Kuil vast aanrijden en kuilverdelers.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Kuil vast aanrijden en kuilverdelers.

Berichtdoor walmark » zo nov 01, 2015 16:36

Roderick schreef::yes: :yes:
Is ook wel te verklaren :yes:, geen Stengel discjes meer, maar allemaal geripte frietjes.....die gaan veel beter en vaster in mekaar zitten lijkt mij. :idea: :?:

ga jij ze allemaal mooi recht op elkaar leggen in de kuil :?: lijkt mij dat het juist meer zou veren en meer lucht erin :? maar hopelijk heb je gelijk :D
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Sander » zo nov 01, 2015 18:00

Roderick schreef: Begrijp van loonwerker dat met kuilaanrijden die kniktrekker gemiddeld rond de 11 liter/uur gebruikt. :!:

:?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » zo nov 01, 2015 18:05

Roderick schreef:ho ho :wink: ...hier zit er bij mais 289 kg/ds/m3 en bij haylage 321kg/ds/m3.
Ben benieuwd dit jaar met de shredlage, want ik heb het gevoel dat die mais een heel stukje vaster zit. :yes:

Hehe eindelijk een beetje duidelijkheid :!:

Dus kunnen we de conclussie wel trekken met de cijfers dat een kniktrekker ook in denemarken wel beter zou werken dan zo'n slippende trekker met rotorkopeg, en de wokkel in Tillsonburg :!: :mrgreen:

Maar onder de 15lbs heb je pas echt veel ds en voerderwaarde verlies dus komen Pedro en ik gelukkig nog goed weg 8) :lol:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Petro Pelgrum » zo nov 01, 2015 19:32

Corjan schreef:
Roderick schreef:ho ho :wink: ...hier zit er bij mais 289 kg/ds/m3 en bij haylage 321kg/ds/m3.
Ben benieuwd dit jaar met de shredlage, want ik heb het gevoel dat die mais een heel stukje vaster zit. :yes:

Hehe eindelijk een beetje duidelijkheid :!:

Dus kunnen we de conclussie wel trekken met de cijfers dat een kniktrekker ook in denemarken wel beter zou werken dan zo'n slippende trekker met rotorkopeg, en de wokkel in Tillsonburg :!: :mrgreen:

Maar onder de 15lbs heb je pas echt veel ds en voerderwaarde verlies dus komen Pedro en ik gelukkig nog goed weg 8) :lol:

Nogmaals ik heb bij ons geen slippende trekker gezien en als we een 6 m verder in de kuil zijn is de kuil 3 m hoog.
Dan zit er meer kg ds per m3 in bij 3 m kuil
Bij jou Corjan is die 272 kg ds op die 4 m en bij ons op maar 1,8 m.

Hier is zo'n kniktrekker geen optie omdat deze veel te breed zijn op de weg en ook een veel te grote investering voor de loonwerker, of ik moet 3 keer meer per uur gaan betalen.
Ik ben het er wel mee eens dat als die knikkers aanwezig zijn zoals bij jullie dan geef ik jullie gelijk. (y)
Petro Pelgrum

Berichtdoor jurjen » di nov 03, 2015 18:29

Onderste blok gewogen weelde 840 kg opgemeten 0,75 m3 bij 35 % ds is toch 392 ds m3 :shock: :?:
zal de de bovenste blokken ook eens doen :wink:
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Henk » di nov 03, 2015 19:31

Djeezuzzz :shock: krijgen we na de mpr oorlog en de koeienpuntjesstrijd nu deze competitie :o :mrgreen: :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jurjen » di nov 03, 2015 19:58

Henk schreef:Djeezuzzz :shock: krijgen we na de mpr oorlog en de koeienpuntjesstrijd nu deze competitie :o :mrgreen: :lol:

:lol: :lol: maar ben wel nieuwsgierig :yes: naar hoe vast ik het spul rij
jurjen

Berichtdoor auke » di nov 03, 2015 22:45

kunnen CJ en consorten ook aangeven welke dichtheid je moet hebben op welke hoogtes? Onderin zit er altijd genoeg per kuub maar hoe zit dat bij jullie in de bovenste meter ?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Sander » di nov 03, 2015 22:45

boeit mij niet zoveel, zolang ik geen broei heb is het mij goed. en ik heb nooit broei in de onderste helft :wink:
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arno » di nov 03, 2015 23:11

Als je het idee hebt dat je moet testen kun je die energie beter besteden aan xtra anrijden :wink: het kan zwat altijd beter.
Als je meerdere bedrijven en meerdere loonwerkers heb kan ik me er trouwens wel wat bij voorstellen,als je niet regelmatig checked staan de pushtrekkers graag op het beton te wachten op de volgende vracht
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor jurjen » wo nov 04, 2015 00:45

Arno schreef:Als je het idee hebt dat je moet testen kun je die energie beter besteden aan xtra anrijden :wink: het kan zwat altijd beter.
Als je meerdere bedrijven en meerdere loonwerkers heb kan ik me er trouwens wel wat bij voorstellen,als je niet regelmatig checked staan de pushtrekkers graag op het beton te wachten op de volgende vracht

Vraag me af of vastrijden zin heeft ,als ik naar mijn buurman kijk :yes: kuilt meestal rond de 75% ds rijdt dat aan met een
inter 533 :shock: maar de kuil is altijd (y) :yes:
jurjen

Berichtdoor Arno » wo nov 04, 2015 02:15

Yup,die hep zn verlies al in het land geleden,daarna is er nie veel meer te verliezen bij 75%,(behalve als het in de brand vliegt) :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » wo nov 04, 2015 15:25

auke schreef:kunnen CJ en consorten ook aangeven welke dichtheid je moet hebben op welke hoogtes? Onderin zit er altijd genoeg per kuub maar hoe zit dat bij jullie in de bovenste meter ?

Auke ik ben er meestal niet bij :oops: Maar op een paar plekken ook hoger in de kuil. Ik wil het toch graag weten :yes: Onder de 15 lbs vierkante voet heb je veel verlies aan ds en voederwaarde :yes: Dus daar wil je boven zitten. Zal eens kijken of ik een tabel kan vinden ergens.

Ja iid hooi van 75% ds heb je al ik dacht iets van 30% kg ds verlies voordat je het aan de kuil heb :!: Hooimaken met land van 10 euro kan nie uit lijkt mij :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » wo nov 04, 2015 19:18

75% ds is niet aan te rijden :no: Voer momenteel zo'n hooikuil aan mn droge koeien, 68% ds. Tis dat het tussen 2 muren zat, anders zou ie met ut inkuilen elke keer op en neer aanrije een meter breder geworden zijn :wink: Moe'k wel bij zeggen dat ik deze met enkel lucht heb vast gereden ipv dubbel air :idea:
Tis gewoon een vrij losse hoop hooi :oops: maar merkwaardig genoeg broeit ut niet :o en de droge koei zijn er gek op (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor teuntje93 » wo nov 04, 2015 21:43

nog maar eens een voordeel van balen :wink:

Alles wat momenteel in de balen zit is >50% ds, op de 5e snede na :wink: Nu 3e snede van vorig jaar int rantsoen, is 78% ds. Melkt als een trein alleen krijg je het niet fatsoenlijk door de mais gemengd maarja dat vind ik niet zo'n punt

Het is niet echt in de trend van compact voeren ed. maar voer hier liefst gras van 60-70%ds en dan niet kort gesneden.
we doen zomaar iets...
teuntje93

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie