Harken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Harken

Berichtdoor Corjan » ma jan 15, 2018 15:29

Enigste voordeel je kan een hoop bunders in een uur doen voor een goedkope machine :yes: Heb zo'n ding een keer op demo gehad. Maar idd die opgerolde wiersen laden minder makkelijk voor elke machine. Dus verlies je snel het voordeel
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Flyinghollander » ma jan 15, 2018 18:26

boer pieter schreef:wil je weer terug naar ot en sien fly , :lol: sprintmaster en een vingerbalk maaier 8)

Gewoon anders denkend. Ik zit de filmpjes naar te kijken. Bull dog agri heeft van de 20 klanten van zo hark de resultaten van de kuilen vergeleken, er zat minder rotzooi in.
Vandaar dat ik naar meningen van andere kijk of het wat is. Daarnaast zo hark kost 30.000 euro en vergelijkbare dubbele hark kost wel wat meer.
En deze kunnen de Russen zelf wel maken. Maar ik zit gewoon wat te zoeken.
Flyinghollander

Berichtdoor Arno » ma jan 15, 2018 19:31

Hier zie je die dingen veel voor hooi ,voor silage worden ze niet gebruikt voor zover ik weet ,zijn denk ik niet zwaar genoeg om de hoeveelheid gewas op een wiers te leggen voor moderne hakkelaar ,voor opraapwagen zal het wel gaan denk.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Flyinghollander » ma jan 15, 2018 20:27

Arno schreef:Hier zie je die dingen veel voor hooi ,voor silage worden ze niet gebruikt voor zover ik weet ,zijn denk ik niet zwaar genoeg om de hoeveelheid gewas op een wiers te leggen voor moderne hakkelaar ,voor opraapwagen zal het wel gaan denk.

meeste filmpjes inderdaad, stro of hooi
Flyinghollander

Berichtdoor postma friesland » ma jan 15, 2018 20:41

Wij noemden sukke harken, altijd opraapwagen killers. Vroeger in de balken invoer tiid vooral. Bij ongunstig gras trekt de opraapwagen een heel perseel vanaf de dam naar binnen[WINKING FACE]

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Flyinghollander » ma jan 15, 2018 20:44

https://www.youtube.com/watch?v=Kn5gCCMKZM4 Ik ken die verhalen van vroeger, nu gaat alles bij ons met hakselaar, maar krijg je ook een stille motor van.
Flyinghollander

Berichtdoor poekske » ma jan 15, 2018 21:12

postma friesland schreef:Wij noemden sukke harken, altijd opraapwagen killers. Vroeger in de balken invoer tiid vooral. Bij ongunstig gras trekt de opraapwagen een heel perseel vanaf de dam naar binnen[WINKING FACE]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Prima als het nat is dus :cheers:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor W.A » ma jan 15, 2018 21:18

Weinig mis mee,lijkt 't!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Sander » ma jan 15, 2018 21:46

Flyinghollander schreef:https://www.youtube.com/watch?v=Kn5gCCMKZM4 Ik ken die verhalen van vroeger, nu gaat alles bij ons met hakselaar, maar krijg je ook een stille motor van.

zo de knetter, daar zit goed gang in. bochten is drama zo te zien. grof spul. hoe gaat het met kort engels raai?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Flyinghollander » ma jan 15, 2018 21:50

Dat vraag ik mij ook af. Bochten etc valt bij ons mee, meeste percelen niet kleiner dan 15 hectare.
Flyinghollander

Berichtdoor king » ma jan 15, 2018 22:17

wij gebruiken voor de sloot en greppelkanten nog een sprintmaster :roll:
Kort spul valt niet mee, laat eigenlijk te veel liggen.
bochten gaat wel, mits je ze ruim neemt.
en gang is alles, dan draait ie nl nauwelijks in worsten omdat t dan niet rolt,maar door de verende tanden gooit ie het meer opzij en dat gaat beter met flink gang
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor rvm » di jan 16, 2018 10:21

Flyinghollander schreef:Bull dog agri heeft van de 20 klanten van zo hark de resultaten van de kuilen vergeleken, er zat minder rotzooi in.

Die tanden schrapen echt door de grond. Bij natte grond en een open zode zal er volgens mij best wel rommel mee worden getrokken.
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di jan 16, 2018 10:58

Het type hark stamt uit de tijd van het hooi maken. Wat ik me er van kan herinneren is dat ie prima voldeed :yes: Zelfs om stro te keren gebruikten wij de acrobaat :yes:
Zolang een gewas mooi droog is krijg je met deze hark weinig zand in het product. Ik denk zelfs minder dan een standaard hark met staande tanden. Die kunnen bij elke oneffenheid door de grond gaan. Een acrobaat gaat OVER de grond.

Ga je kuilgras maken en hark je bij 35% ds dan lijkt mij de acrobaat een mindere keuze. Met Italiaans raaigras zal het weinig problemen geven want in zulk gras krijg je never nooit frotten (y) laat staan worstendraaierij.

Bochtenwerk in het filmpje vind ik ondermaats. Je zou er mss voor kunnen kiezen op de hoek uit te rijden en overdwars opnieuw in te zetten...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » di jan 16, 2018 15:31

Deze machines zijn wel wat verbeterd. :yes: Ze worden meer door het gewas aangedreven dan door de grond. Ze zweven meer endat kun je afstellen :yes: Hier twee boeren in de buurd die zamen zo'n ding hebben en gebruiken voor kuilgras. En voor een 1000 koeien met dat ding bij elkaar harken (y)
Corjan

Berichtdoor Corjan » di jan 16, 2018 15:34

Corjan

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie