Harken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Harken

Berichtdoor W.A » za mei 12, 2018 07:45

john jakobs schreef:hier in de buurt de meeste loonsnuiters 4 zonne,, zoniet maak je weinig kans als je er klanten bij wil ,, mijn loonwerker heeft bij elke hakselaar een 4 zon ,, denk dat veel mensen voor niks staan te harken , dat als de loonwerker het doet het hakselen zoveel sneller gaat dat het harken terug verdiend is
Denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben, als ik de andere reacties zo lees..
Kunt als je zelf iets betaalbaars kopen wilt, voor een 2 zonner met zijafleg kiezen. Keer heen en terug en ligt ook een dikke 15m op 't zwat!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Arie » za mei 12, 2018 08:02

Richt schreef:armen die verste naar buiten zitten eraf halen

Kan. Maar is niet zo handig. Praktijk zal wezen bij veel boeren dat die buiten blijft staan.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Henk » za mei 12, 2018 08:53

john jakobs schreef:nee henk de hark is het belangrijkste in de trein , wil je voor zo weinig mogelijk geld alles aan de bult hebben ,,

G.U. schreef:Als je allemaal kleine wiersen maakt ven je veel meer tijd kwijt met oprapen. Een wat grotere hark kan dan wel tijdwinst brengen.

Ja goed, as usual :wink: ben ik het er weer niet mee eens :no: Of je nu dikke of dunne duinen maakt, als het gewas klit kun je amper vort doen. Iedereen heeft wel es dat gras met veel suiker wat bij hogere lv bij zeg 35% ds moeilijk laat harken. Het gras plakt aan mekaar en frotten krijg je niet fatsoenlijk los gegooid.

Wij harken krap 8 mtr. Bij een mooie 45% ds vlieg je met de kar over het veld :yes: Kijk ik waar ze het dubbele in 1 duin gooien dan zie je dat ze logischerwijs veul langzamer rijden :yes: En is het gras natter zie je ze over het veld kruipen.

Om te hakselen zijn dikke brede wiersen ideaal denk ik :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » za mei 12, 2018 09:51

mijn LW heeft een 2 en 4 zonner. Voor de ladewagen en pers gebruikt hij de 2 zonner, hakselen de 4 zonner. kwestie van bekbreedte en arbeidsgemak
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor boer pieter » za mei 12, 2018 14:20

Bij die nieuwe hakselaars kunnen ze niet groot genoeg het is onvoorstelbaar wat die er door vreten
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » za mei 12, 2018 14:33

Als het niet veel suiker heeft kan er idd niet genoeg liggen, maar veel suiker icm wat lager ds% is een drama
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Henryw » za mei 12, 2018 19:13

auke schreef:mijn LW heeft een 2 en 4 zonner. Voor de ladewagen en pers gebruikt hij de 2 zonner, hakselen de 4 zonner. kwestie van bekbreedte en arbeidsgemak

Idd. Oom van me is loonwerker die zijn spullen goed voor elkaar heeft. Maar bij boeren die harken met een dubbele hark met zij-afleg, en dan dus tegen elkaar aan harken, had hij altijd problemen.

maar als ik er hier zo even over denk. Zie eerlijk gezegd hier in de buurt ook maar heel weinig 4 rotor harken.
Zijn ook wel veel boeren hier die zelf kuilen, dan nog wat boeren die de loonwerker laten kuilen. En ik denk dat maar 10-20% van de boeren hier laten hakselen.
Henryw

Berichtdoor kobonde » zo mei 13, 2018 10:32

Henryw schreef:
auke schreef:mijn LW heeft een 2 en 4 zonner. Voor de ladewagen en pers gebruikt hij de 2 zonner, hakselen de 4 zonner. kwestie van bekbreedte en arbeidsgemak

Idd. Oom van me is loonwerker die zijn spullen goed voor elkaar heeft. Maar bij boeren die harken met een dubbele hark met zij-afleg, en dan dus tegen elkaar aan harken, had hij altijd problemen.

Onze LW heeft de zelfde ervaring, als je met een dubbele zijafleg hark 2 zwaden bij elkaar legt, zijn die erg lastig door de halselaar te krijgen. Met zwaden van een 4 elements hark is de kapaciteit groter. . Overigens zijn de zwaden van een dubbellehark met midenafleg, veel te klein om de kapaciteit van de hakselaar te kunnen benutten, bij normale snedes.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor W.A » zo mei 13, 2018 12:19

kobonde schreef:
Henryw schreef:

Onze LW heeft de zelfde ervaring, als je met een dubbele zijafleg hark 2 zwaden bij elkaar legt, zijn die erg lastig door de halselaar te krijgen. Met zwaden van een 4 elements hark is de kapaciteit groter. . Overigens zijn de zwaden van een dubbellehark met midenafleg, veel te klein om de kapaciteit van de hakselaar te kunnen benutten, bij normale snedes.
Da's toch raar als je er over nadenkt.. Lijkt me exact het zelfde..?!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Hans19 » zo mei 13, 2018 12:36

Volgens mij maakt het met hakselaar niet zo veel uit of je nu met een 2 of 4 elements hark harkt. Hark je met een 2 elements hark rijden ze wat sneller dan met een 4 elements hark. Alleen ben je zelf met harken gewoon wat langer bezig.
Hans19

Berichtdoor Hindrik » zo mei 13, 2018 12:42

Zou het ook nog verschil maken als je met de dubbele zijafleg 2 werkbreedtes naar elkaar toe harkt of dat je 2 werkbreedtes naar 1 kant legt?
In het laatste geval moet de hark uiteraard wel dubbel gras verwerken.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor poekske » zo mei 13, 2018 13:04

Veel zijafleg harken leggen een zwad van 1.5meter. Dus dubbel rijden is 3m das net te breed voor de hakselaar, want plots heb je effe verkeerd gestuurd en is het 3.2m. Dus leggen de meeste de zwaden op mekaar en daar gaat het mis. Das het succes van de 4 elementshark
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Henk » zo mei 13, 2018 15:20

poekske schreef:Veel zijafleg harken leggen een zwad van 1.5meter. Dus dubbel rijden is 3m das net te breed voor de hakselaar, want plots heb je effe verkeerd gestuurd en is het 3.2m. Dus leggen de meeste de zwaden op mekaar en daar gaat het mis. Das het succes van de 4 elementshark

:yes: en bij een ds% van 40-50% kan het alles lije :yes: en gaat elke duin via ongeacht welke hark easy en smooth de oprapert in :yes: Maar zit je met 30-35% ds, en dan met name met broeierig weer, dan kom het allemaal wat spitser :yes:

Je hoort het ook int veld :yes: Bij droog gras zoemt de hakselaar over het veld. Bij natter gras hoor je 'm elke keer hoesten :yes:

Gisteren een toerke gedaan met de fiets. Er werd her en der nog flink gekuild. Eik allemaal flink droog spul :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor MelkboerLuc » zo mei 13, 2018 16:03

poekske schreef:Veel zijafleg harken leggen een zwad van 1.5meter. Dus dubbel rijden is 3m das net te breed voor de hakselaar, want plots heb je effe verkeerd gestuurd en is het 3.2m. Dus leggen de meeste de zwaden op mekaar en daar gaat het mis. Das het succes van de 4 elementshark

Een vier-elements is toch gewoon 2 zij-afleggers, of zie ik dat verkeerd?
Prachtig en gemakkelijk toch zeggen "het succes van een 4-elements hark".
Even de portemonnee omdraaien en tis zo gepiept.

Bij de meesten wordt de vraag gesteld de keuze tussen een zij afleg en een midden afleg
Een zij-afleg is iets goedkoper dan een midden afleg.

Met een zij-afleg kan je de wiersen van verder bijhalen met behoud van het werkrendement van het harken/ha.
Dat voordeel in hakselrendement wordt gigantisch bij 2de - 3de - 4de snede.
Of je haalt met gemak het gras weg uit een natte hoek om die ergens anders beter te laten oprapen.
Meestal werk ik (ook in de eerste snede3500-4000 kg ds) één maal van de kant af en dan van de andere kant 1 keer bijhalen en 1 keer verleggen.
Verleden jaar zo in 1ste en 2de snede met 3 karren 40-50 m³ gereden aan 6 ha per uur. Dit jaar was het gras iets groener en 5,5 ha per uur. En allemaal op afstand van bedrijf 1-3-5 km

Je doet het verkeerd met een zij-afleg als je de wiersen tegen elkaar wil duwen en dan wring je de wiers van links en rechts in elkaar. Dus even verstandig mee omgaan en niet in elkaar frotten. Ook het zwadbord ruim zetten.

Het eerste jaar met de zij-afleg had ik nog teveel in elkaar geduwd. Eerlijk. De New Holland hakselaar heeft zichzelf, in combinatie met een onervaren chauff, daarop in een slakkegang gereden. Exit de New Holland lw
Het volgende jaar kwam een JD Hakselaar en die deed dat prima. De chauff genoot van de mooie grote zwaden en ik genoot van zijn rendement in uurtarief per ha. Het volgende jaar kocht de chauff van de hakselaar, ook boer, een nieuwe hark voor zichzelf.
Een zij-afleg.
Dat zegt genoeg ???
Nog elk jaar komt ie al glunderen het gras bij mij hakselen.
https://www.facebook.com/callemeyn/vide ... 212762943/
https://www.facebook.com/landbouwwerken ... DE16LfVfBs
en niet bij mij : https://www.facebook.com/DewulfAgrofoto ... =3&theater

Een zij-afleg heeft waarschijnlijk iets minder rendement in ha per uur.
Maar je wint het uit in hakseltijd, als je betaalt per uur.
Veelal is het in de zomer huilen met de pet op als je de lw de wiersen van de sukkelaars met middenafleggers ziet hakselen. Heel de hakseltrein moet dan aan 20 per uur over het land rossen om wat vulling van de karren te halen. Leuk is anders.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Kasé5 » zo mei 13, 2018 16:28

Tsssjonge wat een verdediging voor een zijaflegger :? :?
Mensen die me goed kennen weten dat ik ook de negatieve kanten van m'n ijzer, dieren, stal of beslissingen noem :yes:
Wij hakselen meestal en hebben zelf ook nog een 15 jaar oud treintje maar het verstandist is om hem niet :!: te gebruiken :no: .
Je moet secuurder werken dan je tandarts want anders is je uurtarief gewoon sterk negatief. Ook op de kopakkers ben je gewoon veel tijd kwijt.
Heb lw nog lang laten komen met grote 2elements middenaflegger (9 m) maar ben er zelf achter gekomen dat het altijd, ook in dikke eerste snee voordeliger is om te laten harken door 4-elements. Het harken wordt dan betaald door het besparen bij het hakselen.
Alleen als je het-zelf-doen zo leuk vind dat het geld mag kosten wordt het anders natuurlijk :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie