Harken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Harken

Berichtdoor opelmanta » zo mei 13, 2018 16:46

Ik ben het met Kasé eens. Eigenlijk kan er nu wel een slotje op dit topic.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Flyinghollander » zo mei 13, 2018 17:14

opelmanta schreef:Ik ben het met Kasé eens. Eigenlijk kan er nu wel een slotje op dit topic.

Waarom dat dan? Iedereen zijn voorkeur.
Flyinghollander

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 13, 2018 17:20

Kasé5 schreef:Tsssjonge wat een verdediging voor een zijaflegger :? :?

Tja, ik kan gewoon niet tegen onrecht :) :)

ik vermoed dat jaarlijks enkele honderden boeren voor de vraag staan over welke hark te kopen.
Als ze dan hier diverse ervaringen kunnen lezen is dat mss of wss een meerwaarde.
Trouwens heb ik het natuurlijk niet over zo'n grappige treintjeshark. Die kan je beter wegdoen naar Plopsaland oid.
Bij mij Krone Swadro 807
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor opelmanta » zo mei 13, 2018 17:28

Flyinghollander schreef:
opelmanta schreef:Ik ben het met Kasé eens. Eigenlijk kan er nu wel een slotje op dit topic.

Waarom dat dan? Iedereen zijn voorkeur.

Niet te serieus, moderator. Kasé heeft dit keer wel erg veel gelijk. Als je laat hakselen ga dan alsteblieft wiersen met een vier elements apparaat.
Hakselen gaat het hardst en mooist met een gangetje van 8 á 9 kilometer per uur.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor poekske » zo mei 13, 2018 18:09

MelkboerLuc schreef:
poekske schreef:Veel zijafleg harken leggen een zwad van 1.5meter. Dus dubbel rijden is 3m das net te breed voor de hakselaar, want plots heb je effe verkeerd gestuurd en is het 3.2m. Dus leggen de meeste de zwaden op mekaar en daar gaat het mis. Das het succes van de 4 elementshark

Een vier-elements is toch gewoon 2 zij-afleggers, of zie ik dat verkeerd?
Prachtig en gemakkelijk toch zeggen "het succes van een 4-elements hark".
Even de portemonnee omdraaien en tis zo gepiept.

Bij de meesten wordt de vraag gesteld de keuze tussen een zij afleg en een midden afleg
Een zij-afleg is iets goedkoper dan een midden afleg.

Met een zij-afleg kan je de wiersen van verder bijhalen met behoud van het werkrendement van het harken/ha.
Dat voordeel in hakselrendement wordt gigantisch bij 2de - 3de - 4de snede.
Of je haalt met gemak het gras weg uit een natte hoek om die ergens anders beter te laten oprapen.
Meestal werk ik (ook in de eerste snede3500-4000 kg ds) één maal van de kant af en dan van de andere kant 1 keer bijhalen en 1 keer verleggen.
Verleden jaar zo in 1ste en 2de snede met 3 karren 40-50 m³ gereden aan 6 ha per uur. Dit jaar was het gras iets groener en 5,5 ha per uur. En allemaal op afstand van bedrijf 1-3-5 km

Je doet het verkeerd met een zij-afleg als je de wiersen tegen elkaar wil duwen en dan wring je de wiers van links en rechts in elkaar. Dus even verstandig mee omgaan en niet in elkaar frotten. Ook het zwadbord ruim zetten.

Het eerste jaar met de zij-afleg had ik nog teveel in elkaar geduwd. Eerlijk. De New Holland hakselaar heeft zichzelf, in combinatie met een onervaren chauff, daarop in een slakkegang gereden. Exit de New Holland lw
Het volgende jaar kwam een JD Hakselaar en die deed dat prima. De chauff genoot van de mooie grote zwaden en ik genoot van zijn rendement in uurtarief per ha. Het volgende jaar kocht de chauff van de hakselaar, ook boer, een nieuwe hark voor zichzelf.
Een zij-afleg.
Dat zegt genoeg ???
Nog elk jaar komt ie al glunderen het gras bij mij hakselen.
https://www.facebook.com/callemeyn/vide ... 212762943/
https://www.facebook.com/landbouwwerken ... DE16LfVfBs
en niet bij mij : https://www.facebook.com/DewulfAgrofoto ... =3&theater

Een zij-afleg heeft waarschijnlijk iets minder rendement in ha per uur.
Maar je wint het uit in hakseltijd, als je betaalt per uur.
Veelal is het in de zomer huilen met de pet op als je de lw de wiersen van de sukkelaars met middenafleggers ziet hakselen. Heel de hakseltrein moet dan aan 20 per uur over het land rossen om wat vulling van de karren te halen. Leuk is anders.

Luc, je bevestigt perfect wat ik bedoel! Je moet Goed harken met een zijafleg, dan brengt hij op. Maar bij velen lukt dat niet. Daarom kan een 4 element hark op brengen voor een loonwerker, komt harken minder nauw. Je maakt een mooi verhaal va' wat ik eigenlijk zei in een korte tekst :yes: en idd die lichte zwaden in lichte snedes zijn idd een drama.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Berjor » zo mei 13, 2018 18:10

hier kuhn zijafleg gehad van 7 m. Blij dat dat ding weg was. Met amper 10 tandarmen per rotor ging het zeer traag. (natuurlijk als je voor jezelf niks telt en voor uw tractoruren ook niet geen probleem). Ook waren de wiersen veel minder mooi gemaakt als nu met onze vicon andex met 15 armen per rotor en 10.5 m werkbreedte. nu rond de 7-8 ha per uur harken en altijd mooie wiersen ook met een minder ervaren chauffeur. En de hakselaar gaat gewoon wat sneller rijden als vroeger en heeft op het eind van de dag meer gedaan als vroeger. 4 elements hark gooit het gras naar elkaar toe en dan krijg je mooie wiersen. Dit heeft zijafleg niet. Kortom zijafleg koop ik in ieder geval nooit meer
Berjor

Berichtdoor Henk » zo mei 13, 2018 19:01

MelkboerLuc schreef:Veelal is het in de zomer huilen met de pet op als je de lw de wiersen van de sukkelaars met middenafleggers ziet hakselen. Heel de hakseltrein moet dan aan 20 per uur over het land rossen om wat vulling van de karren te halen. Leuk is anders.

Hakselen is zoooo 2000 8) De laatste jaren zie je op een enkeling na alleen nog maar opraapwagens rond rije :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » zo mei 13, 2018 19:54

Henk schreef:
MelkboerLuc schreef:Veelal is het in de zomer huilen met de pet op als je de lw de wiersen van de sukkelaars met middenafleggers ziet hakselen. Heel de hakseltrein moet dan aan 20 per uur over het land rossen om wat vulling van de karren te halen. Leuk is anders.

Hakselen is zoooo 2000 8) De laatste jaren zie je op een enkeling na alleen nog maar opraapwagens rond rije :yes:

is hier ook zo, meer en meer met opraapwagens, even goed gesneden en met de slechte west vlaamse verkaveling stukken goedkoper
poekske

Berichtdoor wit » zo mei 13, 2018 20:52

is hier ook zo, meer en meer met opraapwagens, even goed gesneden

Even goed gesneden :roll: hoe lang blijven die messen scherp :?:

Hier zie je alleen hakselaars in het gras,en word eerder meer als minder :yes:
wit

Berichtdoor poekske » zo mei 13, 2018 21:41

Na 12 uur gaan ze naar de koer, nieuwe messenblok erin en weer gassen. Op kleigrond iets langer.
poekske

Berichtdoor HoK » zo mei 13, 2018 21:49

Zijafleg en middenafleg hebben beiden voor- en nadelen. Wij zijn geswitcht naar een 9m Claas middenafleg hark en ik zou niet meer terug willen. Loonwerker kan veel sneller werken en wij ook. Bij ons nekt het wegtransport tijdens het hakselen, maar het gehakselde voer laat zich beter verwerken in de mengwagen en netto bij de 1e en 2e snede doet rapen of hakselen niet veel in de kosten.
HoK

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 13, 2018 22:31

poekske schreef:Daarom kan een 4 element hark op brengen voor een loonwerker, komt harken minder nauw.
Je maakt een mooi verhaal va' wat ik eigenlijk zei in een korte tekst :yes:
en idd die lichte zwaden in lichte snedes zijn idd een drama.

Hoeveel kost een 4 elements hark zo ongeveer?

@ Poekske: waar in onze provincie zit een loonwerker met een 4-elements?
Ik denk dat er 2 of 3 bij boeren zitten, maar geen enkele bij een lw
anderzijds, een 4 elements zou niet goed passen op sommige van mijn percelen denk ik, zijn net iets te smal soms, enkele van 0,30 en 0,60 ha en 1 ha

nog eens: een 4 elements is een frame met 2 zij-afleggers links en rechts
hoe kan je een 4-elements ophemelen als je een lichte zij-afleg een onwerkbaar stuk noemt ???
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor poekske » ma mei 14, 2018 04:28

Omdat de chauffeur met een zijafleg het goed en slecht kan harken (proppen harken), kan hij met een 4 element niet tegen komen. Maar in w vlaanderen zou hij op veel plaatsen niet wegkunnen.
poekske

Berichtdoor Jozef » ma mei 14, 2018 06:39

Zei aflegger is normaal gesproken niks mis mee, maar alleen onder goed gebruik. Zodra je er mee gaat opharken, gaat het mis. Dan ga je er worsten van maken...
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor kobonde » ma mei 14, 2018 07:00

Luc, Jij zal wel goed met een 2 elements zijafleg kunnen werken, in relatief droog gras op kleine percelen. Maar een 4 elements hark maakt betere zwaden die hogere hakselkaciteit geven. Veel boeren kunnen als je laat hakselen beter de LW laten harken met een 4 elments hark, dan zelf zwaden maken die de kapaciteit van de hakselaar verlagen. Maar in lichte snedes is een 2 elements zijafleg beter dan een 2 elements middenafleg.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie