stroverdeler

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

stroverdeler

Berichtdoor Wim R » ma jan 21, 2008 00:28

Heeft toevallig iemand ervaringen met bepaalde stro verdelers achter een tractor.
Krijg vanaf deze zomer een dikke 800 m2 strohokken in te strooien. Wil evt in toekomst wel een stationaire verdeler boven in stal hangen maar wil in het begin het zo proberen, dit ivm kosten ervan :shock: :shock: :shock:
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Koets » ma jan 21, 2008 00:33

ik heb geen ervaring, maar wat voor ding denk je dan Wim??? hoorde eens dat iemand stro strooide met een oude mestwagen :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Erik S. » ma jan 21, 2008 01:54

800 m2 stro hokken, vertel?! vanaf deze zomer, wat ga je maken dan?

Verder geen ervaring met zo'n ding, maar meen dat er ook een type is dat op een mengwagen gezet kan worden, of dat een bepaald merk mengwagen verkooptmet stro blower apparaat :?: :!: :idea:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Wim R » ma jan 21, 2008 07:04

Staat al onder topic nieuwbouw en volgens mij potstallen.
Heb op moment al een 400 m2 aan strostallen voor het kleinere jongvee.Daarbij komt er het voojaar/zomer ongeveer 400m2 aan potstal bij voor droogstaande koeien.
Denk dat de oppervlakte toch wel wat groot gaat worden om dit volgens het advies in te strooien van de buurman. Met de riek :? :? :? Zodoende ben ik nu op zoek naar een tijdelijke oplossing om het machinaal te gaan doen. Over enkele jaren is het de bedoeling om er een automatische stroverdeler boven te hangen op een rail. :idea: :idea:
Wim R

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Thomas2000 » ma jan 21, 2008 10:26

Ruige mestwagen.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Rik » ma jan 21, 2008 20:19

mestwagen kan wel maar moet je er door rijden, en zo'n blazer kun je gewoon vanaf het voerpad doen, trioliet en kuhn hebben zo'n ding wel voorop een mengwage zitten
Rik

Beroep: zelfstandig
Interesses: Veehouderijtechniek

Berichtdoor Koets » ma jan 21, 2008 20:25

en how about een ouwe hooiblazer oid voorop een ouwe blokkenwagen monteren?? of ben je niet zo handig met lasapparaat, Wim :?: 8) :oops:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Corjan » ma jan 21, 2008 20:34

Wim R schreef:Staat al onder topic nieuwbouw en volgens mij potstallen.
Heb op moment al een 400 m2 aan strostallen voor het kleinere jongvee.Daarbij komt er het voojaar/zomer ongeveer 400m2 aan potstal bij voor droogstaande koeien.
Denk dat de oppervlakte toch wel wat groot gaat worden om dit volgens het advies in te strooien van de buurman. Met de riek :? :? :? Zodoende ben ik nu op zoek naar een tijdelijke oplossing om het machinaal te gaan doen. Over enkele jaren is het de bedoeling om er een automatische stroverdeler boven te hangen op een rail. :idea: :idea:

Kzou die stal zo maken dat je er weer boxen in kan schroeven :idea: Tegen de tijd dat je een stro verdeler wil kopen koop je van dat geld boxen omdat je het spuug zat wordt alle drogen op een pot :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor ngrootoonk » ma jan 21, 2008 21:16

Strostooier achter de trekker kost ongeveer 10.000 euro.En vraagt wel wat vermogen. Om vermogen te besparen is het verstandig om ronde balen te strooien.. :idea:

Triolliet heeft strostrooiers op een voermengwagen. Maar als je niet mengt of de huidige mengwagen is nog vrij nieuw is dit misschien niet de oplossing :!:
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Geitenboer » ma jan 21, 2008 21:39

Ik zou geen stro verdeler nemen (geeft stof) ik stro ook gewoon met de hand in heb 2 rails boven het voer hek met daar op een karretjeen gooi het er zo in (circa 10 min per dag in totaal 1400 m 2).

Misschien een zolder boven de hokken een idee ?
Geitenboer

Beroep: geitenhouder
Interesses: Politiek, veevoeding & alternatieve oplossingen.

Berichtdoor Thomas2000 » ma jan 21, 2008 22:23

Ik had te vaste plakken (kon er bijna een kavelpad van maken) en heb toen de hele winter telkens een baal in de voerdoseerwagen gezet en lossen. Ging super! En t ding heeft zij lossen. Weet niet wat voor voerhek je hebt maar met buizen kan je het er zo doorheen gooien. Moet met een mengwagen ook kunnen denk ik.
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor Jozef » di jan 22, 2008 01:07

Stageboer had stro in ronde balen. Hij gooide gewoon zon baal met de voorlader in de pot. Net er af en klaar ben je :D :yes: De koeien doen de rest wel! (y)
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor john verhaar » di jan 22, 2008 02:42

Ruige meststrooier werkt al jaaren naar volle tevredenheid :idea: om de dag ff 4 grootte balen erin en strooien maar, wel even de balen op ze kant in de wagen laden om de touwtjes er makkelijk af te haalen :idea: :wink:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Vie » di jan 22, 2008 04:44

Wij hebben laatst zo'n haybuster (baleprocessor) gekocht om corrals op te strooien. Werkt ook perfect. Beter als met de gavel zoals eerst :x Touwtjes laten we er mooi aan zitten, een x in de zoveel tijd geef ik mn broertje 10 dollar als hij effies die touwtjes van de wals snijd :lol:

http://www.haybuster.com/hb/Bale_Processors.html
Vie

Berichtdoor Henk » di jan 22, 2008 10:52

Thomas2000 schreef:Ik had te vaste plakken (kon er bijna een kavelpad van maken) en heb toen de hele winter telkens een baal in de voerdoseerwagen gezet en lossen. Ging super! En t ding heeft zij lossen. Weet niet wat voor voerhek je hebt maar met buizen kan je het er zo doorheen gooien. Moet met een mengwagen ook kunnen denk ik.

Klopt :yes: Kheb een jaar of 10 trug ok es very fout stro in de pak gedrukt; twas net beton :!: :lol: :oops:

Gwoon paar keer in de week een pak in de mengwagen, wijl laten draaien en leegmaken in de schuur :arrow: nicely haksed straw :yes: (y)

(Alwéér een voordeel van een mengwagen... 8) )
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie