Harken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Harken

Berichtdoor Mellek » ma mei 14, 2018 08:26

Ja zijafleg moet je gewoon mee leren werken, harken we hier al 20 jaar mee, geen klachten, op de kopakkers krijg je wel eens bulten, maar dat staan ze toch al bijna stil. Bij zware snedes heb je al gauw groot genoeg zwillen als je direct zij aflegt, zeker voor een balenpers.
2x naar binnen harken wil ook wel dan zorg ik dat ie de oude zwil net raakt en omgooit.
4-elements is wel mooi voor de hakselaar maar bij opraapwagen al gauw te breed of te dikke wiers.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor opelmanta » ma mei 14, 2018 08:35

Kun je vanuit je hokje smaller zetten.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor MelkboerLuc » ma mei 14, 2018 09:34

Mellek schreef:Ja zijafleg moet je gewoon mee leren werken, harken we hier al 20 jaar mee, geen klachten, op de kopakkers krijg je wel eens bulten, maar dat staan ze toch al bijna stil.

Ja ik sta er van te kijken dat iedereen denkt dat je 6 jaar Unief Gent moet gedaan hebben om met een zij-afleg te werken.
In eerste snede werkt het gewoon mooi
in volgende lichtere snedes vergroot je de capaciteit vele malen door steeds maar op te schuiven. Je doet er wat werk aan met hark à 35 € per uur en je spaart werk van de hakselaar à 300 € per uur. In de zomer kan je bijna geen gevaar hebben voor worstendraaierij.
Maar hoe de hakselaar of ander opraapspul er kan mee omgaan kan ook liggen aan de soort gras. Sommige soorten weidegras schuiven helemaal niet goed, tenopzichte van Raaigras bijvoorbeeld
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Davy » ma mei 14, 2018 11:08

dat is ook mijn ervaring. wij kuilen zelf in (ik rij al 25 jaar met de opraapwagen) en er kan een groot verschil zijn tussen percelen onderling. Dus het gras zelf is even droog, maar bij het ene veld vlieg je er bij wijze van spreken over, en bij het andere moet je een aantal versnellingen terug schakelen. Bij ons is dan de ervaring dat dat ligt aan enerzijds grondsoort (zandleem t.o.v. licht zand) en anderzijds de grassoort, waarbij beiden dikwijls een sterk verband met elkaar hebben. Veel timothee in het grasbestand laad bv veel zwaarder dan zuiver engels raaigras.
Davy

Berichtdoor john jakobs » ma mei 14, 2018 11:11

dat verschil heb je al ooit met maaien
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Hans van Bergen » di mei 29, 2018 21:05

Hier kostte het d 1e snee 22.50 per ha. Dikke snede met veel percelen waarvan 2 van 0.15 ha. dikke snede. oprapen gaat prima. Ik kan het getreur met een kleinere hark eik nie meer aanzien :no: Zijn wel 2 koeien van opraapwagens. 1 nieuwe krone en 1 strautmann met Fendt 720 en 824 ervoor
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Flyinghollander » wo mei 30, 2018 02:19

Kosten compleet harken en opraapwagen en shovel?

Dat is toch geen geld als je al de machines gaat rekenen?
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » wo mei 30, 2018 06:21

€22,50 per ha geloof ik niet, het maaien alleen kost hier al meer
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Richt » wo mei 30, 2018 06:50

zal wel alleen het harken zijn
anders mag die LW hier ook komen voor de 1ste snee :lol:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie