee eens :yes: , maar ga je alles rekenen harken en schudders zijn niet de grootste Pk-vreters, ben ook bijna éénmansbedrijf en dat zie je hier steeds meer dus alles moet gewoon groter hier, als het maaien klaar is komt direct de schudder er achter, volgende maaier word ook triple 9,20m en hier hebben we hoofdzakelijk grote lange rechte percelen tussen de 5 en 13ha is dat ook geen probleem, we kuilen nu meestal 25 ha in 1 keer maar het kan ook een keer 40 worden en dan maakt een paar meter meer zo een paar uur verschil, de grootste 2 elements Claas is trouwens 10 meter maar 8,5 is al een vooruitgang, maar als ik de prijzen zie.. mag voorlopig de loonwerker dat blijven doen.
Mellek

Berichtdoor MarcB » vr mei 06, 2016 17:15

Je zegt dat jij naar een eenmansbedriift gaat en dat daarom al jouw machines groter moeten worden. Maak eens een afspraak met je loonwerker dat hij al het landwerk mag opknappen voor een vast bedrag. Weet jij wat je kwijt bent dat jaar aan loonwerk en je kan van tussen je koeien of van je ligstoel de loonwerker aansturen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor jvt » vr mei 06, 2016 19:37

[
de grootste 2 elements Claas is trouwens 10 meter maar 8,5 is al een vooruitgang, maar als ik de prijzen zie.. mag voorlopig de loonwerker dat blijven doen.[/quote]

ff opletten, de 2900 blijft onder de 4 meter zonder armen af te moeten halen, de 3000 moet je armen gaan afpakken. Heb je geen viaducten e.d., prima, maar als, en dan zeg ik als, we ooit een dubbele hark zouden kopen dan onder de 4 meter, is gauw met alle drukte een keer krak onder het viaduct. Nu enkel harkje van ziegler om wat hooipercelen e.d. te doen, kan net onder het viaduct ( zo"n hark die in het dwars draait) Vorig jaar kon ik altijd net mooi onder het viaduct door, laatste snede toevallig ipv een steyr de valtra ervoor staan. Helaas kan die de hefinrichting net iets hoger, met als gevolg dat het zwaddoek ineens een aparte hoek maakte :wink: :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor boer pieter » vr mei 06, 2016 21:37

MarcB schreef:Je zegt dat jij naar een eenmansbedriift gaat en dat daarom al jouw machines groter moeten worden. Maak eens een afspraak met je loonwerker dat hij al het landwerk mag opknappen voor een vast bedrag. Weet jij wat je kwijt bent dat jaar aan loonwerk en je kan van tussen je koeien of van je ligstoel de loonwerker aansturen.

:yes: :yes: :yes: :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » vr mei 06, 2016 21:52

poekske schreef:als je leest wat er voor materiaal nodig is bij sommige, om er vier van de 365 dagen per jaar mee op pad te gaan, is de melkprijs nog steeds hoog genoeg nu dus...

4 dagen :shock: :?: Gewoon langzamer rijden, wordt ie steeds rendabeler per uur... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » vr mei 06, 2016 23:14

boer pieter schreef:
MarcB schreef:Je zegt dat jij naar een eenmansbedriift gaat en dat daarom al jouw machines groter moeten worden. Maak eens een afspraak met je loonwerker dat hij al het landwerk mag opknappen voor een vast bedrag. Weet jij wat je kwijt bent dat jaar aan loonwerk en je kan van tussen je koeien of van je ligstoel de loonwerker aansturen.

:yes: :yes: :yes: :yes:

Ik word daar dan ook steeds makkelijker in hoor 8) , maar beetje ploegen en maaien blijf het mooi werk vinden, ik meende dat vroeger de Denen ook het erf vol ijzer hadden staan, maar schijnt tegenwoordig tegenovergestelde te zijn. Mestinjecteur hebben we ook nog steeds niet, voordeel is dat alles wat je niet hebt je ook niet zelf hoeft te doen, om de machine rendabel te maken..
Mellek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie