Kuil vast aanrijden en kuilverdelers.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Kuil vast aanrijden en kuilverdelers.

Berichtdoor wijnbergen » wo nov 04, 2015 23:20

prijs je jezelf niet uit de markt met die balen? Heb er hier afgelopen week 65 gemaakt, als ik t ff snel uit reken kost het meer dan 2 keer zoveel als gewoon hakselen. Plus dan al dat (pokke) werk nog met de folie er aftrekken etc en bergen afval.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor auke » wo nov 04, 2015 23:39

je moet ook even de voordelen noemen natuurlijk en dan is het een kwestie van naar je toe of af rekenen.

ronde balen moet je op de platte kant leggen, dan met een scherp mes op halve hoogte oid even rond snijden. het bovenste plastic en net haal je er dan zo af. shovel pakken en pak over de kop gooien en dan kun je zo de rest van het plastic eraf halen
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor poekske » do nov 05, 2015 08:45

Krijg al stress alsk een baal moet opendoen en al zeker als het zo een droge is, een hoop miserie die balen. Gwn eens goed leren inkuilen zou velen miserie besparen :yes:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor boer pieter » do nov 05, 2015 10:01

wijnbergen schreef:prijs je jezelf niet uit de markt met die balen? Heb er hier afgelopen week 65 gemaakt, als ik t ff snel uit reken kost het meer dan 2 keer zoveel als gewoon hakselen. Plus dan al dat (pokke) werk nog met de folie er aftrekken etc en bergen afval.

vind ik ook koos veel te duur en laatste snee kun je beter laten opvreten door de pinken of schapen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor dutchcowboy » do nov 05, 2015 10:43

Balen op de ronde kant neerleggen en met de kuilvoersnijder door snijden. Tegen dat je er door heen bent de kuilvoersnijder met de hefmast optillen en achteruit rijden. De achterste helft valt dan over de kop en ligt op de platte kant. Met de hydraulische afschuiver de andere helft er af duwen en het plastic en net ligt bovenop en kun je er zo af pakken. Moet je natuurlijk wel een kuilsnijder met hefmast en afschuiver hebben :idea:
dutchcowboy

Berichtdoor poekske » do nov 05, 2015 10:50

Men stapt op de kuil, flikkert er wat bandjes en zakkies zan af, snijt ut plestiek af, maakt er een bolletje van en gooit dit aan de kant en hoppa, voer voor een week :cheers: toch veeeeeeeeeeel simpeler en goeinoper dan die pamperpakken 8)
poekske

Berichtdoor Henk » do nov 05, 2015 11:53

Het voer blijft zeer wss het best bewaard in mini-kuiltjes (balen) :yes:
Iedereen heeft het over rondo's maar wanneer ik ooit balen had waren ze bijna altijd 4kant :yes:
Met droog gras is dat plastiek en touw de af halen best te doen (y) maar owee als je natte tjap balen hebt... :|

Heb er een jaar of 10 geleden iets op de 300 van gehad in november, op 12-15 km afstand rije, dus dat trauma zit dr nog wel effe ben ik bang... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Petro Pelgrum » do nov 05, 2015 12:04

auke schreef:je moet ook even de voordelen noemen natuurlijk en dan is het een kwestie van naar je toe of af rekenen.

ronde balen moet je op de platte kant leggen, dan met een scherp mes op halve hoogte oid even rond snijden. het bovenste plastic en net haal je er dan zo af. shovel pakken en pak over de kop gooien en dan kun je zo de rest van het plastic eraf halen

Ook ik zie geen 1 voordeel met die dingen.
Elke baal heeft een wisselende kwaliteit, per kg ds zijn de kosten veel te hoog.
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Corjan » do nov 05, 2015 15:48

Heb er pas ook 85 gemaakt. had na 5 pakken ook al weer een trauma van het open maken :oops: ......en toen kwam de rekening ook nog eens :? 2-3 uur extra karren met de propwagen en het was ook weg geweest maar helaas ruimte gebrek
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor walmark » do nov 05, 2015 16:27

Corjan schreef:Heb er pas ook 85 gemaakt. had na 5 pakken ook al weer een trauma van het open maken :oops: ......en toen kwam de rekening ook nog eens :? 2-3 uur extra karren met de propwagen en het was ook weg geweest maar helaas ruimte gebrek

hoezo ruimtegebrek? die dingen moeten toch ook ergens liggen :?: op hetzelfde plek kan je ook een rijkuil maken :idea: En met die kuilsnijder van jou ken je het ook overal weer schoon weghalen ook in het land
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor arnoud » do nov 05, 2015 20:11

:mrgreen: :lol: dan was ik allang failliet en doorgedraait na 14 jaar alles balen :cheers:
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » do nov 05, 2015 20:17

Met jou verkaveling was je al failliet moest je oprapen of hakselen Arnoud :wink:
poekske

Berichtdoor arnoud » do nov 05, 2015 20:31

Ja heeft er ook mee te maken, maar we kunnen met 2of 3 man de grasoogst doen en dat gaat bij de rest niet zo makkelijk. En t is in mijn geval t goedkoopst
arnoud

Berichtdoor king » do nov 05, 2015 20:55

arnoud schreef::mrgreen: :lol: dan was ik allang failliet en doorgedraait na 14 jaar alles balen :cheers:

Hier net zo, alles al zo'n beetje sinds halverwege de jaren 80 in grote pakken, wel vierkant, eerst Vicon en nu al jaren Newholland pakken.
En ja tis idd wel wat duurder, maar hebben hier geen dure sleufsilo's zelfs geen beton onder de balen liggen, alleen betonplaat van 60m voor de mais.
Wat Henk al zei, tis de beste methode qua conservering :yes: , en zeker als je zoals wij graag iets droger gewas oogsten(liefst minimaal 50% of meer :roll: )
Wat dat verwerken betreft, je hebt in de stal idd iets meer werk :yes: , maar buiten dus helemaal nx :no: , geen kuil afdekken of weer open maken.
Hier hangen we de baal in de klem, rijden de stal in, naar waar die ong moet liggen, snijden 3 zijkanten open en trekken het plastic eronder vandaan richting de trekker en gooien de baal op de voergang met de touwtjes evenwijdig aant voerhek. snijden vervolgens 4 touwtjes door en trekken die eruit en de koeien kunnen vreten en als de baal half is afgevreten, duwen we hem nog een keer richting voerhek en snijden de laatste touwtjes door.
We gooien meestal voor 4 a 5 dagen balen voor 2/3 van t voerhek, restant voerhek 1x per dag een bakkie mais ervoer en klaar.
Hebben dus ook geen diesel verslindende mengwaggel of shovel, maar dus wel ff duurder ingekuild spul.
En wat betreft die verschillende samenstelling, dat klopt gerust wel, sterker nog, voeren hier regelmatig balen van verschillende maaisels, kunnen ze lekker selecteren (y), want al dat geneuzel, dat ze elke dag hetzelfde moeten vreten, daar kan ik helemaal nx mee.
Volgens mij ook vooral een verhaal van de mapmannen om in leven te houden :roll: , zodat ze voor langere tijd allerlei hippe bijproducten kunnen slijten
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor arnoud » do nov 05, 2015 21:39

Ik voer bijna jaarrond t zelfde 1 en 2e snee gras en luzerne alle snedes dus geen grote veranderingen
2x dag voeren waarin elke x 1 jong grasje met een grover/droger grasje/luzerne. Weinig selektie met mijn voermengwagen van 18 jaar
Jongvee en drogen rollen ik de 3 en 4e snee uit met mini schoveltje
arnoud

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie